Društvo i ekonomija

[ Izvor: Aero.rs ]

02. 10. 2025. 07:12 1

Zašto piloti sve češće menjaju avio-kompanije?

Avio-industrija već godinama upozorava na problem nedostatka pilota. Pandemija je ubrzala penzionisanja i prerane odlaske iz profesije, a oporavak saobraćaja, širenje mreža i razvoj niskotarifnih i zalivskih kompanija stvorili su ogroman pritisak na tržište rada. Prema procenama avio-industrije, do 2030. svetu će biti potrebno na desetine hiljada novih pilota, dok proces školovanja i obuke, koji je spor i izuzetno skup, ne može da prati taj tempo.

Najveći globalni prevoznici nude rekordne plate i benefite kako bi privukli i zadržali posade. U Evropi se među najbolje plaćenim pilotima izdvajaju kompanije Lufthanza, Er Frans/KLM, Svis, Britiš erlajns, dok Rajaner i Viz er privlače mlađe pilote bržim karijernim napredovanjem i fleksibilnim radnim vremenom, piše Aero.rs.

Istovremeno, zalivske kompanije kao što su Emirejts, Katar ervejz i Etihad nude primanja koja premašuju standarde evropskog tržišta i time dodatno pogoršavaju problem odliva kadrova iz manjih nacionalnih avio-kompanija.

Nacionalni kontekst: Er Srbija pod pritiskom

Er Srbija trenutno raspolaže sa oko 250 pilota, od čega ih je 80 na ATR floti, 150 na avionima Erbas A319/A320/A330 i 14 na Embraerima. Zlatni standard u industriji za održavanje stabilnog reda letenja na mlaznim avionima jeste šest posada po avionu, ali uz rast mreže i naporne sezonske operacije, pritisak na posade postaje sve veći.

Piloti poslednjih godina redovno upozoravaju na umor i uslove rada, ističući da njihovi osnovni zahtevi - povećanje zarada, značajno poboljšanje rostera i vraćanje umanjenog broja dana godišnjeg odmora - nisu mogli biti ispunjeni pre letnje sezone.

U međuvremenu, kompanija je i dalje rasla, obarala rekorde u broju putnika i ostvarenom profitu, zbog čega se očekuje da i položaj pilota prati taj rast.

Zabrinjava i povećan odliv kadra, budući da veliki broj pilota radi na dobijanju EASA dozvole i konkurisanju kod drugih prevoznika.

Uslovi kakve trenutno nude kompanije sa Bliskog istoka poput Emirejtsa, Katara i Flaj Dubaija, ali i nama geografski bliži prevoznici poput Viz era, Anadolu Džeta i Rajanera, veoma su primamljivi - ne samo po zaradi, već i po benefitima, karijernom napredovanju i kvalitetu života. Ne smemo zaboraviti ni biznis avijaciju koja je sve prisutnija u regionu i nudi sve bolje uslove rada.

Na sastanku pilota i izvršnog menadžmenta kompanije početkom septembra dogovoreno je nekoliko konkretnih mera koje bi trebalo da poprave položaj pilota. Najavljeno je povećanje zarada od oktobra, a tačan iznos povećanja će biti određen nakon konsultacija menadžmenta sa Ministarstvom finansija RS. Dogovorena je i promena modela obračuna produktivnosti za ATR flotu, kako bi se izjednačio mesečni učinak sa onim na mlaznoj floti.

Kao test faza uvodi se poboljšani roster za ATR posade, dok će od sledeće godine raspodela godišnjih odmora biti regulisana bidding sistemom, uz naglašavanje da se stari neiskorišćeni odmori više neće moći prenositi posle 30. juna. Sindikat je najavio da će detalji o povećanju plata i drugim merama biti objavljeni čim budu zvanično usvojeni.

Talas odlazaka

Tokom 2025. Er Srbiju je napustilo najmanje 15 pilota, koji su najčešće odlazili u Viz er, Anadolu Džet i Flaj Dubai. Nedavno, srpska nacionalna avio-kompanija je raspisala konkurs za prijem novih pilota, na koji je stiglo oko 200 prijava. Međutim, kako saznaje portal Aero.rs, svega četrdesetak kandidata dostavilo je kompletnu i validnu dokumentaciju, što jasno pokazuje koliko je teško pronaći dovoljno obučenih i licenciranih kadrova, spremnih da nakon školovanja budu uključeni u saobraćaj.

Dodatni problem predstavlja činjenica da veliki broj domaćih pilota aktivno radi na konverziji postojećih licenci u EASA standard, kako bi stekli uslove za zapošljavanje u evropskim kompanijama. Proces uključuje polaganje dodatnih teorijskih ispita, medicinska testiranja i praktične provere, a najčešće se sprovodi u Zagrebu, Budimpešti i Bratislavi, gde postoje sertifikovani centri.

Kada jednom dobiju EASA dozvolu, srpski piloti ulaze u znatno širu bazu kandidata i postaju konkurentni na tržištu rada u čitavoj Evropi. Za mnoge to znači i presudni korak ka kompanijama koje nude znatno veće plate, povoljnije uslove rada i brži karijerni napredak.

Šira perspektiva

Ne odlaze piloti samo iz Er Srbije, već je to deo globalnog trenda. Razlika je u tome što nacionalne i regionalne avio-kompanije imaju znatno manji manevarski prostor da se nadmeću sa bogatim prevoznicima sa Bliskog istoka ili brzorastućim niskotarifnim gigantima. Međutim, i u većim sistemima situacija nije mnogo stabilnija - piloti odlaze i iz kompanija poput Viz era, tražeći još bolje uslove i veće plate u konkurentskim avio-kompanijama.

Stabilan broj posada, kao i kontinuiran priliv mladih pilota, presudni su za normalno funkcionisanje avio-kompanije. Bez toga, dolazi do poremećaja reda letenja, otkazivanja i smanjenja mreže linija, što direktno pogađa putnike i tržišni ugled. Upravo zato sve više prevoznika ulaže u sopstvene akademije i programe za obuku, pokušavajući da obezbede buduće kadrove.

Dokle god jaz u primanjima, odmoru i mogućnostima napredovanja bude postojao, borba za pilote ostaće jedan od najvećih izazova ne samo za Er Srbiju, već i za čitavu evropsku avio-industriju.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 1

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


DemOFFkratija

Zoran Živković [01.10.2025.]




Video dana

Reci ptičica!

Anketa

Ko bi trebalo da nasledi Svetislava Pešića na klupi Srbije?

Rezultati