Slobodno vreme
24. 07. 2025. 21:14 7
Šta je sve proizvodila bivša Jugoslavija: Od igle do lokomotive - pola sveta nam je zavidelo
Ljudi koji su živeli u Jugoslaviji znaju kako se u bivšoj državi proizvodilo gotovo sve – od igle pa do lokomotive. Često se od ljudi s našeg prostora može čuti kako “danas sve uvozimo, a pre smo proizvodili i izvozili”, a razlog za to krije se u kompanijama koje su ranije postojale.
Na društvenim mrežama kruži mapa sa pomenutim firmama i na njoj se vidi sve što se proizvodilo u staroj Jugoslaviji. Neke od jugoslovenskih proizvoda koristio je bukvalno ceo svet, proizvodili su se brodovi, automobili, avioni, kamioni, oružje pa čak i računari, piše Klix.
Na mapi se naravno nalaze i kompanije koje su bile proizvođači odeće, hrane i ostalih potrepština. Međutim, mnoge od tih firmi više ne postoje ili su pod “lupom” stečaja i propadanja.
Za vreme “Juge”, u BiH se proizvodio popularni Volkswagenov Golf u TAS-u, ali i popularna “buba” koja se proizvodila uz pomoć tadašnjeg UNIS-a.
Municija se, na primer, primer, proizvodila u vogošćanskom PRETIS-u, lideru namenske industrije u Jugoslaviji.
Teški kamioni i šleperi proizvodili su se u FAP-u iz Priboja i TAM-u iz Maribora, dok su se laki transporteri proizvodili u Zastavi u Kragujevcu.
Godišnje, tamo se otprilike proizvodilo 200.000 automobila. Ponos vojne industrije u bivšoj državio bio je SOKO s proizvodnjom u BiH, dok je državna fabrika aviona postojala i u Kraljevu.
Verovali ili ne, Jugoslavija je bila jedna od pet država u Evropi koje su imale svoje računare. Verovatno je najpoznatije Galaksija, dok je prvi proizveden računar bio CER-10. Još krajem 70-ih godina, firma Digitron u Bujama u Istri i Iskra u Sloveniji, počeli su sa sklapanjem računara.
Fabrike Obod, Cer, Gorenje, Iskra, Rudi Čajavec proizvodile su elektro-uređaje, televizore, radioaparate, gramofone, kasetofone i bijelu tehniku, a Borac Beograd čak i aparate za espresso.
EI Niš je bio jedan od najboljih svetskih proizvođača lampi za radijske i TV prijemnike (ugrađivao ih je i Philips), a proizvodnju TV prijemnika u boji počeo je pre Sonyja.
Uz sve političke i ekonomske probleme, niko ne može poreći da je industrija bila razvijena, da se mnogo radilo za izvoz, kao i da mnogih od tih fabrika više nema.
1. Levi Srauss je proizvodio Varteks iz Varaždina
2. Lee Cooper – Beko
3. Wrangler se proizvodio u Makedoniji
4. Patike Puma u Borovu
5. Adidas – Planika (Slovenija). “Nike” nije ni postojao, pojavio se tek krajem sedamdesetih
6. Boss se radio u Diorku, Kragujevac
7. Javor iz Ivanjice proizvodio 20.000 košulja mesečno za izvoz
8. 22. decembar proizvodio uniforme za vojsku i policiju
9. Elan proizvodio skije na kojima je vozio svetski prvak, Stenmark
10.Tomy majonez, PEZ i Wrigley, današnji Orbit dolazili su iz Kolinske u Sloveniji
11. Podravka iz Koprivnice sa Vegetom pokrivala 20% svetskog tržišta začina, a njihov goveđi gulaš bio je i u ishrani nekih stranih armija
12. “Roland“ klasa maline bila je najskuplja na tržištu, a Jugoslavija je bila najveći izvoznik
13. “Zastava“ je proizvodila 200.000 automobila godišnje koji su bili 90% od domaćih kooperanata. Danas Zastava proizvodi s “Fiatom“ model Fiat 600L, ali je odnos ugrađenih delova obrnut – 90% je iz uvoza
