Beograd

[ Izvor: Danas ]

06. 05. 2021. 22:01 11

Gradske autobuse vozi sve više penzionera

Male plate, povećane satnice i loša vozila razlozi su zbog kojih naši iskusni vozači odlučuju da isti posao potraže van Srbije. GSP već nekoliko godina zbog toga kuburi sa brojem vozača, a zbog nižih kriterijuma za prijem na posao, autobuse voze penzionisani ili vozači pred penzijom, a često i oni bez ikakvog iskustva.

Ivan Mihajlović iz Saveza ozbiljnih sindikalaca (SOS) GSP, navodi da svake godine iz firme ode po 200 do 300 vozača, za bolje plaćenim poslom u Nemačku, Sloveniju, Slovačku, Hrvatsku ili neku drugu zemlju, piše Danas.

– Vozači su ovde preopterećeni, jer odlukom od pre dve godine radimo osmočasovno radno vreme. Po zakonu bi trebalo da imamo dva slobodna dana, koje nam stalno obećavaju, ali mi i dalje, u svih pet pogona, vozimo šest dana u nedelji, objašnjava Mihajlović.

On dodaje da su zbog stalnog manjka vozača kriterijumi za prijem spušteni, pa autobuse voze ljudi bez ili sa veoma malo iskustva.

– U uslovima je dovoljno da imate dozvolu za C kategoriju, odnosno za vožnju kamiona i nekoliko godina iskustva sa tim. Onda novi vozači idu u privatnu agenciju na obuku za vožnju autobusa, odnosno D kategoriju. Tako, bez dana iskustva, prevoze putnike. Ovako zaposleni vozači imaju ugovor na dve godine sa GSP, a i ako ga prekrše, moraju da plaćaju visoku odštetu, navodi Mihajlović.
Pošto je većina mlađih i iskusnih vozača već otišla ili čeka vize za odlazak iz zemlje, često se prema njegovim rečima, zapošljavaju penzioneri, ili oni koji su pred penzijom.

– Naš zakon omogućava da može kao vozač da radi bilo ko, nezavisno od godina, ukoliko je prošao lekarski pregled. Zato se dešava da za volanom imamo i ljude starije od 70 godina. Samo mi nije jasno kako uspeju da dobiju potvrdu lekara da su u stanju da voze osam sati, pita Mihajlović i dodaje da, zbog niskih plata, nije zanemarljiv ni broj onih koji voze prekovremeno i do deset sati vezano.

Sa osnovicom od 38.000 dinara, napominje Mihajlović, svakom vozaču dobro dođe prekovremeni radi.
– Kada uračunamo regres, topli obrok, prekovremene sate ili noćni rad, može da se izvuče plata do 70.000 dinara. Uz to, vozimo loše autobuse koji se slabo održavaju i kada pogledate sve uslove, ljudi se pitaju za šta rade. Kada se razočaraju, mnogi odu da voze kamione i šlepere po Srbiji, jer i tamo će od poslodavca dobiti dva slobodna dana i platu od oko 1.000 evra. U Nemačkoj se, primera radi, taj rad naplaćuje i do 2.000 evra, napominje Mihajlović.

Prema podacima kojima raspolaže Stranka slobode i pravde (SSP), od ukupno 5.892 zaposlenih u GSP Beograd, svega je 2.927 vozača, dok su ostalo administrativni radnici i majstori.
– To je oko 50 odsto zaposlenih, što je definitivno malo da bi jedno ovakvo gradsko preduzeće funkcionisalo kako treba. Za to je potrebno bar 60 i više procenata vozača u odnosu na druge zaposlene, kaže za Danas Mila Popović iz beogradskog odbora te stranke.

Ona napominje da problem stalnog odliva vozača iz gradskog preduzeća nije nova pojava, a da radnici odlaze jer su nezadovoljni ne samo malim platama, već i stanjem starih autobusa koje voze, ali i onih koje Grad nabavlja kao nove, a za koje se često ispostavi da su loši i nekvalitetni.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 11

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Izbor(i)

Zoran Živković [23.04.2024.]




Video dana

Topli sendvič

Anketa

Gde ćete provesti predstojeće praznike?

Rezultati