Društvo i ekonomija
08. 12. 2025. 16:30 1
Kako protiče prvi dan prijave nelegalnih objekata?
Prijava nelegalnih objekata na osnovu Zakona o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima (Svoj na svome) počela je danas i trajaće do 5. februara. Prijave se mogu podneti onlajn putem, preko digitalne platforme koju je uspostavila Agencija za prostorno planiranje i urbanizam i to svojim JMBG i ličnom kartom, nalogom na portalu eUprava ili preko uslužnog centra lokalne samouprave.
Građani Niša koji su zainteresovani za upis prava na nepokretnostima mogu da potraže pomoć na šalterima Gradske uprave, piše Euronews.rs.
Prijavljivanje na šalterima Gradske uprave jutros je počelo, ali sa zakašnjenjem, zato što se sistem, kako kažu nadležni, još uhodava.
Pojedini građani rekli su da čekaju i dva sata, pa je bilo i nervoze, a nešto pre 10 sati prvi građanin je uspeo da dođe do šaltera.
Nadležni očekuju da taj sistem profunkcioniše i da narednih dana to bude mnogo brže.
Građani kažu da ovo jeste olakšica, a jedna sugrađanka, koja je u osam sati bila ispred Gradske uprave rekla je da nije probala da se prijavi online, nego da je to htela da učini na šalteru.
- Mi smo već podnosili zahteve za ozakonjenje, ali to je stajalo tamo u agenciji, onda smo dokumenta povukli i sad idemo ovim putem da to rešimo - rekao je jedan građanin Niša.
Inače, građani mogu da se prijave i na šalterima opština i na šalterima pošta u gradu.
"Polako se uhodavamo"
Šef ozakonjenja u Gradskoj upravi za planiranje i izgradnju Goran Zdravković rekao je da su građani jutros došli malo ranije, a da je sistem kasnije počeo da funkcioniše.
- Polako se uhodavamo. Nadam se da će već sutra ovaj šalter proraditi sa pet radnih mesta i da će to biti mnogo brže i sutra u ovo vreme, nadam se, nikog neće biti više ispred - naveo je on.
On je objasnio da građani mogu od kuće da se online prijave ako su e-građani, kao i da je procedura na šalteru jako brza.
- Ono što treba da ponesu jeste lična karta, obavezno, i dokaz o vlasništvu objekta, odnosno parcele za koji se prijavljuju za svojinu - dodaje on.
Zdravković je naveo da je po starom zakonu o ozakonjenju, koji je prestao da važi, bilo prijavljeno oko 60.000 nerešenih predmeta, a da se može očekivati da verovatno broj prijava za upis prava na nepokretnostima bude i veći od toga.
Kolike će biti takse u Nišu
Rok za prijave je dva meseca. Zdravković objašnjava da će ceo postupak upisa svojine u Nišu koštati u zavisnosti od vrste objekta i mesta na kome se nalazi.
- Za porodično stambeni objekat sa dve stambene jedinice do 400 kvadrata, taksa je od 100 do 500 evra na teritoriji grada Niša. Za stambene zgrade, tu već ide gde je investitor odstupio od građevinske dozvole, vodi se na njega, taksa ide po redovnoj proceduri - rekao je on.
Govoreći o tome šta sa onim objektima gde nisu rešeni imovinsko-pravni odnosi, odnosno gde ima više vlasnika, Zdravković je rekao da po starom zakonu o ozakonjenje ljudi nisu mogli da dobiju rešenje i završe posao jer nisu mogli da reše taj imovinski deo.
- Veći broj tih predmeta iz tog razloga nije rešen. Sada je već prilika da se upišu sa svojinom ako donesu adekvatne dokaze, a ono što ostaje kao sporno, dobiće rok u narednih pet godina da reše - dodaje on.
Oni koji su pokrenuli proces legalizacije po starom zakonu, platili su ranije određena sredstva
- Veliki broj građana je uradio elaborate i projekte izvedenog stanja, sve su to platili projektantima, odnosno geometrima. Tačno, nisu završili, međutim, sam grad i država tu nije uzimala uopšte novca za takse. Znači, to je sve dato trećim licima. Deo dokumentacije biće iskorišćen - naveo je on.
Nakon završetka prijema prijava, kreće njihova obrada.
Sofronijević: Veliko interesovanje za legalizaciju, već stiglo više od 7.000 prijava
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević izjavila je danas, prvog dana primene Zakona o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava na nepokretnostima, da je interesovanje građana veoma veliko i da je već stiglo više od 7.000 prijava.
Sofronijević je, zajedno sa predsednikom opštine Zemun Gavrilom Kovačevićem obišla opštinsku upravu, razgovarala sa zaposlenima uprave i građanima o toku podnošenja prijava, a zatim sa direktorom preduzeća Pošta Srbije Zoranom Anđelkovićem obišla jedan od šaltera Pošta Srbije i sa zaposlenima i građanima razgovarala o toku podnošenja prijava.
Ministarka je navela da je prva prijava na elektronsku aplikaciju stigla jutros u 4.10, a da su zatim stizale takvom brzinom da je sistem u jednom trenutku poslao upozorenje.
Ona je zahvalila građanima što su prvog dana prijavljivanja krenuli da iskoriste svoje pravo, ali im je poručila je da nemaju potrebe za žurbom.
- Prijavljivanje, u skladu sa zakonom, traje 60 dana, a još 30 dana je predviđeno za žalbe, tako da do 5. marta svi imaju mogućnost da, bez žurbe, pripreme dokumentaciju, dođu i prijave svoju nepokretnost. Na šalterima su im potrebna samo dva dokumenta, lična karta i neki osnov sticanja. Videla sam i rešenja o dodeli zemljišta, videla sam dokumente o kupovini, dakle, jedna široka lepeza svih dokaza - rekla je ministarka.
Naglasila je da, pored aplikacija, opštinskih i gradskih uprava, građani mogu prijaviti svoju imovinu i na šalterima Pošte Srbije.
- Ima ih 586, a direktor Anđelković je rekao, ako bude bilo potrebe, povećaćemo broj - rekla je ministarka.
Istakla je da je taj zakon izuzetno važan kako za građane, tako i za državu.
- Da konačno uredimo ono što nismo mogli decenijama. Da imamo kompletnu, kao država, svojinsku evidenciju na svojoj teritoriji, da bolje planiramo prostor, da imamo bolje i kvalitetnije urbanističke planove. Da opštine u svojim budžetima imaju prihod od kojeg će moći da unapređuju svoju komunalnu infrastrukturu - rekla je ministarka.
Komentari 1
ostavi komentar