Kolumne
14. 12. 2023. 09:26 4
Šapićeva ZADNJA utakmica
Nekadašnji vanserijski vaterpolista A.Š, nakon uspešno završene sportske karijere, ambiciozno i hrabro je uplivao u bazen politike. Po prirodi prgav, prek, pohlepan, i nevaspitan, pored nedovoljno adekvatnog obrazovanaja, (studije, univerzitetska diploma, i doktorat su mu pod sumnjom), i kratkotrajnog lutanja kroz DS, obreo se na poziciji predsednika opštine Novi Beograd. Posle 2 mandata predsednikovanja (načeo je treći), a onda, zahvaljujući političkom angažovanju i preleta u SNS, stigao je na poziciju podpredsednika SNS i gradonačelnika.
Uoči predstojećih izbora za gradsku upravu i novog gradonačelnika, (naročito ako su kandidati budućeg saziva bili i u predhodnom sazivu) uobičajeno je da se podvuče crta: šta je dosadašnja gradska vlast uradila dobro za grad i Beograđane? A isto tako, i šta je uradila loše? Takođe, šta planira da uradi u narednom mandatu, a što je dobro za Beograđane?
Pored svih prirodnih predispozicija: 2 velike reke (Sava i Dunav); planina (Avala); parkovi (kao "pluća" grada), Kalemegdan, Tašmajdan, Pionirski park, Košutnjak... koje retko koji grad na svetu poseduje, do nedavno aktuelna gradska vlast je pretvorila Beograd u najprljaviji grad u regionu (pa i šire). Pojedini delovi grada se pretvaraju (postepeno) u deponije smeća, saobraćajnice (i trotoari i kolovoz) su puni rupa, a trotoarima građani moraju da se kreću vrlo oprezno, jer pored rupa, su puni i psećeg izmeta...
Beograđani udišu zatrovan vazduh koji je sve zagađeniji. Međunarodna merenja u zimskim mesecima, ne tako retko, proglašavaju Beograd najzagađenijim gradom na svetu.
Gradski saobraćaj je na najnižem mogućem nivou. Putnici se prevoze (bez reda vožnje) raznim šklopocijama od tramvaja, autobusa i trolejbusa, koji tandrču beogradskim ulicama. Nedostaju vozači, parkinzi i javne garaže... Odavno najavljenom metrou, nema ništa. Postoji samo ustanovljen menadžment, koji "radi punom parom" i naravno redovno prima platu.
Ta ista vlast na čelu sa gradonačelnikom, u sprezi sa glavnim Urbanistom grada, i saradnjom sa Zavodom za zaštitu spomenika kulture, za poslednjih 10 godina (pod rukovodstvom njegovog predhodnika, tadanjeg zamenika gradonačelnika Gorana Vesića) uspela je da urniše Beograd, a građane ponizi, živeći za vreme beskrajnih rekonstrukcija ulica i trgova, batrgajući se po ruševinama i gacajući po blatu.
Upropašćeni trgovi: Trg Republike, Trg Dumitrija Tucovića, Trg Sava, Trg Autokomanda. A rekonstrukcije ulica koje će građani pamtiti celog života: ulica Vojvode Stepe; Skadarska; Kraljice Marije, Džordža Vašingtona, Cara Dušana, Glavna (u Zemunu) je zatvorena za saobraćaj (do sada) već godinu dana...
Za vreme ove vlasti prodati su značajni simboli grada: "Beograđanka", "Sava Centar","Geneksove kule", Aerodrom "Nikola Tesla"... (bez ikakvih javnih rasprava). Izmeštena je zgrada glavne železničke stanice u "Prokop"? A isto tako i glavna autobuska stanica, na Novi Beograd (na livadu, zaraslu u korov). Do daljeg, Beograd je jedina prestonica u Evropi koja nema niti svoju železničku stanicu, niti autobusku stanicu.
Investitori iz vlasti i investitori bliski vlastima, ruše sve pred sobom, što im se dopada ne bi li se i oni ugradili ("pranjem para") u gradsko jezgro. Kako su im apetiti nezasiti, najavljeni su tokom vremena izborne kampanje i sledeće akcije: Rušenje Sajma (osim hale br.1), rušenje postojećeg (tramvajskog) mosta, rušenje hotela "Jugoslavija", rušenje hotela "Bristol " (u Karađorđevoj ulici), rekonstrukcija trga Nikole Pašića, rušenje zgrade Pošta broj 2 (u Savskoj ulici).
Ovo već spada u bezkrupulozni sadizam, s obzirom na to da objekat Pošte br.oj 2 predstavlja biser srpske arhitekture s početka 20. veka i njenog autora arhitekte Momira Korunovića.
Konačno, veliki broj "tajnih" ugovora će (jednog dana, možda ubrzo posle ovih izbora) otkriti njihovu vrednost, kao i tokove novca koji će prestati da budu tajna. Cveta "divlja gradnja" i značajno pospešuje korupciju. Toplo se nadam da će akcije (navedenih rušenja) za njih ostati samo pusti san.
Arhitekta u penziji Ivan Stojković
Komentari 4
ostavi komentar