14. Sarajevski TAS proizvodio je godišnje 40.000 Wolksvagena (Golf)
15. IMV Novo Mesto izbacivalo je godišnje 30.000 Renaulta, danas proizvodi isključivo Tvingo model.
16. Cimos je proizvodio Citroena
17. U Prištini se radio Pegueot
18. IDA iz Kikinde proizvodila je godišnje 10.000 Opela … u njenoj livnici radili su se blokovi za Mercedes, BMW…
19. FAP iz Priboja i TAM iz Maribora proizvodili su teške kamione i šlepere, a kragujevačka Zastava lake transportere
20. Ikarbus je proizvodio autobuse, a TAM mini buseve
21. Tomos iz Kopra proizvodio je mopede i vanbrodske motore …njihova “penta“ bila je u ono vreme najbolji motor na svetu
22. Fabriku Lada u Rusiji i -125 pz- u Poljskoj pustili su u pogon, u saradnji s Fiatom, Zastavini stručnjaci
23. Farovi slovenske fabrike Saturnus su se osim u Zastavine modele ugrađivali i u Wolksvagen, Opel, Fiat..
24. FRAD u Aleksincu proizvodio je vazdušne filtere za Mercedes, Moris, Fiat…
25. HTD iz Ohrida proizvodio je brave, kvake… za auto industriju (između ostalog za cijelu sovjetsku proizvodnju)
26. Priština je proizvodila amortizere za Zastavu, Fiat i Opel
27. Beogradski „21.maj“ proizvodio je motore
28. Postojalo je nekoliko fabrika autoguma i akumulatora
29. Jugoplastika iz Splita 40% svoje proizvodnje izvozila je na Evropsko tržište
31. Prvomajska Zagreb proizvodila je strugove, bušilice i opremala čitave pogone po svetu
32. IMT je izvezao 20.000 traktora u Egipat
33. Brodogradilišta u Hrvatskoj, Uljanik u Puli i 3. maj u Rijeci, bila su na svetskom nivou i proizvodila su za strane naručioce najveće prekookeanske brodove, ali su s njihovih navoza sišli i svi brodovi Jadrolinije
34. Uljanik – generatore za te brodove
35. Fabrike Obod, Cer, Gorenje, Iskra, Rudi Čajavec, proizvodile su elektro uređaje, televizore, radio aparate, gramofone, kasetofone i bijelu tehniku, a Borac – Beograd čak i aparate za espreso
36. Iskra u Sloveniji i Digitron u Istri (u Bujama), još krajem sedamdesetih počeli su sklapati računare
37. EI Niš bio jedan od najboljih svetskih proizvođača lampi za radio i TV prijemnike (ugrađivao ih je i Philips), a proizvodnju TV prijemnika u boji počeo je pre Sony-a
38. Insa iz Zemuna proizvodila je satove
39. Radile su tri fabrike telefona. Jedan model iz “Iskre“ proglašen je najboljim na svetu i izložen je u Njujorškom Muzeju savremene umetnosti
40. Postojale su dve fabrike sijalica – Tesla Pančevo i TIZ Zagreb, sada nema ni jedne
41. Radile su tri fabrike šibica, od kojih je ona u Rijeci proizvodila čak i parafinske šibice – sve za izvoz, danas nema ni jedne
42. Jugodent iz Vojvodine proizvodio je i izvozio u Afriku i Indiju zubarske stolice
43. Soko, Mostar proizvodio je u Jugoslaviji projektovane borbene avione (Galeb, Jastreb, Orao, G 4) i helikopter Gazelu (po francuskoj licenci)
44. Zastavin pištolj koristila je američka policija, a lovačka puška bila je najprodavaniji model puške u SAD
45. Tenkovi (po sovetskoj licenci) su u potpunosti proizvođeni kooperacijom fabrika u Slavonskom Brodu, Kruševcu, Beogradu… samo Kuvajt kupio je više od 1.000 tenkova. Teleoptik je proizvodio žiroskope za ceo svet
47. Pored JAT-a postojao je još jedan avioprevoznik – Inex adria koji je u floti imao 9 Boinga, kupljenih u kompenzaciji za prašku šunku Crvene Zvezde iz Kragujevca i rezni alat FRA iz Čačka
48. Farmaceutska industrija snabdevala je 30% tržišta SSSR, gotovo pola Afrike i Indije …Lek, Krka, Pliva, Galenika, Zdravlje, Alkaloid
49. Velik broj impozantnih građevinskih objekata širom sveta projektovali su i izvodili Energoprojekt i bosanski Energoinvest – od Asuanske brane, mostova po Africi i čitavih naselja u SSSR, preko bolnica u Libiji, pa do Paname, Zimbabvea..
50. Šipad Sarajevo opremao je nameštajem sve hotele, bolnice i druge objekte u svetu, a bilo ih je na stotine
51. Slovenjiales, Lesnina i Meblo gotovo celu proizvodnju izvozili su na zapadno tržište, zahvaljujući kvaliteti i dizajnu
52. Jelovica i Šipad izvozili su stolariju u Austriju i Italiju
53. Imali smo železare Nikšiću, Skoplju, Smederevu, Sisku, Zenici i Sloveniji, aluminijumske kombinate u Titogradu i Skoplju, fabriku pocinkovanog lima na Kosovu
54. Sevojno je dobilo prvu liniju za plastifikaciju lima u Evropi
56. Litostroj je proizvodio turbine koje su bile ugrađivane u sve velike hidrocentrale
57. Podgorička industrija “Radoje Dakić” proizvodila je teške mašine i izvozila za Afriku
Ovo su samo neke od fabrika koje su postojale u Jugoslaviji, a koje su bile na svetskom nivou s obzirom na to da bi bilo teško nabrojati ih sve.
Komentari 7
ostavi komentar