Hronika
07. 06. 2024. 13:42 0
SRPSKE PRUGE SMRTI Nesreće sve češće, pitanje je kada će se desiti katastrofa
Muškarac Ž. K. (52) nastradao je, dok je njegov suvozač teško povređen u stravičnoj saobraćajnoj nesreći kod Loznice, kada je putnički voz naleteo na automobil. To je ko zna koja po redu ovakva vrste nezgode na srpskim šinama i sa pravom se postavlja pitanje do kada će se ovakvi incidenti dešavati. Dok stručnjaci upozoravaju da je neophodna hitna rekonstrukcija pruga i železničke infrastrukture kojima se kreću vozovi, nadležni pokušavaju da prilikom svakog incidenta umire javnost konstatacijom da se to "svuda dešava“. Za mnogobrojne nezgode koje su se desile u poslednjih nekoliko godina, niko do sada krivično nije odgovarao.
Prema podacima Centra za istraživanje nesreća, u železničkom saobraćaju u poslednjih pet zabeleženo je deset ozbiljnih akcidenata. Život je izgubilo devet ljudi. Nižu su se nesreće na srpskim prugama, ali bez zvaničnog zaključka da li je problem u starosti pruga, nekompetentnom vođenju železnice ili ličnoj odgovornosti zaposlenih. Dok se predsednik Srbije Aleksandar Vučić busa u prsa testiranjem brzog voza koji ide 200 kilometara na čas, stanje na železničkim prugama u Srbiji je takvo da vozovi ispadaju iz šina, a ljudi ginu.
Zaustavni put voza teretne železničke kompozicije je između 700 i 1.000 metara. Ako je mašinovođa video da pešak prelazi prugu i iste sekunde nagazio kočnicu, još 1.000 metara ta teretna železnička kompozicija nastavlja da se kreće. Tako navode stručnjaci. Međutim, u 99,7 odsto slučajeva odgovornost za sve nesreće na putnim prelazima je prebacivana na vozače drumskih vozila, pešake i učesnike u drumskom saobraćaju, koji zaobilaze branike, neoprezno prelaze pruge, ponekad i bahato voze. Zvanična obrazloženja je i da su vozovi sve brži. Uvidom u red vožnje za mnoge pravce, otkriva se da to nije baš tako. Ako su vozovi i brži, onda svakako voze po neprilagođenim prugama a tu onda nije krivica na spoljnim faktorima.
Za obnovu pruga na kojima su se događale nesreće država je ili izdvajala novac koji nije iskorišćen, ili je, kako nas ubeđuju, već odradila rekonstrukciju. Pojedine šine su u takvom stanju da nesreća samo čeka da se dogodi. Upozoravajuć i posebno opasan podatak je da se srpskim prugama godišnje kreće oko pet i po hiljada vozova sa prevozom opasnih materija. Još uvek su sveža sećanja stanovnika Pirota na 25. decembar 2022. godine, kada je iz vagona iscurio amonijak, a od posledica tog akcidenta preminule su dve osobe, dok je više od 50 zatražilo lekarsku pomoć.
Kada se previše laže u politici, na kraju ostane samo marketing. Zbog toga smo danas izloženi teroru laži i marketinškom emitovanju zadovoljstva postignutim rezultatima za 12 naprednjačkih godina. Železnički saobraćaj je samo jedan aspekt te kolosalne laži. Pre SNS-a nije ni bilo pruga. Veliki šef tako smatra. Ko putuje preko Male Krsne i Lajkovca, to dobro zna. Brzina koja ne ugrožava nikog i koja ti omogućava da nigde i nikad ne stigneš na vreme. Upućeni u stanje železnice, kažu da se pre stizalo na željeno odredište u vreme kad su partizani dizali prugu u vazduh. Ima od tad skoro 90 godina.- Srbija nabavlja devet vozova od kineske firme van redovnog postupka tendera i po nepoznatoj ceni za prugu koja još ne postoji do stadiona koji još ne postoji, a sve zarad EXPO sporedne izložbe za koju se ne zna koliko će imati posetilaca i koliko će nas koštati - istakla je svojevremeno Mila Popović, predsednica beogradskog odbora Stranke slobode i pravde i narodna poslanica, povodom izjave ministra Gorana Vesića o nabavci kineskih vozova.
Druga strana medalje Vučićeve pružne ekspanzije zapravo se ogleda u uništavanju starih pruga, koje su bile spore, ali još uvek funkcionalne.To je deo Vučićeve proklamovane budućnosti. Ona je ustvari uvek u zastoju, čak nije ni na pola puta, jer i to što je napravljeno nije završeno u potpunosti i predstavlja samo Potemkinovo selo za ovaj napaćeni narod.
To što niko od nadležnih i pored na zakonu zasnovanih zahteva, ne daje nikakvo prihvatljivo objašnjenje, govori o nerazumevanju osnovne činjenice da javne institucije i preduzeća postoje zbog građana, da ih građani finansiraju i daju smisao njihovom postojanju. Govori i o potpunom odsustvu elementarne predstave o normalnom odnosu vlasti prema građanima i javnosti.
A nespremnost da se, ako se uskraćuje objašnjenje, zbog besmislenog maltretiranja građanima uputi bar makar izvinjenje, govori o još gorem: prezrivom odnosu prema vlastitom narodu.
Komentari 0
ostavi komentar