Svet

[ Izvor: Nova.rs ]

20. 10. 2025. 08:50 3

Da li će se SNS-ovci i sad pozivati na slučaj pada mosta u Italiji? Tužilaštvo traži 18 i po godina robije za prvooptuženog

Maratonsko suđenje za pad mosta Morandi u Đenovi bliži se kraju, a za Srbiju je zanimljiv jer su se, nakon tragedije u Novоm Sadu, naprednjaci pozivali na ovaj slučaj rečima: "To se svuda dešava...". Ali, tužilaštvo je za bivšeg direktora "Autostrade" zatražilo kaznu od 18 i po godina zatvora, uz obrazloženje da takvu kaznu zahtevaju zbog ozbiljnosti dela koje je počinio i traže maksimalnu kaznu.

Gde su sličnosti, a gde razlike između ove dve tragedije? One, kada je most Morandi u Đenovi pao jer nije dobro održavan i nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu koja je pala zbog toga što je "previše održavana" - rekonstruisana nekoliko puta, ali, po svemu sudeći, uz ogromnu korupciju, nestručnost, brojne propuste i partijsko dodeljivanje poslova, piše Nova.rs.

Kako izveštava državna televizija RAI, javni tužilac iz Đenove Valter Kotunjo zatažio je 18 i po godina zatvora za bivšeg direktora preduzeća "Autostrade" Đovanija Kastelučija, firme koja je bila zaduđena za održavanje mosta, koji se srušio 2018. godine, kada su poginule 43 osobe.

Kasteluči je optužen ubistvo iz nehata i za urušavanje mosta, ali je tužilaštvo odustalo od optužbi za ugrožavanje bezbednosti saobraćaja.

- Teško je mirnog lica tražiti kaznu za ovog optuženog - počeo je svoju završnu reč tužilac, naglasivši da je zatražio maksimalnu kaznu, zaprećenu po zakonu.

- Maksimalna kazna je zatražena usled ozbiljnih dokaza protiv optuženog - zaključio je tužilac.

Optuženo 56 osoba

Nekadašnji menadžer nije prisustvovao suđenju, već je ostao u zatvoru Opera gde već služi šestogodišnju kaznu zatvora, na koju je osuđen zbog druge nesreće, pada autobusa sa nadvožnjaka u provinciji Avelino, kada je poginulo 40 putnika.

Na optuženičkoj klupi se nalazi ukupno 56 osoba, rukovodioci i zaposleni kompanije koja je bila zadužena za održavanje mosta, koji je 1967. godine otvoren za saobraćaj, ali i zaposleni iz Ministarstva saobraćaja.

Jednostavno, oni koji su bili zaduženi da direktno kontrolišu sigurnost mosta i održavaju ga, kao i oni koji su iz Ministarstva saobraćaja bili zaduženi da njih kontrolišu, nisu odradili svoj posao, a usluge su naplaćivali. Zbog toga se i svi nalaze na optuženičkoj klupi, a tužilaštvo je najvišu kaznu zatražilo upravo za najodgovornijieg - direktora.

Nikome od italijanskih političara nije na pamet palo da se meša u istragu ili sudski postupak, da to proglašava nekim terorističkim aktom ili da tragediju koristi protiv opozicije ili građana koji su protestovali zbog nesreće. Naprotiv, sadašnja premijerka je jedna od onih koji su obećali da će pravda biti zadovoljena a da će krivci biti kažnjeni.

Reakcija Italije na pad mosta Morandi

Reakcija države Italije je bila da promeni mnoštvo propisa i usvoji nove zakone kako bi se poboljšala sigurnost infrastrukturnih objekata. Promenjen je način delovanja i vlasnička struktura "Autostrade", firme koja je bila zadužena za održavanje mostova, uključujući i mosta Morandi.

Privatne firme koje su bile akcionari "Autostrade" su takođe "kažnjene" tim zakonima, a kontrola je vraćena isključivo državi, pod parolom da je sigurnost važnija od profita.

Zbog toga je pooštrena kontrola državno-privatnog partnerstva, koja je mnogo transparentnija. Inspekcija je modernizovana i proširena su njena ovlašćenja.

Reakcija Srbije na pad nadstrešnice

Vlasti Srbije su na tragediju u Novm Sadu reagovale drugačije.

Od prvog dana je započelo zataškavanje i ometanje istrage, od prve izjave predsednika Republike Aleksandra Vučića da "jedino nadstrešnica nije rekonstruisana" dok su tela žrtava još bila pod gomilom betona. Poslovi između države i firmi bliskih naprednjacima ne da nisu postali transparentniji, već se proglašavaju državnim tajnama od najvišeg značaja.

Propisi u Srbiji nakon 1. novembra 2024. godine ne da nisu pooštreni, već je u januaru Vlada Srbije usvojila izmene i dopune leks specijalisa - posebnog zakona za EXPO 2027. Predlog izmena zakona poslat je Skupštini Srbije i donosi nekoliko važnih novina, među kojima je ključna ona da objekti za EXPO neće morati da imaju upotrebnu dozvolu, ukoliko ne bude mogla da se pribavi na vreme, ali će ipak moći da budu "privremeno pušteni u rad".

Predsednik države ne da ne poziva na temeljnu istragu, već plasira dezinformacije u javnost o nekoj diverziji, a bivšeg ministra saobraćaja Gorana Vesića, koji je i svečano otvorio Železničku stanicu u Novom Sadu nekoliko meseci pre pada, naziva svojim prijateljem, koga nije zaboravio.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 3

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Od vrata do vrata

Zoran Živković [15.10.2025.]




Video dana

Luda vožnja na vašaru

Anketa

Ko bi trebalo da nasledi Dragana Stojkovića Piksija na klupi Srbije?

Rezultati