Web portal Direktno.rs koristi kolačiće i Google analitiku u svrhu merenja i prikazivanja oglasa koji su prilagođeni vama. Kliknite na dugme Prihvatam kako biste pristali na ove postupke i zadržali korisničko iskustvo koje je prilagođeno vama. Saznaj više

Kolumne

[ Izvor: Boban Stojanović ]

18. 02. 2020. 19:00 0

UTORKOM U 19 Boban Stojanović: Zašto je važna kampanja za bojkot i šta bi trebalo da budu osnovni ciljevi

Opozicija koja je proglasila bojkot mora da realizuje kampanju za bojkot do izbornog dana i ta kampanja mora da ima nekoliko osnovnih ciljeva. To nije samo kampanja za to da ljudi taj dan ne izađu na izbore, već mora da ima i širi kontekst od toga i poruke koje prevazilaze sam izborni dan.

0. Upoznati što veći broj građana Srbije sa tim da se bojkot dešava

Nulti cilj kampanje mora biti taj da što više građana Srbije sazna da se bojkot uopšte dešava. Bili oni birači vlasti, bili neopredeljeni, bili apstinenti. U ovakvim medijskim okolnostima, teško je očekivati da se preko televizija sa nacionalnom frekvencijom i tabloida građani o bojkotu informišu i razumeju njegov smisao, značaj, poentu i sl. Zato je direktan rad sa građanima jako važan. Srbija se mora obići, razgovarati sa građanima, staviti bojkot kao temu razgovora ispred prodavnice u svakom selu i čaršijskom susretu građana. Pa čak i na nivou informacije da se bojkot dešava i da se ljudi zapitaju zašto se dešava i zbog čega.

1. Ubediti svoje birače da ne izađu na izbore, ali ih motivisati za učešće u političkom životu

Prvi cilj kampanje za bojkot izbora mora da bude taj da birači opozicije koja je u bojkotu, na izbore 26. aprila ne izađu. Znači, opozicija mora da dopre do svih svojih birača i da im objasni zašto je bojkot važan, šta on podrazumeva, da kontinuirano komunicira sa njima i da im da podstrek da u tom bojkotu učestvuju. I to ne da učestvuju samo tako što neće izaći na izbore, već da oni budu i nosioci poruka, da ih animiraju i ubede da je ovo tek početak velike borbe za smenu vlasti i uspostavljanje novih i drugačijih političkih odnosa. Zato je važno da kampanja bojkota osim negativne dimenzije usmerene na vlast Aleksandra Vučića i odsustvo uslova za iole slobodne i poštene izbore ima i pozitivan ton. Pozitivnu notu šta se očekuje kao rezultate borbe čiji je bojkot deo, kako bi birači imali motiv da u toj borbi istraju. Najvažnija stvar koja ne sme da se desi kampanji za bojkot, to je da stvori očekivanje da će na sam dan izbora nešto da se promeni i da će Vučić da „padne“. Kampanja i njen narativ moraju da budu realistični i takvi da ne dovode do razočarenja birača, ni sada ni u mesecima koji slede – već da motiviše birače da se politički uključe i opstanu u toj borbi zarad ciljeva koji su jasni. 

2. Ubediti neopredeljene birače i birače opozicije koja učestvuje na izborima da je bojkot najbolji izbor i predstaviti šta mogu da očekuju

Pravac kampanje bojkota mora biti usmeren i na pristalice onih partija koje na izbore izlaze ili na de facto opozicione birače, ali neopredeljene. I jedne i druge treba ubediti u to da na izbore ne izađu, a uz dobru i efektnu kampanju bojkot opozicija može upravo bojkot iskoristiti za preuzimanje dela birača. Zato je pomenuta pozitivna kampanja jako važna i stvaranje osećaja nade kod birača da u bližoj budućnosti nešto može da se promeni. Siguran sam da niko od neopredeljenih birača, ali ni birača opozicije koja će učestvovati na izborima ne smatra da će se vlast na ovim izborima promeniti. Zato se tim biračima treba ponuditi nada da će nešto da se promeni u budućnosti, a da je bojkot prvi korak ka tome. Osim smanjenja izlaznosti, može se uticati i na to kako će se ti birači ponašati u budućnosti. Nada u poliitčke promene može te birače lako prebaciti od glasa za neku od partija koje izlaze na izbore u bojkot i podršku nekome drugom u budućnosti.

