Društvo i ekonomija

[ Izvor: N1 ]

17. 05. 2022. 22:58 8

"Ako bude otkaza zauzećemo fabriku, Italijani adio"

- Od posla veka do fijaska veka. Umesto da stavimo tačku mi srljamo - tako profesor Ekonomskog fakulteta Ljubodrag Savić opisuje aktuelnu situaciju u kragujevačkoj fabrici. Novinarka NIN-a Petrica Đaković dodaje da je sve s Fijatom od početka pogrešno.

- Država će morati da nađe model, ali se plašim da će to biti samo kupovina socijalnog mira i da se radnici zbrinu, videćemo na koliko - rekla je ona, prenosi N1.

Kada je reč o najavljenoj proizvodnji električnih automobila u Kragujevcu od 2024, Savić je podsetio da je ugovor s Fijatom 2009. sklopljen na 10 godina, a da je država trebalo da nas obavesti da li i dalje važi ili je potpisano nešto novo.

- Za dve godine se govori da ćemo imati elektr auto. Dve godine su mnogo, čak i da se ništa ne desi u svetu, a desiće se. Nisam razumeo kada je naša ministarka potpisala neki ugovor, izdvajamo 48 miliona subvencija, da li mi subvencionišemo budući automobil ili postojeću proizvodnju. Meni se čini da je tih 48 miliona predviđeno za socijalni program, voleo bih da se varam. Najmanje su krivi radnici, podržavam što će država da traži rešenje za njih, ali koliko je fabrika propalo, niko nije dobio socijalni program, država nije bila bolećiva prema mnogim fabrikama - rekao je Savić.

- Da li će 2024. osvanuti nova fabrika sa električnim automobilom je toliko neizvesno, mi živimo u neizvesnosti gde niko ne može da kaže šta će se desiti za dva meseca.. Šanse su 50-50 i one će zavisiti od toga šta se Fijatu više isplati - dodala je Đaković.

Radnici Fijata su nakon sastanka sa ministarkom Darijom Kisić - dobili obećanje da neće biti ugroženi. Kažu i da im je obećano da će do kraja meseca menadžemnt firme izaći sa ponudom o socijalnom programu.

Savić je rekao da država ima nameru da zaštiti radinike i dodaje da veći deo godine nisu radila, a da su od Fijata primali 65 odsto plate.

- Koliko ja razumem sada će to plaćati država. Država je tamo totalni autsajder. Kako može da prihvati obavezu da plaća dve godine da bi čuvala te radnike. Ko će to da plati, Fijat svakako neće. Da to plaća Fijat, zašto bi dolazili u Vladu? Država je toliko peuzela obaveza da to ne može da bude dobro za Srbiju. U ovom trenutku niko ne može da kaže koliko automobila proizvodi, danas Fijat nije ni među 15 najvećih izvoznika iz Srbije - navodi profesor.

Ni novinarki NIN-a nije bilo najjasnije iz ministarkinog izlaganja ko će snositi trošak.

- Plašim se da će na kraju pasti na teret poreskih obveznika. Mene ovo podseća na 2017. kako se tada država, koja je stala na stranu poslodavca, nekako na brzinu dogovrila sa sindikatima i njihovu borbu za bolji položaj poništila. Plašim se da i sada oni sami nisu upoznati šta se njima obećava i šta će da bude. Meni nije jasno gde oni žele da rade ako u Kragujevcu neće moći. Opcije su ili inostranstvo ili otkaz, a sada je u ponudi socijalni program - kaže Đaković.

Savić je podsetio da to nije samo privatna firma, već je u partnerstvu s državom. Dodaje da je država potrošila "veliki novac" za Kragujevac i da zato mora ozbiljno da se ponaša.

- Nije dovoljan samo socijalni program. Šta ljudi da rade dve godine? Ko će da plaća da ne rade ništa? Šta će Italijani sebi da dozvole da plaćaju srpske radnike i čekaju novi auto? Ja nemam poverenje u Fijat. Fijat nije provrazredna svetska kompanija, da jeste, ne bi prilazio drugim. Nije mnogo stvari ispoštovao, dok je išlo jako dobro niko nije štrajkovao, ali Fijat je ušao u problem, nije jedini i oni traže način kako će da ih reše preko grbače drugih. Tu ne razumem predsednika, pominjanje Geoksa i subvencija, ali kako mi stvari izgledaju mislim da će država pristati na ono što Fijat očekuje - smatra profesor Ekonomskog fakulteta.

