Beograd
09. 08. 2025. 14:04 0
Šta se sve može s tramvajem "dvojka", umesto da se ukine
Saobraćajni inženjer Mirko Radovanac smatra da je najavljeno ukidanje tramvaja "dvojke" još jedan primer da se neki kultni simbol Beograda i deo kolektivnog sećanja gasi. Umesto da jednostavno ukine, Radovanac predlaže niz mogućnosti kako ova linija može da se iskoristi i pretvori u turistički potencijal grada.
Radovanac je, gostujući u Novom danu na N1, istakao da verovatno nema Beograđanina koji makar jednom nije ušao u "dvojku" i obrnuo krug po kojem je uži centar grada dobio nadimak.
On priznaje da tramvajska linija s brojem dva ima skroman udeo u saobraćajnom sistemu, ali napominje da postoje sugrađani kojima nije važno vreme i da se upravo oni najviše voze dvojkom.
- Ona je dobra jer je to kružni sistem i zgodno je da jedan deo pređete dvojkom i idete na neki drugi prevoz. Ima neku saobraćajnu funkciju - kazao je saobraćajni inženjer.
Komentarišući nameru gradske vlasti da se Pariska ulica, kojom ovaj tramvaj prolazi, pretvori u pešačku zonu, što se navodi i kao razlog ukidanja linije, Radovanac podseća na neka ranija rešenja, ali i moguća buduća s kojima bi se dobila i pešačka zona i sačuvao tramvaj.
- Lep je bio predlog pokojnog arhitekte Branislava Jovina da se napravi plitki tunel od francuske ambasade do spomenika Rige od Fere za sav saobraćaj koji tuda prolazi. Kolege iz GSP su mi rekle da je bio veliki otpor ambasade zbog izduvnih gasova i to je otpalo. Ako bi se ukinuo motorni saobraćaj, tramvaj bi mogao da ostane - ocenio je gost Novog dana.
On podseća na ono o čemu govore i drugi Beograđani, a to je da su mnogi gradovi sačuvali tramvaje u svojim pešačkim zonama. Tako u Lisabonu ide čuvana linija 28, a u Istanbulu se od Trga Taksim niz poznatu trgovačku ulicu Istikal spušta crveni tramvaj.
Radovanac kaže da "dvojka" saobraćaja u intervalu od 10 do 15 minuta i da tramvaj na svakih 15 minuta nikome ne bi smetao.
- U Londonu postoji autobuska linija 74 koja vozi severom Londona preko reke Temze do Patnija i to se reklamira kao turistička atrakcija. Mi ovu liniju možemo da pretvorimo u turističku liniju, a da ima i saobraćajnu funkciju - ističe saobraćajni arhitekta.
On navodi da se iz "dvojke" lepo vidi Sava, da ide Nemanjinom, da se iz nje pruža i pogled na Kalemegdan.
- S druge strane prolazi kroz centar grada, tu je Skadarlija, Vukov spomenik, to su znamenitosti Beograda koje jedan turista može da vidi za džabe - nabraja inženjer.
Radovanac se seća svog kolege Gradimira Stefanovića, za kojeg kaže da je bio jedan od najvećih svetskih promotera tramvaja, koji je dva puta proslavio svoj rođendan baš u dvojci. Društvo se družilo, jelo i pilo u tramvaju, a gosti su ulazili i izlazili po potrebi.
- To može da se komercijalizuje - ističe inženjer i dodaje da od "dvojke" može da se napravi kafić, turistički info pult.
Za tramvaj može da se zakači i prikolica za bicikle, pa tako da se cela porodica lako odveze do 25. maja ili Beograda na vodi, gde su biciklističke staze.
Upitan zašto neka ovakva ideja nije prihvaćena umesto ukidanja linije, saobraćajni inženjer kratko odgovara da "nema pojma", ali da zna da "dvojka" ne bi iskočila iz šina nikada kao novi turski tramvaj jer ona ide sporo.
- Mislim da ova vlast namerno radi da nam oteža saobraćaj u centru grada ne bi li se okrenuli Beogradu na vodi koji se veštački pretvara u neki centar - ocenio je Radovanac.
Komentari 0
ostavi komentar