Društvo i ekonomija
30. 10. 2025. 21:02 0
Od januara putarina i na magistralama: Detaljno objašnjenje i računica
Ministarstvo finansija je izradilo Nacrt zakona o izmenama i dopunama zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara, a ovaj dokument bio je na javnoj raspravi do 30. oktobra. Sugestije i primedbe trebalo bi ovih dana da se sumiraju i dostave Vladi, koja će nakon toga uputiti poslanicima Skupštine Srbije, na usvajanje. Njegova primena trebalo bi da počne 1. Januara 2026. godine.
U ovom dokumentu, jedno od rešenja koje je novina u odnosu na prethodne Zakone, vezana je i za nadoknade za putarinu, koje pored visine iznosa, uvodi i nove kategorije puteva čije će se korišćenje naplaćivati. Doduše, ne za sva vozila već samo za ona teža od 3,5 tona i sa četiri i više osovina, odnosno kamione, autobuse i kombije sa prikolicom.
Tim vozilima će se od 1. januara na putevima prve M kategorije, odnosno moto putevima, svaki pređeni kilometar naplaćivati 29,3 dinara. Pored njih, plaćaće se i korišćenje prve B kategorije, odnosno regionalnih saobraćajnica, i to 26 dinara po kilometru.
Putarina se širi i na regionalne puteve
I za jednu i drugu kategoriju to do sada nije bila praksa, međutim, na zahtev MMF, a uz saglasnost vlade Srbije, dogovoreno je uvođenje novih nameta i korekcije postojećih. Tako je bar stajalo u dokumentu ove finansijske institucije, objavljenog 11. jula ove godine, u kojem je pisalo i povećanje putarine za autoputeve od jula 2025. godine. To je urađeno I pre objavljivana preporuka MMF, dok ono što sledi je da se naredno usklađivanje dinarskih iznosa planira u 2026. godini i to u poslednjem kvartalu. Tada će ovaj namet da se uveća za procenat inflacije od 1. januara do 30. septembra u toj godini , a nakon toga putarine će se usklađivati godišnje, najmanje za iznos inflacije.
Pitanje koje se nameće kako će se ovi novi nameti odraziti i na poslovanje prevoznike koji će koristiti moto i regionalne puteve. Njihova zajednička ocena je da dodatni namet nije mali jer situacija u svakom vidu transporta je loša,pa će se trošak osetiti. Međutim, ne spore da treba da se nađe rešenje za finansiranje održavanje ovih puteva.
Iz profesionalnih udruženja prevoznika kažu da su neke primedbe na ove nove norme dali tokom javne rasprave o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara, i da se nadaju da će biti usvojene.
Tako Goran Aleksić, direktor udruženja Srbijatransport, za "Blic Biznis" kaže da načelno podržavaju ove novine, ali da smatraju da neke odredbe treba da se izmene.
- Zakonsko regulisanje zaštite puteva je veoma važna stvar. Upravo zbog toga naše udruženje je predložilo neke izmene, koje su veoma konkretne. Jedna od njih se odnosi i na to da donja granica za vozila ne bude 3,5 već 7,5 tona. Ovakav predlog je važan kako zbog interne konkurencije tako i zaštite putne infrastructure ali i zato što, u u predloženoj verziji, bi predstavljao značajan vid opterećenja ne samo za prevoznike ovih manjih vozila, koja su uglavnom dostavna i prevoze robu do nekih manjih mesta, već i građane. Verovatno bi se ti troškovi prelili na cene proizvoda koje transportuju, koje bi na kraju platili građani - objašnjava Aleksić.
On dodaje da su predložili i da se neke norme jasnije definišu za autobuse koji saobraćaju u gradskom, prigradskom i međumesnom saobraćaja, a koriste moto i regionalne puteve.
-Kod ove kategorije vozila trebalo bi da se vodi računa jer je reč o prevozu koji zadovoljava dnevne potrebe građana koji su subvencionisani od lokalnih samouprava. Ako se njima naplaćuje putarina na moto i regionalnim putevima, koje uglavnom koriste, potrebno je da se definiše ko će snositi troškove putarine, građani ili lokalna samouprava. Prevoznika bi to značajno opteretilo jer se na dnevnom nivou ovaj saobraćaj odvija više puta - kaže Aleksić.
Autobusi pod posebnim režimom
Da li će ove i druge predloge uvažiti Ministarstvo finansija i vlada, uskoro bi trebalo da se vidi. Ono što se iz ovog Nacrta zakona ne vidi najjasnije to je kako će se tehnički rešiti naplata na moto i magistralnim putevima, jer tamo nema naplatnih rampi. Iz ranijih najava nadležnih, da se naslutiti da klasičnih rampi i naplatnih stanica neće biti.
Naime, još 2018. godine su Putevi Srbije najavili projekat "Teretna elektronska naplata putarine" (TENP) koji je predviđao da duž puteva i deonica po kojima kamioni ili autobusi se sada kreću besplatno, se postave portali. To su nosači iznad kolovoza na koje bi se postavili senzori za detekciju i klasifikaciju vozila. Svaki portal je radio-opremom povezan sa centralnim softverom koji će obračunavati kroz koliko je portala kamion prošao i na osnovu toga izračunavati iznos putarine.
Pri tom, naplata bi se obavljala automatski, bez zaustavljanja vozila. Tokom prolaska kamiona, portal radio-vezom uspostavlja komunikaciju sa posebnim uređajem u vozilu i automatski se skida "kredit" koji je prevoznik unapred uplatio, ili mu se prosleđuje račun na osnovu postpejd ugovora.
Vozila koja prođu bez opreme za naplatu biće fotografisana, a vlasnicima bi sledila kazna.
Komentari 0
ostavi komentar