Svet

[ Izvor: Forbes ]

26. 01. 2025. 07:08 1

Problemi ljuljaju auto-industriju?!

Moguće spajanje Honde i Nisana, kao i promena rukovodstva u Stelantisu, sugerišu da autoindustrija mora da se pripremi za period nestabilnosti. Veličina će biti nužnost za opstanak.

Ovo će povećati zabrinutost evropskih investitora za 2025, dok se pripremaju za ekonomske slabosti i političke nestabilnosti, mogući trgovinski rat koji bi pokrenuo predsednik SAD Donald Tramp, ekspanziju Kine, autonomna vozila, neizvesnu budućnost električnih vozila, kao i rastuću kontroverzu oko CO2 pravila Evropske unije.

Neki analitičari očekuju da bi mega-spajanje između zdrave Honde i problematičnih Nisana i Micubišija moglo pokrenuti akvizicione aktivnosti konkurencije.

Drugi to ne očekuju - ali investiciona banka Morgan Stenli nije uopšte u dilemi.

Spajanja izvesna

- Snažni industrijski faktori teraju (tradicionalne proizvođače) da čuvaju obim (poslovanja), dele troškove i optimizuju povrat na dodatni uloženi kapital jer moćni rivali i disruptivne tehnologije dobijaju svojih pet minuta. Konsolidacija možda nije samo trend. Ona je strategija - navodi se u izveštaju Morgan Stenlija.

U međuvremenu, bilo kakve promene u Stelantisu nateraće tu firmu da razmotri da li je zaista potrebno imati 14 brendova.

- Problemi Stelantisa su i specifični za kompaniju, ali i najnovija faza problema globalnog auto konglomeratskog poslovnog modela. Verujemo da će novi izvršni direktor imati zadatak ne samo da popravi zaradu, već i da "preispita" strategiju. Sa mandatom koji bi mogao da se kreće u rasponu od raskida do većih saveza u proizvodnji ili tehnologiji - navodi se u izveštaju Džeferisa.

Karlos Tavares, izvršni direktor Stelantisa, napustio je kompaniju u decembru. Tavares je orkestrirao ogromno spajanje Fiat Krajslera i francuske grupe PSA 2021. godine.

Mnogi od brendova se takmiče na istom tržištu. Uključujući Citroen, Pežo, Voksal i Opel na masovnom tržištu. Lančia, DS i Alfa Romeo u sektoru koji teži premijum segmentu. Dodž, Ram, Džip i Krajsler u SAD-u.

Akvizicije manjih odavno na snazi

Drugi analitičari ukazuju na nedostatak uspeha mega-spajanja kao što su Dajmler-Krajsler i BMW-Rover, koji su kasnije poništeni. Problemi Stelantisa doveli su do predloga da se spoji sa Renoom iz Francuske. Američka kompanija Auto forkast solušns (AFS) ne očekuje talas spajanja.

- Kao i u prošlosti, trenutni razgovori između Honde i Nisana neće dovesti do talasa spajanja velikih proizvođača automobila u mega-igrače. Velike transakcije poput ovih su retke i nikada nisu dovele do drugih gigantskih konsolidacija - navodi se u najnovijem izveštaju AFS-a.

Akvizicije manjih proizvođača automobila se dešavaju stalno. I verovatno će se nastaviti, dok preostali igrači osiguravaju svoje mesto među globalnim liderima, dodaje AFS.

Prošlog meseca, Honda i Nisan su saopštili da će istražiti mogućnost spajanja jer se obe kompanije suočavaju sa izazovima prelaska na električna vozila.

Udruživanje Nisana i Honde

To bi stvorilo kompaniju sa godišnjom prodajom od gotovo 7,5 miliona vozila, što bi je učinilo trećim najvećim proizvođačem automobila u svetu, iza Tojote i Folksvagena na drugom mestu.

Takođe se spominjalo da je tajvanski Fokskon zainteresovan za kupovinu kontrolnog udela u Nisanu. Reno i Nisan imaju velike udele jedan u drugom. Francuska konsultantska firma Inovev navodi u izveštaju da se ovo čini kao potez za spasavanje Nisana od strane zdrave Honde.

Inovev navodi da se opsezi vozila i tržišta ova dva proizvođača preklapaju.

- Oba proizvođača gube tržište u Kini, kao i na evropskom tržištu. Stoga je vreme da udruže snage kako bi pregovarali prelazak na električna vozila, područje u kojem su oboje gotovo odsutni, a koje danas dominiraju Tesla i BYD - kaže Inovev.

Izvršni analitičar iSeeCars-a, Karl Brauer, smatra da predloženo spajanje odražava globalnu industriju koja pokušava da se suoči sa egzistencijalnim izazovima.

Kina pravi probleme

On se slaže da je Nisan slabiji zbog rasta duga i slabih prodaja, dok Honda treba da postane veća da bi se suprotstavila velikim konkurentima kao što su Tojota, Folksvagen i Dženeral Motors.

- Rastući troškovi proizvodnje, razvoj električnih vozila i sve veći udeo Kine na globalnom tržištu automobila predstavljaju univerzalne izazove - kaže Brauer.

Velika spajanja su teška za sprovesti, a neuspeh bi bio opasan.

Iako automobilska spajanja uvek izgledaju dobro na papiru, njihovo ostvarenje u praksi nikada nije lako.

- Efektivno liderstvo je ključno u procesu identifikacije snaga svakog brenda i konsolidovanja platformi vozila i pogonskih sistema, dok se razvija plan budućih proizvoda koji u potpunosti korisiti novu saradnju. Proći će godine pre nego što saznamo da li je ovo spajanje bilo uspešno. A ako spajanje ne uspe, verovatno će ostaviti oba brenda slabija nego pre nego što su počeli - rekao je Brauer u izjavi.

Stive Jang, izvršni direktor britanske konsultantske firme za savetovanje u oblasti maloprodaje automobila ICDP, rekao je da je u prošlosti niz faktora pokretao spajanja, ali da je trenutni talas fokusiran na Kinu.

Promene u obimu nužne

- Trenutni talas razgovora čini se da je dosledno pokretan izazovima u razvoju proizvoda, kako u pogledu troškova, tako i vremenskih okvira. Proizvođači vide brzinu kojom su njihovi kineski rivali osvojili tržište u Kini i boje se da će se isto desiti na drugim tržištima - uprkos određenom otporu potrošača prema kupovini od novih brendova - rekao je Jang u svom nedeljnom blogu.

- Ne sumnjam u tehničku sposobnost etabliranih (proizvođača) da se takmiče u inženjeringu, ali se plašim da će tempo biti prespor, pod uticajem tradicionalnog razmišljanja zasnovanog na četvorogodišnjim razvojnim procesima i osmogodišnjim životnim ciklusima - dodao je Jang.

Morgan Stanli ukazuje da više faktora koji remete industriju čine nova spajanja nužnim.

- Tradicionalni auto-proizvođači koji ne nađu nove partnere moraće da se suoče sa mogućnošću da postanu manja preduzeća sa višim kapitalnim izdatkom, troškovima istraživanja i razvoja po jedinici. Ulazimo u novu fazu autoindustrije u kojoj strategije za veličinu i liderstvo u troškovima stavljaju fokus na saradnju i potencijalne promene u obimu - navodi se u izveštaju Morgan Stenlija.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 1

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Srbija u dve kolone

Zoran Živković [22.01.2025.]




Video dana

Strpljiv pas

Anketa

Da li ćete kupiti akcije NIS-a?

Rezultati