Svet

[ Izvor: N1 BiH ]

07. 12. 2025. 17:17 14

Kina kopa kanal kroz Srbiju: Balkan na ivici geopolitičkog zemljotresa (VIDEO)

Kina planira da iskopa kanal kroz Balkan, kojim bi Egejsko more - preko reka Morave i Vardara - povezala sa Dunavom i tako skratila udaljenost za transport kineske robe za skoro 1.000 kilometara. Ipak, projekat se suočava sa više izazova, a ključni je potreba za saradnjom Srbije, Kosova, Severne Makedonije i Grčke. Takođe, Turska se protivi ovoj ideji, jer bi završetkom kanala većina brodova prestala da koristi turske moreuze.

Kina je pre nekoliko godina predložila veliki projekat, kao deo inicijative "Pojas i put" vredne oko 3 biliona dolara. Plan je da se izgradi sistem kanala koji bi povezao Egejsko more sa Dunavom, prateći tok reka Vardar/Aksios i Morava.

Time bi se formirao ključni evropski plovni put koji bi skratio rute iz Azije tako što bi zaobišao turske moreuze. Međutim, to bi zahtevalo obimne inženjerske radove i ogromno finansiranje, uz studije izvodljivosti koje su u toku i pregovore sa Srbijom, Kosovom, Severnom Makedonijom i Grčkom.

Ključni detalji predloženog kanala:

- Ruta: Kanal bi povezao reku Dunav s Mediteranom, odnosno Egejskim morem kod Soluna, koristeći reke Moravu u Srbiji i Vardar/Aksios u Severnoj Makedoniji i Grčkoj.

- Prednosti: Skraćuje vreme i troškove transporta, nudi alternativu Bosforu, unapređuje balkanske tranzitne ekonomije i Kini daje strateški pristup evropskoj trgovini.

- Inženjering: Zahteva velika iskopavanja i jaružanje, proširenje korita reka i gradnju novih delova kanala.

- Status: Studije izvodljivosti koje je završila kompanija China Gezhouba Group potvrđuju održivost projekta, dok razgovori Kine i balkanskih zemalja i dalje traju.

- Kontekst: Projekat se uklapa u širu kinesku strategiju izgradnje alternativnih trgovačkih ruta (poput „Srednjeg koridora“) kako bi se smanjila zavisnost od tradicionalnih pomorskih "uskih grla".

Izazovi i pitanja koja se otvaraju:

- Troškovi i obim: Reč je o ogromnom poduhvatu koji zahteva izuzetno velika ulaganja.

- Geopolitički uticaj: Projekat bi mogao da promeni regionalne odnose snaga, oslabi značaj Turske i potencijalno poveća kineski uticaj na Balkanu.

- Ekološki problemi: Preoblikovanje rečnih ekosistema i mogućnost preseljenja lokalnih zajednica.

- Evropske integracije: Postavlja se pitanje odnosa balkanskih država prema EU, u odnosu na moguće jače povezivanje s Kinom.

Ideja stara dva veka

Zamisao o povezivanju Mediterana s Dunavom potiče još iz 1840-ih, piše N1 BiH.

Godine 1907. Sjedinjene Američke Države su formirale inženjersku komisiju koja je razmatrala mogućnost realizacije ovog projekta. Međutim, Balkanski ratovi (1912–1913), Prvi i Drugi svetski rat, kao i Hladni rat, odložili su ga na neodređeno.

Danas ulaz iz Mediterana u Crno more kontroliše Turska, pa bi svaki ovakav plan morao da prođe kroz odobrenje Ankare. Zato se Solun vidi kao idealna ulazna tačka za povezivanje sa Dunavom i ostatkom kineske trgovačke rute preko kanala.

Takav potez bi neizbežno umanjio geopolitičku moć Turske u Mediteranu, dok bi Grčkoj dao značajnu prednost kao međunarodnom brodarskom i logističkom čvorištu.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 14

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Bez reči

Zoran Živković [05.12.2025.]




Video dana

Mačka skroluje unedogled

Anketa

Ko će biti novi trener Partizana?

Rezultati