- Plašim se da radnike neko zamajava, jako je neodgovorno da ministarka tvrdi da nije znala šta potpisuje. Sve s Fijatom je od početka pogrešno. Država će, jer je ceo grad naslonjen na fabriku, morati da nađe model, ali se plašim da će to biti samo kupovina socijalnog mira i da se radnici zbrinu, videćemo na koliko. Mi ne znamo ništa šta su dogovorili i potpisali - kaže Petrica Đaković.

Na pitanje koliko je Srbija uložila u Fijat, Savić odgovora da to niko živ ne može da kaže.

- Sećam se predsednika kad je bio opozicija rekao je da će prvi ugovor koji će obelodaniti biti s Fijatom. Da li država sklapa ugovor s nekom kompanijom u kome postoje tamna meta? Mi smo na početku dali autogol, samo tonemo dublje. Neverovatno je da predsednica Vlade stanu na strane kompanje i okrivi radnike što će pasti BDP. Fjat je profitirao, mislim da ni lokalna zajednica nije imala ništa od toga.

Neko vreme Fijat je dobro funkcionisao, pa su svi imali korsirti. Od 2017. država je na šteti. Da li je neko pitao ljude da li mogu da žive sa 65 odsto? Da li mogu da žive ako su na mininalcu? - pita se Savić.

Potpredsednik sindikata Nezavisnost Igor Anđić rekao je da su se na sastanku u Beogradu ljudi iz ministarstva potrudili da ih saslušaju i da su dobili uveravanja da niko neće dobiti otkaz i da sve mora da bude dobrovoljno i transparentno.

- Najveći problem pravi menadžment, pozivam Stelantis da ih smeni. Dok god su oni u fabrici imaćemo problem, s Italijanima nemamo problem. Mi smo sa menadžerima imali veliki problem, služe se manipulacijama, lažima, ovom ponudom su hteli da prevare ljude da potpišu nešto i da odu u inostranstvo ili da dobiju neku smešnu otpremninu. Čuli su našu priču, razvlastili smo sve sindikate, posebno Samostalni, dobili smo uveravanja da će biti ispunjeni zahtevi, niko neće da dobje otkaz, sve mora da bude dobrovoljno. Ko želi da radi ostaće, ko ne dobiće otpremninu - rekao je.

Poručuje da ne odustaju ni od jednog zahteva.

- Mi ne odbijamo rad u inostranstvu, samo želimo da se reši šta je rad. Da li idemo na obuku ili rad. Na obuku se ide 90 dana i treba da se obučavamo za električni model, sve ostalo je rad. Mi imamo porodice i domaćinstva. Praksa u svetu je da između dva modela radnici koji žele da odu ili su pred penzijom dobijaju otpremnine, a oni koji ostaju dobijaju neki minimalac dok se fabrika priprema za novi model. Zašto bi u Srbiji bilo drugačije? Neko se u menadžmentu napravio pametan i mislio je da nas prevari - kaže Anđić.

Ako se ne ispune zahtevi - naći ćemo kompaniju koja će da radi, dodaje.

- Mi nismo neradnici, to su pametni ljudi, mi smo deficitarna radna snaga. Problem je u menadžmentu, nismo sigurni da li Stelantisu prenose prave informacije. Mi ne pravimo problem da odemo dva, tri meseca da se obučavamo. Ovde želimo da radimo. Ako to ne ispune, borićemo se do kraja, nećemo dati fabriku, ne postoji opcija da 2.500 ljudi dobije otkaz, ako se to desi, zauzećemo fabriku, Italijani adio - rekao je Anđić.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 8

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Izbor(i)

Zoran Živković [23.04.2024.]




Video dana

U čemu je problem?

Anketa

Gde ćete provesti predstojeće praznike?

Rezultati