Svet
26. 01. 2025. 07:08 1
Problemi ljuljaju auto-industriju?!
Moguće spajanje Honde i Nisana, kao i promena rukovodstva u Stelantisu, sugerišu da autoindustrija mora da se pripremi za period nestabilnosti. Veličina će biti nužnost za opstanak.
Ovo će povećati zabrinutost evropskih investitora za 2025, dok se pripremaju za ekonomske slabosti i političke nestabilnosti, mogući trgovinski rat koji bi pokrenuo predsednik SAD Donald Tramp, ekspanziju Kine, autonomna vozila, neizvesnu budućnost električnih vozila, kao i rastuću kontroverzu oko CO2 pravila Evropske unije.
Neki analitičari očekuju da bi mega-spajanje između zdrave Honde i problematičnih Nisana i Micubišija moglo pokrenuti akvizicione aktivnosti konkurencije.
Drugi to ne očekuju - ali investiciona banka Morgan Stenli nije uopšte u dilemi.
Spajanja izvesna
- Snažni industrijski faktori teraju (tradicionalne proizvođače) da čuvaju obim (poslovanja), dele troškove i optimizuju povrat na dodatni uloženi kapital jer moćni rivali i disruptivne tehnologije dobijaju svojih pet minuta. Konsolidacija možda nije samo trend. Ona je strategija - navodi se u izveštaju Morgan Stenlija.
U međuvremenu, bilo kakve promene u Stelantisu nateraće tu firmu da razmotri da li je zaista potrebno imati 14 brendova.
- Problemi Stelantisa su i specifični za kompaniju, ali i najnovija faza problema globalnog auto konglomeratskog poslovnog modela. Verujemo da će novi izvršni direktor imati zadatak ne samo da popravi zaradu, već i da "preispita" strategiju. Sa mandatom koji bi mogao da se kreće u rasponu od raskida do većih saveza u proizvodnji ili tehnologiji - navodi se u izveštaju Džeferisa.
Karlos Tavares, izvršni direktor Stelantisa, napustio je kompaniju u decembru. Tavares je orkestrirao ogromno spajanje Fiat Krajslera i francuske grupe PSA 2021. godine.
Mnogi od brendova se takmiče na istom tržištu. Uključujući Citroen, Pežo, Voksal i Opel na masovnom tržištu. Lančia, DS i Alfa Romeo u sektoru koji teži premijum segmentu. Dodž, Ram, Džip i Krajsler u SAD-u.
Akvizicije manjih odavno na snazi
Drugi analitičari ukazuju na nedostatak uspeha mega-spajanja kao što su Dajmler-Krajsler i BMW-Rover, koji su kasnije poništeni. Problemi Stelantisa doveli su do predloga da se spoji sa Renoom iz Francuske. Američka kompanija Auto forkast solušns (AFS) ne očekuje talas spajanja.
- Kao i u prošlosti, trenutni razgovori između Honde i Nisana neće dovesti do talasa spajanja velikih proizvođača automobila u mega-igrače. Velike transakcije poput ovih su retke i nikada nisu dovele do drugih gigantskih konsolidacija - navodi se u najnovijem izveštaju AFS-a.
Akvizicije manjih proizvođača automobila se dešavaju stalno. I verovatno će se nastaviti, dok preostali igrači osiguravaju svoje mesto među globalnim liderima, dodaje AFS.
Prošlog meseca, Honda i Nisan su saopštili da će istražiti mogućnost spajanja jer se obe kompanije suočavaju sa izazovima prelaska na električna vozila.
Udruživanje Nisana i Honde
To bi stvorilo kompaniju sa godišnjom prodajom od gotovo 7,5 miliona vozila, što bi je učinilo trećim najvećim proizvođačem automobila u svetu, iza Tojote i Folksvagena na drugom mestu.
Takođe se spominjalo da je tajvanski Fokskon zainteresovan za kupovinu kontrolnog udela u Nisanu. Reno i Nisan imaju velike udele jedan u drugom. Francuska konsultantska firma Inovev navodi u izveštaju da se ovo čini kao potez za spasavanje Nisana od strane zdrave Honde.
Inovev navodi da se opsezi vozila i tržišta ova dva proizvođača preklapaju.
- Oba proizvođača gube tržište u Kini, kao i na evropskom tržištu. Stoga je vreme da udruže snage kako bi pregovarali prelazak na električna vozila, područje u kojem su oboje gotovo odsutni, a koje danas dominiraju Tesla i BYD - kaže Inovev.
Izvršni analitičar iSeeCars-a, Karl Brauer, smatra da predloženo spajanje odražava globalnu industriju koja pokušava da se suoči sa egzistencijalnim izazovima.
Kina pravi probleme
On se slaže da je Nisan slabiji zbog rasta duga i slabih prodaja, dok Honda treba da postane veća da bi se suprotstavila velikim konkurentima kao što su Tojota, Folksvagen i Dženeral Motors.
- Rastući troškovi proizvodnje, razvoj električnih vozila i sve veći udeo Kine na globalnom tržištu automobila predstavljaju univerzalne izazove - kaže Brauer.
Velika spajanja su teška za sprovesti, a neuspeh bi bio opasan.
Iako automobilska spajanja uvek izgledaju dobro na papiru, njihovo ostvarenje u praksi nikada nije lako.
- Efektivno liderstvo je ključno u procesu identifikacije snaga svakog brenda i konsolidovanja platformi vozila i pogonskih sistema, dok se razvija plan budućih proizvoda koji u potpunosti korisiti novu saradnju. Proći će godine pre nego što saznamo da li je ovo spajanje bilo uspešno. A ako spajanje ne uspe, verovatno će ostaviti oba brenda slabija nego pre nego što su počeli - rekao je Brauer u izjavi.
Stive Jang, izvršni direktor britanske konsultantske firme za savetovanje u oblasti maloprodaje automobila ICDP, rekao je da je u prošlosti niz faktora pokretao spajanja, ali da je trenutni talas fokusiran na Kinu.
Promene u obimu nužne
- Trenutni talas razgovora čini se da je dosledno pokretan izazovima u razvoju proizvoda, kako u pogledu troškova, tako i vremenskih okvira. Proizvođači vide brzinu kojom su njihovi kineski rivali osvojili tržište u Kini i boje se da će se isto desiti na drugim tržištima - uprkos određenom otporu potrošača prema kupovini od novih brendova - rekao je Jang u svom nedeljnom blogu.
- Ne sumnjam u tehničku sposobnost etabliranih (proizvođača) da se takmiče u inženjeringu, ali se plašim da će tempo biti prespor, pod uticajem tradicionalnog razmišljanja zasnovanog na četvorogodišnjim razvojnim procesima i osmogodišnjim životnim ciklusima - dodao je Jang.
Morgan Stanli ukazuje da više faktora koji remete industriju čine nova spajanja nužnim.
- Tradicionalni auto-proizvođači koji ne nađu nove partnere moraće da se suoče sa mogućnošću da postanu manja preduzeća sa višim kapitalnim izdatkom, troškovima istraživanja i razvoja po jedinici. Ulazimo u novu fazu autoindustrije u kojoj strategije za veličinu i liderstvo u troškovima stavljaju fokus na saradnju i potencijalne promene u obimu - navodi se u izveštaju Morgan Stenlija.
Komentari 1
ostavi komentar