Društvo i ekonomija
03. 03. 2025. 07:16 1
REALNO U SRBIJI Parizer poskupeo više od mortadele?
Inflacija u Srbiji u januaru je iznosila 4,6 odsto, u poređenju sa istim mesecom 2024. godine. Pored opšteg rasta cena, Narodna banka Srbije primetila je još jedan fenomen - "čipflaciju“, što znači da jeftiniji proizvodi poskupljuju brže od onih čije su cene već više.
Inflacija jeftinih proizvoda, takozvana čipflacija (cheapflation - "jeftinoflacija“), fenomen je u kom cene jeftinijih brendova iste vrste proizvoda brže rastu od skupljih brendova istog tog proizvoda. Primera radi, to znači da cena parizera raste više i brže od cene mortadele, koja je u startu bila skuplja, piše Nova ekonomija.Konkretno, najjeftiniji proizvodi poskupeli su za oko 40 odsto, dok su cene proizvoda najskupljih brendova povećane u proseku za 35 procenata. Najveći deo tog rasta ostvaren je u 2022. godini. Tada su jeftiniji proizvodi poskupeli za 27,4, a skuplji za 18,4 odsto. Te godine, ostvareno je oko dve trećine od ukupnih poskupljenja kod jeftinih brendova, daleko više nego u slučaju skupljih, kod kojih je u 2022. ostvareno nešto više od polovine poskupljenja. Iz toga se, prema analizi NBS, zaključuje da tokom perioda jačih inflatornih pritisaka znatno brže rastu cene jeftinijih brendova.
NBS je analizirala ovaj fenomen u Srbiji, a u obzir je uzela 58 različitih proizvoda. Među njima nema svežeg mesa, voća i povrća, s obzirom na mali broj različitih vrsta ili robnih marki ove vrste namirnica u prodavnicama. Posmatrane su cene mlečnih proizvoda, mesnih prerađevina, slatkiša, kafe i bezalkoholnih pića, u periodu od 2022. do 2024. U tom periodu, cene jeftinijih brendova porasle su za pet odsto više u odnosu na skuplje brendove.
Ovaj fenomen, dakle, potvrđuje da inflacija ne pogađa isto sve slojeve društva. Najpogođeniji su, i u ovom slučaju, potrošači sa nižim prihodima, koji kupuju najjeftinije proizvode.
Komentari 1
ostavi komentar