Društvo i ekonomija
14. 12. 2024. 09:20 0
Forbes Srbija identifikovao je više od 60 izvođača i podizvođača koji su radili na pruzi do Mađarske
Forbes Srbija dosad je identifikovao više od 60 firmi i preduzetnika koji su učestvovali kao izvođači, podizvođači ili podizvođači podizvođača na rekonstrukciji pruge od Novog Sada do Mađarske. Deo njih pominje se i u mesečnim izveštajima koje je u prethodna dva dana objavila Vlada Srbije.
Reč je mahom o domaćim biznisima, ali i nekoliko inostranih. Broj možda nije konačan i zato spisak planiramo da objavimo nakon završetka istraživanja, ali ukazuje da je obim angažovanih učesnika na poslu, koji je prema ugovoru bio vredan više od 1,2 milijarde dolara, ipak bio značajan.
Kako su birani podizvođači
Komercijalni ugovor sa konzorcijumom kineskih firmi CRIC i CCCC koji je Vlada Srbije objavila pokazuje i ko je bio odgovoran za angažovanje podizvođača.
- Izvođač je dužan da angažuje podizvođače čije sedište nije u Narodnoj Republici Kini - navodi se u ugovoru.
Ono što prvo pada u oči jeste da među podizvođačima ima i firmi u vlasništvu kineskih državljana ili ogranaka kineskih kompanija, ali su oni registrovani u Srbiji te nije jasno da li je to bilo dovoljno da ne krše ovu odredbu ugovora.
Sledi još interesantnija obaveza: "Izbor podizvođača i dobavljača se vrši nakon javnog objavljivanja konkursa. Izvođač ne ograničava konkurenciju, a posebno ne onemogućava nijednog ponuđača da učestvuje u javno objavljenom postupku. Izvođač vodi računa da se izbor podizvođača i dobavljača vrši javno i transparentno“.
Pretraga interneta nije nas dovela do takvog javnog poziva.
Saglasnost države i odgovornost za podizvođača
S druge strane, za izabrane podizvođače Kinezi su morali da dobiju odobrenje države, kaže ugovor.
- Izbor podizvođača koji nemaju sedište u Narodnoj Republici Kini, kao i dobavljača građevinskog materijala i drugih dobara koji ne potiču iz Narodne Republike Kine, vrši Izvođač i dostavlja ga Finansijeru i Investitoru radi dobijanja saglasnosti - stoji u ugovoru. Finansijer je Vlada Srbije preko Ministarstva građevinarstva, dok je Investitor preduzeće Infrastruktura železnice Srbije.
Ugovor precizira i ko je odgovoran za ono što rade podizvođači. Ovo pitanje veoma je važno zbog utvrđivanja odgovornosti za nesreću na železničkoj stanici jer dokumenta pokazuju, a i svedočenje inženjera Zorana Đajića, da su upravo podizvođači izvodili deo radova na stanici.
- Izvođač je odgovoran za postupke i nepostupanje svih podizvođača, njihovih predstavnika ili zaposlenih isto kao da su to postupci ili nepostupanje samog Izvođača - jasan je ugovor.
Pojavljivanje nepoznatih podizvođača
Forbes Srbija juče je pisao o mesečnim izveštajima o radovima na pruzi od Novog Sada do Mađarske gde su predstavnici stručnog nadzora i investitora uočili i zabeležili jednu interesantnu pojavu kada je reč o izvođenju radova odnosno uvođenju podizvođača u posao.
Primera radi, u izveštaju iz maja 2024. navodi se sledeće:
- Na gradilištu se i dalje pojavljuju novi podizvođači radova, koje postojeći izvođači/podizvođači angažuju za rad na gradilištu, ne najavljuju/prijavljuju i nemaju kompletnu BZR dokumentaciju. To se posebno odnosi na izvođače radova u završnim građevinskim radovima koji se pojavljuju na gradilištu kratko, svega nekoliko dana - stoji u izveštaju.
Koji podizvođači su izdvojeni u mesečnim izveštajima
Vlada Srbije objavila je obećanih 195 dokumenata povezanih sa rekonstrukcijom Železničke stanice u Novom Sadu. Međutim, konkretnih, specifičnih, detalja o tome kako su se izvodili radovi na samoj stanici u Novom Sadu, a pre svega radovi na nadstrešnici, ko su bili učesnici u tim konkretnim radovima nema.
Međutim, Vlada je odlučila da građanima da na uvid spisak firmi koje su bile angažovane na deonici Novi Sad – Lovćenac i Lovćenac – Subotica. To se može videti u mesečnim izveštajima o izvedenim radovima i plaćanjima po situacijama.
