Društvo i ekonomija
26. 12. 2025. 09:52 0
KOŠTAĆE MILIJARDE EVRA Sankcije stižu na naplatu: MMF tvrdi da sudbina ekonomije zavisi od NIS-a
Najnoviji izveštaj Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) pokazuje da sudbina srpske ekonomije direktno zavisi od rešavanja statusa Naftne industrije Srbije.
Dok se Srbija suočava sa usporavanjem privrednog rasta i unutrašnjim političkim tenzijama, u samom srcu ekonomske stabilnosti zemlje nalazi se problem statusa NIS-a. Aktiviranje američkih sankcija 9. oktobra ove godine dovelo je do blokade nabavke sirove nafte za Rafineriju Pančevo i prestanka rada iste, a MMF u svom decembarskom izveštaju koristi najtežu terminologiju, nazivajući NIS "makrokritičnom naftnom kompanijom" (macro-critical oil company).
Cena slobode
Jedno od bitnih pitanje koje mesecima interesuje javnost, koliko bi Srbiju koštalo preuzimanje kontrole nad NIS-om, konačno je dobilo brojčani odgovor. Prema procenama MMF-a, prenos vlasništva sa ruskih akcionara (koji drže 56 odsto udela) na državu ili drugog partnera zahtevaće ogromna sredstva.
- Prenos vlasništva mogao bi zahtevati između 0,5 i 2 milijarde evra (0,6 do 2,3 procenta BDP-a) fiskalnih sredstava, sa ekvivalentnim uticajem na platni bilans - navodi se u izveštaju MMF-a.
Ipak, MMF umiruje investitore objašnjenjem da država ima novca za ovu kupovinu. Zahvaljujući visokim depozitima, Srbija bi ovaj otkup mogla da izvede bez povećanja budžetskog deficita.
- Državni otkup ruskog udela, finansiran povlačenjem obilnih vladinih depozita kao transakcija "ispod crte" (below-the-line), ne bi uticao na fiskalni deficit niti bi zahtevao dalju reprioritizaciju potrošnje - objašnjavaju stručnjaci MMF-a.
Rafinerija Pančevo
Razlog zašto je država spremna da plati toliku cenu leži u činjenici da NIS nije samo jedna u nizu firmi, već energetska žila kucavica zemlje. Rafinerija Pančevo podmiruje čak 80 procenata domaćih potreba za gorivom.
MMF upozorava da bi prestanak njenog rada bio katastrofalan. Ukoliko bi Srbija morala u potpunosti da se osloni na uvoz gotovih derivata, logistička ograničenja bi stvorila manjak od najmanje 20 procenata ukupne potrošnje goriva u zemlji. Osim toga, cena takvog goriva bi bila drastična.
- Oslanjanje na uvozna goriva biće oko 25 procenata skuplje od domaće proizvodnje - precizira MMF.
Komentari 0
ostavi komentar