3. Upoznati birače vlasti sa tim zašto se bojkotuje i zašto opozicija ne učestvuju na izborima

U direktnoj relaciji sa nultim zadatkom. Poruke bojkota moraju da se čuju među biračima SNS-a. I tu ne mislim na članove SNS-a ili one koji imaju direktnu korist od SNS-a. Jedan deo birača SNS-a zaista glasa iz ubeđenja, a do njih mora doći poruka da oni koji „žele da se vrate u fotelje da bi krali“ i „fašisti koji bi nasiljem da uzmu vlast“ uopšte i ne izlaze na izbore. SNS je kroz svoje medije satanizovao celu opoziciju, napravio direktne protivnike od njih i građana na temi „lopova i nasilnika“. Ti birači bi mogli da se zapitaju zašto sada ta opozicija ne izlazi na izbore. Takođe, sam čin bojkota bi mogao da pasivizira deo upravo ovih birača SNS-a. Iako Vučić nastavlja da preti građanima kroz tajkune, fašiste i lopove i da govori o tome da ih očekuju „nikad teži izbori“ – mora se dopreti do birača SNS-a sa porukom da opozicija i ne učestvuje na izborima i da opasnost po SNS ne postoji. Ovo bi moglo bez obzira na svu mašineriju SNS-a da smanji izlaznost i sa njihove strane.

4. Izborne nepravilnosti i pritisci

Kampanja bojkota bi morala da podstakne birače da na neki način prijavljuju sve pritiske, ucene, primoravanja da se glasa i da se skupljaju dodatni glasači. Opozicija bi uz nalaze posmatračkih misija mogla da ima i svoju „Belu knjiga izbornih nepravilnosti“ koja bi se pre svega ticala pritisaka na birače, a uz sve ostale nalaze pre kampanje, tokom kampanje i tokom izbornog dana može biti snažan instrument u tome da se izbori u potpunosti deligitimiziju.

Dve ključne poruke koje se moraju poslati u kampanji za bojkot jesu: UJEDINJENOST i NADA.

Toliko je bilo nesuglasica i svađa među opozicionim akterima. To mora da se zatvori i završi. I ne može kampanja bojkota da se vodi iz različitih centara i sa podeljenošću među akterima. Mora biračima da se pošalje poruka ujedinjenosti i spremnosti na zajedničku borbu zarad višeg cilja.

Druga poruka je nada. Biračima se mora ponuditi nada da će u bližoj budućnosti nešto da se promeni u Srbiji i da će živeti u boljim političkim, ekonomskim, socijalnim uslovima. Osnovna poruka je tu, pa čak i ako je u potpunosti minimalizujemo. U slučaju opcije A – a to je bojkot, pritiskom možda može nešto da se uradi i da se dođe do iole slobodnijih izbora u odnosu na opciju B – a to je izlazak na izbore za koju sigurno znate da neće doneti ništa bolje uslove jer nema razloga (kad je opozicija pristala na takve uslove zašto bi Vučić bilo šta menjao). I to možda je velika nada u odnosu na ono da se izlaskom na izbore sigurno ništa neće promeniti.  Ova poruka se mora tako komunicirati, a uz to ponuditi snažan okvir koji će ljude motivisati da se bore za bolje sutra. Izlaskom na izbore i velikim porazom u ovakvim okolnostima bi se samo dodatno ugasila nada biračima. Tu nema dileme, bojkot nudi nadu, samo je treba dobro kanalisati i održavati u periodu koji sledi.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 0

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se

Čas virusologije

Zoran Živković [02.04.2020.]

Video dana

Mandarina samuraj

Anketa

Da li ste za ukidanje šetnje vaših kućnih ljubimaca od 20 do 21 čas?

Rezultati