Izbori 2024

[ Izvor: N1 ]

10. 04. 2024. 16:37 4

Ovo su izmene zakona koje vlast predlaže opoziciji

Vladajuća većina pripremila je radne verzije izmena pet zakona na osnovu preporuka ODIHR, o kojima namerava da diskutuje sa predstavnicima poslaničkih grupa na sastanku zakazanom za četvrtak u 10 časova u Skupštini Srbije.

Kako je navedeno u pozivu poslaničkim grupama, u fokusu sastanka biće radne verzije izmena zakona koje je u svrhu primene preporuka ODIHR pripremila Radna grupa Vlade Srbije. Predsednica parlamenta uputila je molbu učesnicima sastanka da za sastanak pripreme sve eventualne komentare i predloge za izmene i/ili dopune dostavljenih radnih verzija izmena zakona, kako bi na sastanku bili definisani njihovi konačni tekstovi.

Komentarišući predložene izmene pet zakona, potpredsednica Stranke slobode i pravde (SSP) Marinika Tepića upitala je „ko je ikada igde video da se zakoni o izborima menjaju nakon što su oni raspisani“.

- Osmog aprila nam je poslala izmene pet zakona o (raspisanim) izborima. Ko je ikada igde video da se zakoni o izborima menjaju nakon raspisanih izbora - upitala je Tepić.

U nastavku možete pogledati predloge izmena svih pet zakona.

Zakon o finansiranju političkih aktivnosti

Prva zakonska izmena tiče se finansiranja izborne kampanje, kojom je predloženo da se zakonom koji uređuje tu materiju uklone obaveza polaganja izbornog jemstva za političke stranke i grupe građana koje nisu bile zastupljene u Narodnoj skupštini, Skupštini Vojvodine ili skupštini jedinice lokalne samouprave.

Političke stranke i grupe građana izuzete od obaveze polaganja izbornog jemstva, koje na izborima ne osvoje najmanje jedan odsto važećih glasova, odnosno najmanje 0,2 odsto važećih glasova ako predstavljaju i zastupaju interese nacionalne manjine, dužne su da izvrše povraćaj primljenih sredstava iz javnih izvora u roku od 30 dana od dana donošenja ukupnog izveštaja o rezultatima izbora, predloženo je izmenama Zakona o finansiranju političkih aktivnosti.

Predloženo je da se izmene zakona donesu po hitnom postupku, kao i da stupe na snagu već sledećeg dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku", iz razloga što je potrebno "blagovremeno uspostaviti uslove za sprovođenje predstojećih izbora, kako bi svi politički subjekti mogli da finansiraju izbornu kampanju u skladu sa zakonom".

Zakon o sprečavanju korupcije

U preporuci broj 17 iz Izveštaja ODIHR navedno je, između ostalog, da bi Zakon o sprečavanju korupcije trebalo izmeniti kako bi se zahtevalo od Agencije da "promptno objavljuje svoje odluke o kršenju Zakona o sprečavanju korupcije tokom izbornih kampanja, zajedno sa svim povezanim žalbama".

U cilju ispunjavanja navedene preporuke predložena je odgovarajuća izmena člana 85. Zakona o sprečavanju korupcije koji uređuje javno objavljivanje odluka Agencije za sprečavanje korupcije.

Izmenom tog zakona uvodi se obaveza za Agenciju da na svojoj internet stranici objavi izreku i sažeto obrazloženje prvostepene, odnosno konačne odluke, donete u postupku povodom povrede odredaba tog zakona učinjene za vreme izborne kampanje, kao i žalbu na prvostepenu odluku, i to u roku od 24 časa od donošenja odluke, odnosno prijema žalbe.

Predloženo je i da u slučaju da je konačnom odlukom donetom u postupku povodom povrede odredaba tog zakona učinjene za vreme izborne kampanje, javnom funkcioneru izrečena mera zbog povrede zakona, izreka i sažeto obrazloženje te odluke objavljuju se i u "Službenom glasniku".

Zakon o izboru narodnih poslanika

Predloženo je da se preformulišu dosadašnje nadležnosti Republičke izborne komisije u vezi sa obukama, tako što se uvodi obaveznost obuke za rad u lokalnim izbornim komisijama i biračkim odborima kao uslov za predlaganje, odnosno imenovanje u ove organe za sprovođenje izbora.

RIK bi bio nadležan za organizovanje i sprovođenje obuke, koja bi se odnosila kako na sprovođenje izbora za narodne poslanike, tako i na izbore za odbornike skupština opština i gradova. Predlaže se i izmena dosadašnjeg pravila prema kojem je birač svojim potpisom mogao da podrži samo jednu izbornu listu kandidata za narodne poslanike, te da se propiše mogućnost da birač podrži više izbornih lista, u skladu sa preporukama ODIHR i smernicama Venecijanske komisije.

U skladu sa preporukom ODIHR broj 12, predloženo je brisanje odredbe o tome da se, u određenim slučajevima, podneta izborna lista odbija bez mogućnosti da njen podnosilac otkloni nedostatak koji je osnov za odbijanje izborne liste.

Predloženi su i konkretniji osnovi i kriterijumi za donošenje odluke Republičke izborne komisije o tome da li će nekoj izbornoj listi utvrditi položaj izborne liste nacionalne manjine, odnosno da li će odbiti predlog za utvrđivanje tog položaja ako utvrdi da se radi o pokušaju zloupotrebe ovog prava.

Zakon o lokalnim izborima

Usvajanje izmena Zakona o lokalnim izborima usko je povezano sa usvajanjem Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o izboru narodnih poslanika, jer se rešenja u oba predloga zakona zasnivaju na istim preporukama iz izveštaja ODIHR.

Reč je o sprovođenju standardizovane obavezne obuke za rad u lokalnim izbornim komisijama i biračkim odborima, zatim o mogućnosti da birač podrži više izbornih lista, kao i utvrđivanju položaja izborne liste nacionalne manjine.

Zakon o Ustavnom sudu

Predloženim izmenama Zakona o Ustavnom sudu propisuje se rok od osam dana da nadležni organ za sprovođenje izbora dostavi Ustavnom sudu odgovor i potrebne izborne akte, odnosno dokumentaciju, koji su neophodni za vođenje postupka po zahtevu za odlučivanje o izbornom sporu.

Pored toga, dodaje se i stav kojim je propisano da je Ustavni sud dužan da odluči o zahtevu za odlučivanje u izbornom sporu u roku od 30 dana od dana dostavljanja zahteva Ustavnom sudu. Predlog je u skladu sa preporuci broj 24, u kojoj je navedeno da bi Zakon o Ustavnom sudu trebalo da predvidi razumno kratke rokove za postupanje Ustavnog suda po zahtevima za odlučivanje u izbornom sporu.

Predlaže se i izmena odredbe kojom se rok za održavanje ponovnih izbora, u slučaju kada je odlukom Ustavnog suda izborni postupak poništen u celini ili delimično, produžava sa deset dana na 30 dana od dana dostavljanja odluke Ustavnog suda nadležnom organu.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 4

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Izborna trka

Zoran Živković [27.04.2024.]




Video dana

Gotove za tili čas

Anketa

Gde ćete provesti predstojeće praznike?

Rezultati