Svet
09. 09. 2024. 07:01 0
Kako je ova zemlja smanjila broj poginulih na putevima?
Proteklih deset godina Finska je uspela da smanji broj poginulih na putevima za 29 odsto. Prosečan pad broja poginulih u saobraćajnim nesrećama u celoj Evropskoj uniji iznosio je 16 odsto, piše Forbs.
Finska je to uspela zahvaljujući nizu mera, od spuštanja ograničenja brzine u većini urbanih područja i instaliranja automatskih kamera za merenje brzine na gotovo 3.000 kilometara glavnih puteva do izgradnje pešačkih i biciklističkih staza i 400 kilometara auto-puteva.
Zemlja je zbog toga ove godine osvojila nagradu Indeksa efikasnosti i sigurnosti u saobraćaju (PIN) za neverovatan napredak u bezbednosti na putevima. Vest o nagradi ranije ovog leta objavio je Evropski savet za bezbednost u saobraćaju, neprofitna organizacija iz Brisela.
- U Finskoj postoji izraz "vahinko ei tule kello kaulassa", što bi, grubo prevedeno, značilo "nesreće ne dolaze najavljene" - kaže Antonio Avenoso, izvršni direktor Evropskog saveta za bezbednost u saobraćaju.
- To može objasniti zašto Finci imaju toliko sveobuhvatan i strateški pristup kojim žele da pokriju što više aspekata opasnosti na putevima.
Trenutnu strategiju predvodi takozvani pristup Vision Zero, koji uzima u obzir i ljudske greške, a prvi put je implementiran u Švedskoj još 90-ih godina prošlog veka.
Cilj inicijative je eliminisati sve smrtne slučajeve i ozbiljne povrede na putevima stvaranjem nekoliko slojeva zaštite. Ako jedan ne uspe, drugi će umanjiti posledice nesreće. Poboljšanja bi trebalo da omoguće sigurnije puteve, sigurnija vozila, sigurnije brzine i bolju negu nakon nesreće.
Uz smanjenje brzine i uvođenje infrastrukturnih poboljšanja i kamera za merenje brzine, istraživači kažu da finska strategija želi da inkorporira još niz mera. Među njima su:
- Poboljšavanje veština različitih korisnika puteva različitog uzrasta. To uključuje i analizu broja škola koje nude obrazovanje o saobraćaju deci školskog uzrasta, kao i broj nesreća u kojima su žrtve deca ili mladi.
- Uzimanje u obzir mentalnog zdravlja. Finska i Estonija jedine su dve zemlje Evropske unije koje u statistike smrti na putevima uključuju i samoubistva.
- Podrška nošenju kaciga na motociklima i mopedima. Stope su između 99 i 100 odsto.
- Omogućavanje policiji da sprovodi nasumična testiranja vozača na droge i alkohol.
U Finskoj je vožnja pod uticajem alkohola mnogo niža od proseka Evropske unije, a velika većina građana smatra da to rizično ponašanje nije prihvatljivo, kažu iz udruženja.
Blokade u slučaju vožnje pod uticajem alkohola moraju biti instalirane u sve školske autobuse i taksije u zemlji, kao i u vozila pojedinaca osuđenih za vožnju pod uticajem alkohola, u sklopu dugotrajnog programa rehabilitacije, koji se koristi umesto zabrane vožnje.
- Napori ne prestaju ni nakon što dođe do same nesreće; Finska je jedina zemlja Evrope koja sprovodi detaljnu istragu svake nesreće sa smrtnim ishodom - kaže Avenoso.
Finska je dobila nagradu u isto vreme kad je objavljen novi izveštaj ETSC-a koji pokazuje da je prošle godine na putevima EU poginulo 20.418 ljudi, što je samo jedan odsto manje nego 2022. godine.
Kako bi se smanjio taj jaz između uspeha Finske i stagnacije u ostatku Evropske unije, ETSC poziva na osnivanje agencije za sigurnost na putevima EU, koja bi imala nadzor nad uvođenjem automatizovanih vozila i ovlašćenja za istraživanje nesreća, prilagođavanje regulacija za sigurnost vozila zbog brzog razvoja tehnologije i poboljšanje inspekcija koje bi osigurale ispravno održavanje tih tehnologija.
Iz udruženja kažu da druge vrste prevoza u Evropi (železnički, avio i pomorski) imaju posebne EU agencije odgovorne za sigurnost, a slična agencija za saobraćaj na putevima ne postoji.
- Saobraćaj na putevima mora ponovo da postane prioritet. Sto hiljada ljudi poginulo je na EU putevima tokom proteklih pet godina, a poginuće ih još sto hiljada u narednih pet godina ako se ništa ne promeni - kaže Avenoso.
Komentari 0
ostavi komentar