Slobodno vreme
06. 05. 2025. 17:12 1
Da li je bolje da pustiti motor da radi nekoliko minuta nakon dugog putovanja?
Mnogi vozači ne razmišljaju mnogo o tome da puste motor svog automobila u praznom hodu neko vreme nakon što stignu na odredište. Ali da li je to korisna mera? Motor je osnovni deo koji pretvara energiju u kretanje i stoga je direktno odgovoran za njegov rad. Iako celo vozilo zahteva održavanje, motor zaslužuje posebnu pažnju jer je od ključnog značaja za ukupne performanse.
U slučaju termalnih motora, hladan start je jedan od najkritičnijih trenutaka. Zbog toga se preporučuje da sačekate malo pre pokretanja, omogućavajući sistemu da radi u praznom hodu i dostigne odgovarajuću temperaturu pre nego što ga preopteretite.
Produžite životni vek motora
Pored toga, mazivo mora biti zagrejano kako bi pravilno cirkulisalo kroz blok. Kada je ulje hladno, ono se zgušnjava, usporava njegovo kretanje i otežava podmazivanje, posebno u najosetljivijim delovima motora.
Da li treba da sačekate da isključite motor? Nakon dugog putovanja, pogotovo ako se radi o automobilu sa turbopunjačem (bilo dizel ili benzin), preporučuje se da pustite motor u praznom hodu 1-2 minuta pre gašenja. Ovaj proces pomaže u zaštiti turbopunjača i produžava životni vek motora.
Evo zašto je to važno. Turbopunjač se zagreva do veoma visokih temperatura (često preko 1000 ° C) tokom vožnje i rotira izuzetno brzo. Ako odmah isključite motor, cirkulacija ulja koje podmazuje i hladi turbinu se prekida, dok se turbina još okreće. To može dovesti do oštećenja ležajeva usled trenja bez podmazivanja.
Osim toga, ulje pregreva i stvrdnjava, formirajući naslage koje blokiraju kanale, a tu je i problem curenja ulja kroz oštećene zaptivke u usisni sistem, koji kontaminira gorivo i slabi performanse.
Nova vozila često imaju sisteme za naknadno hlađenje (npr. električne pumpe koje nastavljaju da cirkulišu radijator čak i nakon što je motor ugašen). Međutim, ovo nije univerzalna karakteristika. Uvek proverite uputstva u priručniku za vaš automobil. Za starije automobile bez ovih sistema, 1 do 2 minuta u praznom hodu su od ključnog značaja.
Nakon intenzivnih opterećenja (npr. vuča prikolice ili vožnja pri velikim brzinama), čak i moderni motori imaju koristi od kratkog hlađenja.
Dizel i benzinski turbo motori: princip je isti za obe vrste motora. Dizel motori češće rade sa turbinama, ali danas skoro svi benzinski motori imaju turbo, tako da i oni zahtevaju pažnju. Sintetička ulja poboljšavaju zaštitu, ali ne eliminišu potrebu za postepenim hlađenjem.Savet kog se treba držati
Šta ako ne čekate? Jednokratno gašenje bez čekanja verovatno neće uništiti motor, ali redovno zanemarivanje ovog pravila skraćuje životni vek turbopunjača i povećava rizik od kvarova. Zato je savet univerzalan: sa turbo motorima, sačekajte 1 do 2 minuta praznog hoda pre nego što se isključite, posebno nakon dugih ili zahtevnih putovanja sa atmosferskim motorima nije potrebno, ali kratko čekanje pre isključivanja može smanjiti toplotni stres na motoru.
Na kraju, mera čekanja vas ne košta mnogo vremena, i jednostavan način da se izbegnu skupe popravke tokom vremena. Uzimanje kratke pauze pre isključivanja motora može vam uštedeti vreme i novac na duge staze.
Komentari 1
ostavi komentar