Društvo i ekonomija
09. 06. 2022. 06:00 2
Srbija i naftna kriza - ima li razloga za zabrinutost?
"Srbija se priprema za zimu i radi na obezbeđivanju dovoljne količine sirove nafte, naftnih derivata i drugih energenata i ne očekujemo da će biti nestašica ili restrikcija", kažu za Radio Slobodna Evropa (RSE) u Ministarstvu rudarstva i energetike Srbije.
Stav predsednika Srbije Aleksandra Vučića malo je alarmantniji, pa je saopštio da zemlja trpi velike gubitke zbog sankcija koje su uvedene na rusku naftu, te da je zbog krize u svetu u Srbiji "defakto uvedeno vanredno stanje". Ove izjave stižu nekoliko dana nakon što je Evropska unija (EU) kao odgovor na rusku invaziju na Ukrajinu uvela šesti paket sankcija Rusiji, kojim se zabranjuje uvoz ruske nafte. Time će, kada sankcije za šest meseci stupe na snagu, biti prekinut dotok ruske nafte u Srbiju preko Jadranskog naftovoda (JANAF).
"Srbija se priprema za zimu"
U Ministarstvu rudarstva i energetike kažu za RSE da se "cela Evropa i svet pripremaju za zimu, pa tako i Srbija".
Kako kažu, nadležni će u narednom periodu, pored rešavanja pitanja snabdevanja, raditi i na povećanju zaliha sirove nafte, koje bi uz stabilne rezerve naftnih derivata dale dodatnu sigurnost u slučaju poremećaja na tržištu.
- Jedna od očekivanih posledica novog paketa sankcija EU je i pritisak na tražnju jer će i druge zemlje tražiti alternative uvozu nafte iz Rusije - navode u Ministarstvu rudarstva i energetike Srbije.
Vučić: Srbija defakto u vanrednom stanju
Predsednik Srbije je, gostujući na Radio-televiziji Srbije rekao da je Srbija samo zbog sankcija koje su uvedene na rusku naftu na gubitku 600 miliona dolara. Prema njegovim rečima, za Srbiju važe sankcije, jer je EU uvela embargo na transport ruske nafte morskim putem. Srbija je do sada rusku naftu u najvećoj meri transportovala morem u Hrvatskoj posredstvom JANAF-a.
- Najveći problemi su trenutno sa naftom, jer nam grejs period ističe 1. decembra i počinje dejstvo sankcija, taman kad počinje zima. Mi smo, ne formalno, ali defakto uveli vanredno stanje i svaki dan se time bavimo - rekao je Vučić.
On je kazao i da je nafta iz Iraka skuplja za 31 dolar po barelu u odnosu na rusku.
Hoće li dalje rasti cena nafte?
Aleksandar Kovačević, stručnjak za pitanja energetike, kaže za RSE da ne očekuje problem u snabdevanju naftom i naftnim derivatima u Srbiji.
- Nestašice ne treba očekivati. Kakve cene mogu biti, to je već drugo pitanje - ocenjuje Kovačević, te dodaje da u nekim drugim oblastima energetike može biti problema u sigurnosti snabdevanja.
Koje su alternative za Srbiju?
Sankcije EU znače da ruska nafta ovim putem neće moći da pristiže u Rafineriju u Pančevu koja se nalazi petnaestak kilometara severno od Beograda.
Međutim, u Ministarstvu rudarstva i energetike Srbije podećaju da se JANAF može koristiti za snabdevanje naftom koja ne dolazi iz Ruske Federacije.
- NIS bi mogao da uvozi sve ostale vrste sirove nafte sem ruske, kao što je u prethodnom periodu već uvozio naftu iz Iraka i nekih drugih zemalja - napominju u Ministarstvu rudarstva i energetike, na čijem čelu je Zorana Mihajlović.
- Ne treba zaboraviti da je mađarska kompanija MOL takođe učesnik na tržištu u Srbiji i da derivati stižu iz rafinerija u Mađarskoj - podseća Kovačević.
Podaci PKS pokazuju da je Srbija prošle godine obezbedila 23 odsto nafte iz domaćih izvora.
- U prethodnih nekoliko godina postojao je trend smanjenja proizvodnje domaće nafte, ali on nije drastičan, tako da će domaća nafta i u ovoj i narednoj godini biti značajan izvor - smatra Aleksandar Kovačević.
Ministarstvo energetike je početkom juna potvrdilo za RTS da Srbija, u skadu sa prosečnom dnevnom potrošnjom, raspolaže dvomesečnim rezervama nafte i derivata.
Jeftiniji javni prevoz - jedna od mogućih mera
Aleksandar Kovačević smatra da bi Srbija trebalo da sledi primer pojedinih evropskih zemalja koje su građanima ponudile značajno jeftiniji javni prevoz kako bi ih destimulisali da troše gorivo.
- U različitim gradovima se preduzimaju mere štednje, kao što je vrlo jeftin javni prevoz, promocija alternativnih načina kretanja – električnih vozila, bicikala, trotineta i tako dalje. Konačno, i kod nas je nedavno puštena u rad brza železnička linija Beograd – Novi Sad, koja bi mogla jedan deo prevoza preuzeti od putnog transporta i u tom smislu smanjiti potrošnju goriva - zaključuje Kovačević.
Komentari 2
ostavi komentar