Tako se za deonicu Novi Sad – Lovćenac podizvođači kineske firme CCECC i CRCC11, a za deonicu Lovćenac – Subotica – državna granica firma Shandong Luqiao
Group, ogranak Beograd.
Izveštaj sadrži i listu „ostalih“ podizvođača. Na tom spisku se vidi da su na ovom projektu radili: Starting, OBW, GAT, IKA-PEK, ZGOP, Ingrap-Omni, Karin Komerc, Mega infrastruktura d.o.o., Dis niskogradnja, Geonivest Group, Hidrooprema, Smart fondation, Novkol, Geo-Janja, LHR d.o.o, GP Graditelj NS.
Na stanici u Novom Sadu radila je firma Starting. I među referencama te firme, na njenom sajtu stoji – projekat arhitekture rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije stanične zgrade na železničkoj stanici Novi Sad.
Većina firmi, koje su navedene na listi podizvođača na pruzi koja će ići ka Budimpešti, angažovana je i na drugim velikim infrastrukturnim projektima u Srbiji.
OBW gradnja i Mega infrastructure
Firma OBW gradnja u vlasništvu je kineske firme Tianjin Oubaiwei Co Ltd. Njen stvarni vlasnik je kineski državljanin. Firma OBW gradnja u Srbiji je registrovana za izgradnju puteva i autoputeva.
Firma Mega Infrastructure osnovana je 2019. godine. U vlasništvu je kineske firme China road and bridge corporation. U 2023. godini firma je imala poslovni prihod od 940 miliona dinara, a ostvarila neto dobitak od 9,7 miliona.
GAT
Firma GAT je iz Novog Sada. Osnovana je 1992. godine. Kao vlasnik ove firme u APR-u je naveden Dejan Slijepčević, o kojem je Forbes Srbija pisao kao delu nove poslovne elite u Srbiji.
Podaci do kojih smo došli pokazuju da je GAT na poslu rekonstrukcije pruge imao ugovor o isporuci i montaži kablova.
Na sajtu firme se navodi da je osnovna delatnost preduzeća izvođenje elektromontažnih i građevinskih radova, trgovina na veliko i malo električnom opremom i materijalima i proizvodnja električne opreme.
GAT se poslednjih godina uglavnom bavi rekonstrukcijom građevinskih objekata u vlasništvu Srbije (bolnice, škole, domovi zdravlja, druge ustanove). Poslovi se uglavnom dobijaju na tenderima, piše u izveštaju o poslovanju ove firme. U APR-u se kao pretežna delatnost firme GAT navodi izgradnja stambenih i nestambenih objekata.
Na Portalu javnih nabavki se može videti da je GAT deo grupe koji je dobio posao da izradi projekat za izvođenje radova, izvođenje radova i izradu projekta izvedenog objekta za stadion Dubočica u Leskovcu. Taj posao bio je vredan 2,5 milijardi dinara sa PDV-om. Međutim, u međuvremenu vrednost ugovora je porasla na nešto više od 3,08 milijarde dinara.
Takođe, GAT je deo grupe ponuđača koja je dobila posao od PIO fonda za izvođenje radova na rekonstrukciji i adaptaciji filijale u Nemanjinoj.
To su samo neki od tendera koje je dobijao GAT. Firma je na tenderima dobijala i druge poslove – od krečenja, do tendera za nabavku pametnih naočara za proširenu stvarnost.
IKA-PEK
Firma IKA-PEK DOO registrovana je u Beogradu. Njena pretežna delatnost je izgradnja puteva i autoputeva. Firma je u stoprocentnom vlasništvu Marije Peković. O njenom suprugu pisao je prošle godine NIN.
Na listi referenci ove firme, a koja se može videti na njenom sajtu, nalaze se različiti projekti koji se finansiraju iz državnog budžeta. Tako je ta firma radila na izgradnji autoputa E-763 (Koridor 11), deonica Surčin – Obrenovac. Kao i na deonici Donji Banjani – Preljina.
Radila je i na popravci pruge Beograd – Mladenovac – Preševo – državna granica, deonica Rasputnica „G“ – Rakovica – Resnik. Takođe angažovana je bila i na izgradnji deonice autoputa E 75, deonica: Caričina Dolina – Vladičin Han. Kao i na izgradnji auto-puta E80, deonica Čiflik – Pirot.
IKA-PEK je takođe radio na rehabilitaciji distributivnog sistema grejanja u Beogradu, te na projektu rehabilitacije železničke pruge na deonici Jajinci – Mala Krsna.
ZGOP
Firma ZGOP je iz Novog Sada i bavi se izgradnjom železničkih pruga. Na svom sajtu navodi da je u toj industriji prisutna od 1957. godine. Reč je o nekada državnoj firmi u okviru železnica.
