Društvo i ekonomija
18. 10. 2025. 13:03 5
Za volanom vozači od 70 godina: Zašto nam autobuse voze penzioneri?
U zemlji "ekonomskog tigra" očito nešto ne štima i mnogo toga manjka, posebno kvalifikovanih radnika - vozača, pa su nam za volanima profesionalci koji ne samo da su penzioneri, već polako ulaze i osmu deceniju života.
Potvrda toga je, nažalost, i saobraćajna nesreća kod Sremske Mitrovice, kada je u pri sletanju autobusa sa puta troje ljudi poginulo, a 40 njih teže i lakše povređeno. Policija je privela 70-godišnjeg vozača, osumnjičenog za izazivanje saobraćajne nezgode.
Sudeći po srpskoj praksi, na tome će se i završiti. Vozaču, koji je već u ozbiljnim godinama, biće određen pritvor, najverovatnije će biti optužen i osuđen za troje mrtvih u saobraćajnoj nesreći.
Niko od nadležnih neće se udubiti u problem. A problem je što nam autobuse voze penzioneri. Ljudi već u ozbiljnim godinama, koji umesto da se igraju sa unucima ili pecaju, sedaju za volan.
Njihov jedini razlog zašto ponovo uzimaju volan u ruke je, naravno, novac. Popunjavanje kućnog budžeta, jer penzija (kao ni plata) retko kome omogućava dostojanstven život. I njihov motiv je jasan. Međutim, pitanje je da li su oni koji ih angažuju - vlasnici ili direktori prevoznih preduzeća, kao i doktori koji im daju potvrde da su sposobni za voze - zaista uvereni da oni mogu da bezbedno prevezu putnike od tačke A do tačke B, kao recimo pre desetak ili 15 godina? I da će biti sposobni da reaguju u svakoj rizičnoj situaciji na drumu, kakvih je, nažalost, mnogo!
Svi smo svesni da su oni vozači u najboljim godinama otišli "preko" i za velike pare voze tamo prvenstveno kamione. Neki su ostali i ovde, ali i oni su se okrenuli vožnji kamiona, jer je tu veća zarada. Na tržištu je malo profesionalnih vozača, što potvrđuje da GSP vozače "uvozi" iz inostranstva, jer naših nema.
Kako naših vozača onih koji su u godinama kada su im refleksi još dobri, nema, privatnici se okreću penzionerima. Ne samo što su im oni jedini "dostupni na tržištu", već i zato što ih takav vozač manje košta. Takvom šoferu ne moraju da plaćaju silne doprinose - penziono, zdravstveno, socijalno. I gazdi ostaje više para u kasi.
Mlade vozače, pak, više traže špediterske firme, i naše i strane, solidno ih plaćaju, pa retko ko od njih hoće da vozi autobus i da se suočava sa putnicima. Rad sa ljudima je najteži i sklanjaju se na vreme.
Komentari 5
ostavi komentar