Društvo i ekonomija

[ Izvor: Kamatica ]

23. 12. 2025. 07:18 8

Banke pritisle penzionere - podizanje novca na šalteru više NIJE DOZVOLJENO?!

Da li banke smeju da primoraju starije na bankomate? Slučaj 72-godišnjeg klijenta Raiffeisen banke otvara pitanje zaštite starijih i zdravstveno ugroženih građana u digitalizovanom bankarstvu.

Jedan čitalac portala Kamatica obratio se sa ozbiljnim problemom koji može pogoditi veliki broj starijih građana i osoba sa zdravstvenim poteškoćama. Kako navodi Dragan Kukić, penzioner iz Vršca, Raiffeisen banka u ovom gradu mu je 28. novembra 2025. godine usmeno ukinula pravo da podiže gotovinu na blagajni, uz obrazloženje da ubuduće novac može podizati isključivo na bankomatu.

- Pri tom nisam dobio nikakvo pismeno obaveštenje, niti je promena istaknuta na vidnom mestu u poslovnici - kaže čitalac.

Posebno zabrinjava činjenica da je reč o klijentu starom 72 godine, lošijeg zdravlja i slabovidom, koji je zaposlenima jasno rekao da nije u mogućnosti da koristi bankomat, ali njegovi argumenti, kako kaže, nisu uvaženi.

Postavlja se ključno pitanje - Da li banka ima pravo na ovakav potez i šta klijent može da uradi i da li banka ima zakonsko pravo da ukine isplatu na šalteru?

Prema važećim propisima u Srbiji, banke imaju pravo da organizuju svoje poslovanje u skladu sa poslovnom politikom, uključujući i način isplate gotovine. Međutim, to pravo nije neograničeno. Ključne obaveze banaka su, između ostalog, da blagovremeno i jasno obaveste klijente o promenama uslova poslovanja, da posebno vode računa o osetljivim kategorijama klijenata - starijima, osobama sa invaliditetom i zdravstvenim smetnjama, da obezbede razuman i dostupan način korišćenja osnovnih bankarskih usluga.

Usmeno obaveštenje, bez pisanog traga i bez alternativnog rešenja za starije i slabovide klijente, može biti sporno sa stanovišta zaštite potrošača finansijskih usluga.

Šta klijent može da uradi?

1. Podnošenje pisane pritužbe banci je prvi korak. Može se podneti na šalteru, mejlom ili putem zvaničnog obrasca. U žalbi treba naglasiti godine starosti, zdravstvene poteškoće, nemogućnost korišćenja bankomata, zahtev da se omogući isplata gotovine na šalteru ili adekvatna alternativa. Banka je dužna da odgovori u roku od 15 dana.

2. Takođe, ako odgovor ne bude zadovoljavajući, klijent može da se obrati i Narodnoj banci Srbije, koja je nadležna za zaštitu korisnika finansijskih usluga. Važno je napomenuti, da u ovakvim situacijama može da se zatraži zvanično ovlašćenje u banci (punomoć), kojim se drugoj osobi omogućava raspolaganje sredstvima ili podizanje gotovine.

3. Jedna, takođe potpuno legitimna opcija, može da bude promena banke. Ako banka nema sluha za starije klijente, promena banke je potpuno opravdana. U Srbiji još uvek postoje banke koje isplaćuju gotovinu na šalteru, imaju poseban odnos prema penzionerima i osobama sa invaliditetom.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 8

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Stolice

Zoran Živković [19.12.2025.]




Video dana

Patking

Anketa

Gde ćete dočekati Novu godinu?

Rezultati