Firma je izvodila radove na gornjem stroju stanice Novi Sad. Ukupno je izvršena rekonstrukcija koloseka u dužini od 5,4 kilometara i 31 skretnice, vidi se na sajtu ove firme.
U ovoj godini dobili su 17 poslova na državnim tenderima od čega 16 na tenderima Infrastrukture železnice.
ZGOP je radio i na železničkoj stanici Beograd centar. Konkretno na rekonstrukciji kapaciteta za prijem, otpremu i saobraćaj vozovima u železničkoj stanici. Izgrađen je kolosek u ukupnoj dužini od 5,05 kilometara i 35 skretnica, navodi ova firma.
ZGOP je radio i na deonici Beograd Centar – Nova Pazova. ZGOP je u stoprocentnom vlasništvu firme Extra-auto transport, a njen krajnji vlasnik je Marko Sokanović.
INGRAP-OMNI
Firma Ingrap-Omni u svom poslovnom izveštaju navodi da je danas jedan od lidera u oblasti izgradnje donjih strojeva pruga. Navodi i da je učestvovala na više državnih projekata izgradnje brzih pruga i izgradilo desetine kilometara istih. Na sajtu ove firme se među referencama navode radovi na deonici pruge Stara Pazova – Novi Sad.
U vlasništvu je Cvetina Krstića, Svetlane Njegovan i Zorice Krstić, vidi se u podacima iz APR-a. Mediji su često kao vlasnika isticali Teodosija Krstića. Interesantno je i da su Krstića napadali prodržavni tabloidi dok ga je SNS na svom sajtu nazvao omiljenim tajkunom bivšeg režima.
Karin Komerc
Karin Komerc je firma registrovana u Novom Sadu. Pretežna delatnost firme je razrada građevinskih objekata. Kao njeni vlasnici u APR-u se navode Krste Dubroja i Jovan Dubroja. O kompaniji je juče pisala Nova ekonomija.
Na svom sajtu firma se osvrnula i na projekat rekonstrukcije i modernizacije železničke pruge na deonici Novi Sad – Subotica – državna granica sa Mađarskom.
U okviru projekta pruge od Beograda do mađarske granice, kompanija Karin Komerc učestvovala je u više projekata. Radila je na deonici Stara Pazova – Novi Sad, na izlazu iz Čortanovaca.
Ova firma je radila na vijaduktu na izlazu iz tunela Čortanovci, kao i na vijaduktu koji predstavlja železnički most dvokolosečne pruge Stara Pazova – Novi Sad, a kojim su su premošćeni lokalni put Beška – Maradik i vodeni kanal.
Osim toga Karin Komerc je radio i na rekonstrukciji same pruge na deonici Stara Pazova – Novi Sad.
Taj rad se odnosi na izvođenje kompleksa građevinsko-montažnih radova na izgradnji donjeg stroja pruge, drumskih puteva, mostova, potpornih zidova, zidova za zaštitu od buke, uređenja staničnog područja, izmeštanje i zaštitu postojećih inženjerskih mreža. Firma je radila i na deonici Žednik-Subotica (Kelebija), vidi se na sajtu te firme.Geo-Janja
Na sajtu firme Geo-Janja može se videti da je ona 2019. godine radila na delu pruge Beograd-Stara Pazova.
Bila je zadužena za geodetsko obeležavanje objekata iz Glavnog projekta za glavni remont pruge Beograd – Stara Pazova i geodetsko snimanje obejkata. Firma je bila angažovana i na projektu železničke stanice Beograd Centar. Radila je geodetsko obeležavanje objekata iz Glavnog projekta Prokop, faza 1.
Za iste radove firma je bila angažovana i na projektu nove beogradske autobuske stanice u bloku 42.
Među projektima na kojima je ova firma radila geodetsko obeležavanje objekata nalaze se i pasarela kod Ada Mola, kao i pasarela Beton Hala – Kalemegdan.
Ova firma među projektima na kojima je učestvovala navodi i izgradnju četiri beogradska bulevara (Kraljice Marije, 27. marta, Džordža Vašingtona, Cara Dušana). Tu je bila zadužena za geodetsko praćenje radova. Firma je bila angažovana i na projektu auto puta Miloš Veliki, te rekonstrukciji Karađorđeve ulice.
Pored ovih firmi na spisku podizvođača nalaze se i firme LHR, Novkol, GP graditelj NS, Smart Fondation, Geoinvest group, Hidrooprema.
Radio Slobodna Evropa juče je došao do izjava predstavnika dela firmi koje su pomenute u mesečnim izveštajima, a u kojima pojašnjavaju na kojim su poslovima tačno bili angažovani.
Komentari 0
ostavi komentar