Svet

[ Izvor: Blic ]

22. 06. 2023. 06:55 0

Podmornica "Titan" nikada nije proveravana

Dok se odvija frenetična potraga za podmornicom koja je nestala u nedelju u dubinama Atlantika kod olupine "Titanika", stručnjaci su otvorili pitanje da li su sve bezbednosne mere na "Titanu" bile sprovedene.

Pet ljudi je bilo na "Titanu", podmornici koja je vodila turiste da vide olupinu broda koji je potonuo 1912. na dubini od oko 3.800 metara, kad im se u nedelju izgubio signal oko 700 kilometara jugozapadno od obale Njufaundlenda u Kanadi.

Veruje se da podmornica ima dovoljno kiseonika da izdrži pod vodom do popodneva u četvrtak - ako je sa plovilom sve u redu.

Hamišov prijatelj odustao od puta zbog rizika

Zabrinutost zbog bezbednosti u međuvremenu je navela jednog avanturistu da se povuče sa ekspedicije do "Titanika". Prijatelj Hamiša Hardinga, jednog od putnika u nestaloj podmornici, planirao je da učestvuje u misiji ali se povukao jer je smatrao da OGE "previše otaljava".

Kako piše "Dejli mejl", 61-godišnji Kris Braun je uplatio depozit za put ali se predomislio nakon što se zabrinuo zbog kvaliteta tehnologije i materijala korišćenih u podmornici, uključujući "stare stubove za skele" za balast i upravljač "u stilu kompjuterskih igrica".

Iako je bio "jedan od prvih koji se priavio na ovaj put", na kraju je zaključio da je "rizik prevelik". Braun je rekao da je sada veoma zabrinut zbog svog prijatelja Hamiša, ali je istakao da on nije paničar. On veruje da se britanski milijarder "drži mirno" i da razmatra opcije "u svom velikom mozgu".

- On će drugim putnicima ulivati nadu – rekao je Braun.

Ekstremni pritisak

Prema jezivom scenariju koji je izneo iskusni ronilac Majkl Haris, "Titan" je možda implodirao na 3.200 metara pod vodom.

Na tim dubinama, naime, težina vode bi vršila ekstremni hidraulični pritisak na podmornicu. "Titan" je morao da izdrži pritisak koji se javlja na dubini od skoro 4.000 metara i suoči se sa pretnjom da zaluta ili izgubi kontakt sa površinom.

Dok Haris nije optimista, Američka obalska straža je objavila u sredu ujutro da su detektovani podvodni zvukovi na području potrage, što budi nadu da će podmornici biti locirana i izvučena na sigurno pre nego što posada ostane bez kiseonika.

Iako je još prerano reći šta se dogodilo sa plovilom, stručnjaci su otvorili pitanje poštovanja bezbednosnih mera.

Stokton Raš, izvršni direktor i osnivač kompanije "OšenGejt" (OGE) koja je napravila "Titan", jedan je od putnika nestale podmornice. U jezivoj situaciji sa njim su se sada našli i britanski istraživač Hamiš Harding (58), 73-godišnji francuski istraživač Pol Anri Nargelet, pakistanski biznismen Šahzada Davud, poverenik Instituta SETI i njegov sin Sulejman (19).

"Niz inovativnih karakteristika"

Sam Raš je prošlog novembra u podkastu CBS-a “Neopevana nauka” razgovarao o dizajnu “Titana”, kad je rekao da je “u jednom trenutku bezbednost prosto bespotrebni trošak” i da postoji “ograničenje” u bezbednosti.

- Ako želite da budete prosto bezbedni, ne izlazite iz kreveta, ne ulazite u auto, ne radite ništa – rekao je on, dodajući da karakteristike “Titana” i putovanja do “Titanika” mogu da izlaze iz okvira onog što je prethodno urađeno.

- Mislim da ovo mogu da uradim jednako bezbedno kršeći pravila. –

"Titan nikad nije proveravan"

Rašov saputnik u nestaloj podmornici, bivši ronilac francuske mornarice Pol Anri Naržele (77) poznatiji kao "Mister Titanik", govorio je ranije otvoreno o ekstremnim opasnostima istraživanja u dubinama okeana.

- Ako ste dole 11 metara ili kilometra i nešto loše se dogodi – rezultat je isti. Kad ste u velikoj dubini, mrtvi ste pre nego što shvatite da se nešto dešava – rekao je on.

"OušenGejt" je 2019. rekao da "Titan" nikad nije proveravan da se vidi da li je na nivou standarda zbog svojih “inovacija”. Podmornica ima trup od ugljeničnih vlakana koji nikad ranije nije bio korišćen na podmornicama, prema podkastu “Neopevana nauka” u kojem je takođe izneta zabrinutost zbog plafonskog osvetljenja “Mekgajvered” i Xbox upravljača, kao i odricanja od odgovornosti.

Dok deluje da su standardne procedure i provere ispoštovane pre nego što je podmornica krenula na put, sada se postavlja pitanje da li plovilo ispunjava industrijske standarde bezbednosti.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 0

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Izborna trka

Zoran Živković [27.04.2024.]




Video dana

Tuđa ruka svrab ne češe

Anketa

Gde ćete provesti predstojeće praznike?

Rezultati