Politika
25. 10. 2021. 10:24 5
Kako će Vučić disciplinovati diplomate
Predloženi Nacrt zakona o spoljnim poslovima povećava moć predsednika Srbije, dok istovremeno marginalizuje vladu i Narodnu skupštinu. Predložena rešenja, tvrde stručnjaci, neće pomoći da se osposobi diplomatija zemlje, ali će poslužiti za disciplinovanje diplomatskog kadra od strane ministra i vladajuće stranke kojoj pripada.
Minimum vremena za javnu raspravu i kritike da njime vlast samo želi da legalizuje ono što već imamo u praksi, obeležili su i Nacrt zakona o spoljnim poslovima. Za stručnu javnost sporno je više stvari, ali pre svega legalizacija veće moći predsednika na uštrb vlade i ukidanje kontrolne funkcije Narodne skupštine.
Najpre je problematično što ovaj nacrt zakona u svom obrazloženju ističe da politika vlade zavisi od stavova i postupaka predsednika Republike, iako po Ustavu spoljnu politiku utvrđuje i vodi vlada.
- Mislim da je ovo način da se na mala vrata legalizuje ono što imamo u praksi - da se ta moć vođenja spoljne politike prenese na predsednika i da je ovo u osnovi jedna marginalizacija vlade - kaže za Istinomer Branka Latinović, karijerna diplomatkinja i članica Foruma za međunarodne odnose Evropskog pokreta u Srbiji.
Sa njom je saglasan Vuk Vuksanović, istraživač Beogradskog centra za bezbednosnu politiku (BCBP), pa oboje ističu kako bi morala da se ispita ustavnost takvih odredaba.
- S obzirom na to da imamo veoma dominantnu ličnost na čelu države i na čelu vladajuće stranke, mislim da bi bilo više nego potrebno da se stručnjaci za ustavno pravo ozbiljno pozabave usaglašenošću ovog zakona sa Ustavom - kaže Vuksanović.
Parlament bez uloge
U poređenju sa i dalje važećim Zakonom o spoljnim poslovima, predloženim nacrtom se smanjuje nadzorna i kontrolna funkcija Narodne skupštine što je, upozorava Branka Latinović, suprotno evropskoj praksi, gde parlament ima ulogu da da svoje mišljenje prilikom izbora ambasadora.
- Mi smo do sada imali praksu da je obaveza ambasadora da ide pred Spoljnopolitički odbor skupštine na ‘saslušanje’, odnosno na razgovor i to je legitimacija da je prošao parlamentarne procedure. Na ovaj način se i taj minimum uloge parlamenta u formiranju procedura vezano za preuzimanje funkcije ambasadora jednostavno ukida, nema je.
Bez kriterijuma za ambasadore
Istovremeno se povećava diskreciona moć ministra spoljnih poslova prilikom selekcije i zapošljavanja kadrova, odnosno nacrt zakona predviđa da ministar ima pravo da zapošljava u ministarstvu mimo konkursa, piše Istinomer.
Struka, međutim, upozorava da takvo pravo mora da bude ograničeno. Obaška što se, naglašava Latinović, na ambasadorskim pozicijama uglavnom nalaze ljudi koji su van struke i koji se mahom biraju po političkoj podobnosti.
- Problem ovog zakona je što ne definiše kriterijume za ambasadora, jer svaki dosadašnji zakon je imao kriterijume da se ambasador bira među istaknutim ličnostima i među istaknutim stručnjacima iz oblasti međunarodnog prava, spoljne politike, ekonomije… Sada nemate nikakav kriterijum, što ostavlja prostor da za ambasadora šaljete koga hoćete.
S druge strane, prema njenim rečima, pohvalno je što je nacrt zakona definisao uslove za karijerne diplomate, u smislu da je vraćen drugi jezik kao kriterijum i da je povećan broj potrebnih godina radnog staža za odgovarajuće zvanje.
“Nadzornik” za disciplinovanje diplomata
Za stručnu javnost veoma je sporno i to što Nacrt zakona o spoljnim poslovima uvodi funkciju diplomatskog nadzornika, koji treba da nadzire rad diplomatskih predstavništava i konzulata. Predviđeno je da njega bira ministar iz reda diplomata koji su bili ambasadori.
Međutim, iako se u nacrtu zakona navodi da je glavni diplomatski nadzornik nezavisan i nepristrasan, struka strahuje da u praksi to neće izgledati tako.
- To da li će biti nezavisan tek ćemo videti. Nadzornik zvuči kao da dolazi iz zatvora ili iz centra za maloletničku delikvenciju. U svakom slučaju, mnoge penzionisane diplomate smatraju da ovo predstavlja interno disciplinovanje diplomata od strane ministra i indirektno od strane partije kojoj ministar pripada - kaže Vuksanović.
Da je termin “nadzornik” neadekvatan, pa čak i štetan, smatra i Latinović, koja kaže da u nacrt treba vratiti glavnog diplomatskog inspektora, koji je postojao u svim dosadašnjim zakonima, i čiji je posao kontrola rada i u ministarstvu i u diplomatsko-konzularnim predstavništvima.
Uskraćivanje informacija javnosti
Predloženim zakonskim rešenjem predviđeno je i da u odnosima sa javnošću Ministarstvo spoljnih poslova može da uskrati davanje informacija u skladu sa propisima kojima se uređuje tajnost podataka.
Sagovornik Istinomera iz Beogradskog centra za bezbednosnu politiku naglašava da ministarstvo mora, kao i svaki državni organ, da deluje na osnovu Zakona o pristupu informacijama od javnog značaja, odnosno da ne može individualno da određuje svoj nivo tajnosti.
Branka Latinović, članica Foruma za međunarodne odnose Evropskog pokreta u Srbiji, koji je svoje komentare na nacrt poslao ministarstvu, podseća da Zakon o spoljnim poslovima mora da bude zakon koji će odrediti osnove spoljne politike jedne zemlje, a toga u ovom slučaju “nema uopšte”.
Ova karijerna diplomatkinja, koja je u službi provela skoro četiri decenije, zaključuje da nacrt zakona nije dobar i da kao takav neće pomoći da se osposobi diplomatija zemlje, odnosno da se unapredi kvalitet rada i omogući napredak struke.
Komentari 5
ostavi komentar