Društvo i ekonomija
21. 12. 2025. 09:43 1
Viber poruke kao reklamni prostor: Oglasili se iz banke, kažu - legitimna opcija
Oni koji su ovih dana u prepisci na Viberu upotrebili reč "rata", "banka" ili "kredit" bili su preko crvenog dugmeta usmeravani na sajt jedne, konkretne banke. Ta nova marketinška usluga Vibera pokrenula je brojna pitanja. I dok iz udruženja potrošača tvrde da je ona u suprotnosti sa zakonom iz banke za N1 poručuju da je reč o legitimnoj, inovativnoj opciji koja ne krši prava korisnika Viber aplikacije.
Hteli ste nekom da poručite da ste ozbiljno ljuti. Nekome možda da stanje na vašem telefonskom računu nije baš povoljno. U oba slučaja upotrebili ste reč "kredit". A ako ste to učinili preko aplikacije Viber, odmah po slanju poruke ugledali ste "crveno dugme" i dobili mogućnost da, klikom na njega, saznate nešto više o keš kredit usluzi ProCredit banke.
- Ovakvo oglašavanje radi neko ko se ne razume mnogo ni u struku, ni u zakone. I bez obzira što je link crvene boje, kod nas je takvo oglašavanje u sivoj zoni - navodi marketinški stručnjak Igor Avžner za N1.
U suprotnosti je, navode iz Udruženja potrošača Efektiva, sa Zakonom o zaštiti potrošača, te Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga.
- Ovo jeste vrsta nepoštene i obmanjujuće poslovne prakse zato što se potencijalni korisnik bankarske usluge navodi da donese pogrešnu ekonomsku odluku, koju inače ne bi doneo da ne vidi ovakve vrste reklame. Konkretno, ako u razgovoru u sa nekim na Viberu otkucate "najbolji kredit", izbaciće link koji povezuje sa Procredit bankom - ističe Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva".
Zbog toga je Efektiva poslala prijavu na adresu Narodne banke Srbije. ProCredit, međutim, ističe, da je pionir u korišćenju Viberove nove marketinške usluge Branded Keywords, zasnovane isključivo na tehnologiji te kompanije i da novim načinom oglašavanja korisnicima samo približava svoju ponudu.
- Važno je istaći da Banka ne sprovodi bilo koju radnju obrade, u odnosu na bilo koji podatak, a naročito ne analizu, profilisanje ili automatizovanu obradu podataka korisnika Viber aplikacije - navode iz ProCredit banke.
Banka, smatraju sagovornici N1, krši i Zakon o oglašavanju. Preciznije, član 62, kojim se definiše direktno oglašavanje i član 63, koji glasi: Za direktno oglašavanje prema fizičkim licima potrebna je njihova prethodna saglasnost.
Zbog toga prazno nije ostalo ni sanduče tržišne inspekcije. Efektiva se obratila i njoj. I tvrdi - banku ne abolira saglasnost data aplikaciji.
- Ovde je neko instalirao aplikaciju Viber, dao je saglasnost da mu Viber šalje svoje reklamne poruke, ali nije dao saglasnost banci da ona koristi takav kanal komunikacije radi svojih oglasnih poruka - ističe Gavrilović.
Takav kanal komunikacije, smatra Igor Avžner, ni sa marketinškog stanovišta, nije produktivan, jer veštačka inteligencija nije u stanju da razdvoji doslovno od prenesenog značenja pojma. Sećate se primera s početka priče? Ima i kreativnijih.
- Ako ja kažem, na primer, da je nepojavljivanjem u Briselu, Vučić izgubio međunarodni kredit i meni se pojavi kredit na crveno i piše ispod "saznajte više", ja ću dobiti informaciju o bankarskom kreditu - ističe Avžner.
Konzument se, tako, ističe, navodi na pogrešan trag. A kakva budućnost ga čeka?
Postavlja se pitanje kako će naše prepiske izgledati kada kompanije ovu mogućnost krenu masovno da koriste. Hoćemo li u čet moći da ukucamo pojmove "kafa", "krema", "restoran", a da se ti pojmovi ne linkuju?
- Pretpostavljam prilično šizofreno - jer će doći do zacrvenjivanja, zazelenjivanja, požućivanja itd. i dovešće do toga da bude besmisleno - dodaje Avžner.
O tome kako će nova usluga oglašavanja tačno izgledati čekamo Viber da se oglasi.
Komentari 1
ostavi komentar