Društvo i ekonomija
16. 04. 2025. 18:55 19
Izraelski spin-doktor u BG: Procurio dokument sa planom za Vučića?
Srulik Ajnhorn, izraelski marketinški mag, koji je pod istragom u svojoj zemlji, trenutno boravi u Beogradu gde vodi konsultantsku firmu i gde je radio kao savetnik predsednika Vučića.
Istraga BIRN-a i izraelskog lista Harec otkriva njegovu ulogu u izvozu municije u Izrael, ali i detalje PR kampanje koju je kreirao za Vučića – od prikazivanja predsednika kao mirotvorca u globalnim sukobima i zvezde popularnih podkasta, preko angažovanja poznatih autora da pišu afirmativno o njemu, do bilborda u zapadnim prestonicama koji promovišu "Vučićevu eru“.
Ajnhorn je trenutno u Beogradu i nedostupan je izraelskim vlastima. BIRN i Harec otkrivaju da je izraelski propagandista u Beogradu osnovao konsultantsku firmu "Insight Partners“ – i to na istoj adresi gde je i sedište Instituta za politiku i ekonomiju jugoistočne Evrope (IPESE) gde je Ajnhorn član Savetodavnog odbora.
Na čelu Instituta je Zoran Korać, uticajni savetnik balkanskih političara, uključujući i Aleksandra Vučića.
- Srbija sija kroz svog predsednika - napisao je Srulik Ajnhorn u svojoj kolumni za Jerusalem Post u decembru 2023. godine.
Hvalospev nije iznenađenje, jer je Ajnhorn godinama bio propagandni savetnik Aleksandra Vučića, piše BIRN.
Ovaj bivši DJ, organizator žurki i stručnjak za marketing, poznat i kao “miljenik hipsterske scene Tel Aviva“, potpuno je promenio imidž kada je 2019. godine počeo da radi za stranku izraelskog premijera Benjamina Netanjahua, učestvovavši u četiri izborne pobede, uz čestu upotrebu, kako tvrde njegovi kritičari, "alternativnih činjenica i zapaljivih laži“.
Ajnhorn je trenutno u središtu skandala u Izraelu jer je osumnjičen da je jedan od Netanjahuovih saradnika koje je Katar plaćao da promovišu ovu zemlju u izraelskim medijima. Pored toga, pod istragom je zbog navodnog curenja tajnih vojnih dokumenata novinaru nemačkog Bilda, sa ciljem da smanji pritisak javnosti na Netanjahua zbog ubistva šest izraelskih talaca od strane Hamasa u septembru 2024. godine.
Iako nije poznato kada je tačno Ajnhorn počeo da radi za Vučića, istraživanje BIRN-a i Haareza pokazuje da je bio prisutan u Beogradu barem od izborne kampanje 2020. godine. Jedna od prvih zabeleženih fotografija prikazuje kontroverznog izraelskog "spin doktora“ na svečanosti u sedištu SNS-a, u društvu visokih funkcionera stranke.
Takođe, iako nije poznato šta je Ajnhorn sve radio za Vučića, BIRN/Harec ekskluzivno otkrivaju kampanju koju je on pripremio za Vučića, a na osnovu jednog od procurelih dokumenata iz afere “Katargejt” koja mesecima potresa Izrael.
Kampanja cilja ka Zapadu – pre svega Amerikancima i njihovoj Demokratskoj stranci – a bilo je planirano da Vučić gostuje u popularnim svetskim podkastima, kao i da bude narator istorijske mini-seriji o Srbiji.
Takođe, trebalo je da se angažuju “svetski poznati pisci koji bi o njemu pisali pohvalno“, kao i da se postavljaju pro-srpski bilbordi u zapadnim prestonicama u kojima bi se hvalila navodno brzorastuća srpska ekonomija i IT sektor.
BIRN/Harec saznaju da se Ajnhorn nije bavio samo političkim marketingom u proteklih godinu dana. Izvori tvrde da je pomagao i prilikom izvoza srpske municije u Izrael – a koja je trebalo da bude dopremljena preko teritorije Crne Gore.
Vrednost srpskog izvoza naoružanja Izraelu porasla je 30 puta – sa 1,4 miliona evra u 2023. na 42,3 miliona u 2024. godini, uprkos rasprostranjenim optužbama protiv Izraela za ratne zločine u Gazi, prethodno su objavili BIRN i Harec.
Šta je Ajnhorn skovao za Vučića?
U dokumentu u koji su Harec/BIRN imali uvid, razlažu se unutrašnji i spoljašnji "ciljevi“ kampanje za Vučića, "ključne poruke“ koje treba da se prenesu, kao i moguća "rešenja“ za postizanje tih ciljeva.
Prvi cilj je bio da se "značajno poboljša imidž predsednika Vučića i Srbije među aktuelnom američkom administracijom, Demokratskom partijom, medijima i liberalnim svetom u SAD-u i Evropi“.
Drugi cilј Ajnhornove kampanje za Vučića bio je fokusiran na unutrašnju politiku, kako bi se "očuvao i ojačao međunarodni imidž predsednika Vučića među građanima Srbije i povećala nacionalna podrška“.
Prema strategiji koju je osmislio Ajnhorn, trebalo je angažovati poznate autore koji bi promovisali Vučića, jer, kako se navodi u dokumentima kampanje, "u svetskim medijima postoji manjak pozitivnih tekstova o Srbiji i predsedniku Vučiću“.
Jedan od Ajnhornovih predloga bio je i "proizvodnja mini-serije od četiri epizode o četiri značajna događaja u istoriji Srbije“, a u kojoj bi narator bio sam Vučić.
- U svakoj epizodi, Vučić će razgovarati sa poznatim međunarodnim novinarom o događaju i njegovom nacionalnom značaju za građane Srbije, kao i o sadašnjosti i budućnosti zemlje. Serija će biti postavljena na YouTube u kombinaciji sa lokalnim i međunarodnim PR-om - stoji u planu.
Izraelski kreatori kampanje su takođe planirali reklamiranje Srbije na bilbordima širom sveta.
Predložili su da se Vučić prikaže na jednom od glavnih bilborda na Brodveju u Njujorku sa natpisom "Hamilton je lep, ali Srbija je najbrže rastuća ekonomija na Balkanu“, referišući na hit mjuzikl koji se u to vreme davao u Brodvejskom teatru.
Srbija je zapravo pokušala nešto slično. Na Tajms skveru u Njujorku 2021. godine je postavljen promotivni video od 16 sekundi koji objašnjava veze Srbije i SAD-a, a povodom 140 godina diplomatskih odnosa dve države.
Ajnhornova kampanja je planirala i da Vučić bude gost u nekim od najpoznatijih američkih podkasta kod autora kao što su Džo Rogan, Kris Anderson, Gaj Raz i Ben Šapiro.
Iako nije gostovao kod gorepomenutih, Vučić je poslednjih meseci počeo da se pojavljuje u značajnim podkastima. Prvo je u martu bio gost u podkastu sina Donalda Trampa gde je, između ostalog, proteste koji traju mesecima u Srbiji nazvao "obojenom revolucijom“. Tramp mlađi je Srbiju nazvao zemljom koja je prihvatila Trampa i "vrednosti MAGA pokreta“.
Komentari 19
ostavi komentar