Društvo i ekonomija
13. 09. 2025. 07:16 3
Kako bi EES sistem mogao da ugrozi vozače u Srbiji i prevoz robe?
Evropska komisija najavila je da će od 12. oktobra početi postepena primena novog Sistema ulaska i izlaska (EES) u zemlje Šengen zone. Ovaj sistem pratiće kretanje državljana trećih zemalja tokom kratkih boravaka u 29 evropskih država.
Međutim, uvođenje EES-a moglo bi da donese ozbiljne probleme profesionalnim vozačima iz Srbije i drugih zemalja Balkana koje nisu deo Šengena, a koji svakodnevno dovoze i odvoze robu ka i iz Evropske unije.
Prema novim pravilima, građani iz trećih zemalja neće smeti da provedu više od 90 dana u 180 dana unutar šengenskog prostora.
Ovo će važiti i za profesionalne vozače, koji za Danas upozoravaju da taj limit često premašuju zbog prirode svog posla.
Poručuju da "profesionalni vozači nemaju naciju" i da bi morali da budu izuzeti iz ovog sistema, ali dodaju da za sada u Briselu nema razumevanja za njihov problem.
Ističu da bi primena EES-a mogla dodatno smanjiti prihode vozača iz Srbije, koji su ionako niži u poređenju sa kolegama iz zemalja EU.
Takođe, ukazuju da bi primena ovog sistema mogla dodatno pogoršati nedostatak vozača u Srbiji, koji će verovatno želeti da posao pronađu u nekoj zemlji u okviru Šengen zone.
Upozoravaju i da bi roba mogla da stane, jer vozači iz Francuske, Nemačke i drugih država EU nemaju interes da voze terete ka Srbiji, niti da iz nje izvoze robu u Uniju.
"Limit od 90 dana brzo se premaši"
Predsednik Poslovnog udruženja prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju Srbije "Međunarodni transport" Neđo Mandić objašnjava za Danas da ograničenje boravka formalno postoji još od 1985. godine, kada je potpisan Šengenski sporazum.
Međutim, dodaje, tada to pravilo nije imalo nikakav efekat, jer je Šengen obuhvatao svega pet zemalja. Danas, kako objašnjava, situacija je potpuno drugačija.
- Sada, kada kamion iz Subotice, Novog Sada ili Beograda krene prema EU, za svega nekoliko sati već ulazi u Šengen zonu. Do Nemačke, Belgije, Francuske ili Holandije potrebno je više dana puta, a dok se obavi kompletna tura, vozač lako može da ispuni tih 90 dana i onda više ne može da radi. To je suština problema - ističe on.
Prema njegovim rečima, i danas vozači iz Srbije često prekoračuju dozvoljeni broj dana, ali nastavljaju da voze zbog retkih kontrola i zbog toga što "posao mora da se završi".
- Od 12. oktobra, kada počne primena EES sistema, to više neće biti moguće. Na ulasku u Šengen, vozaču će automatski biti saopšteno da je ispunio dozvoljeni broj dana i biće vraćen nazad - upozorava Mandić.
"Roba će kasniti ili stati, a cene rasti"
Na pitanje kako bi nova pravila mogla da utiču na vozače, prevoznike, ali samim tim i na robu i cene robe, Mandić odgovara da su scenariji različiti.
Prema njegovim rečima, prevoznici će zbog čestog prekoračenja od 90 dana, dolaziti u situaciju da ostaju bez vozača.
- Nije problem da on postavi novog vozača i da obavi posao, ali problem je što nema vozača. Vozaču će biti i najlakše, on može da se pokupi i ode u bilo koju zemlju Šengena, odmah istog dana će biti primljen, zato što svim zemljama nedostaju vozači. Međutim, premestiti preduzeće nije lako - kaže Mandić.
Ističe da i preduzeće može da reši problem na isti način kao vozač, ali, dodaje, to nije pametno za državu.
- I preduzeće može da reši problem tako što će pokupiti svoj kapital i registrovati firmu u Hrvatskoj, Sloveniji, Mađarskoj, bilo kojoj zemlji, ali to onda znači da Srbija gubi prihode, poreze, doprinose i sve ostalo. U tom slučaju gubi cela privreda - upozorava sagovornik.
Kako dodaje, logično je da će manjak vozača dovesti i do skoka cena, jer oni koji će, navodi, moći da voze podizaće cene, duplo ili za pet puta, u zavisnosti od potražnje.
- To će se odraziti na maloprodajne cene i na celokupan lanac snabdevanja - ističe.
"EU mora da razume da vozač nema naciju"
Mandić smatra da EU ne odbija eksplicitno da izuzme profesionalne vozače sa Balkana iz novog sistema, već da do evropskih birokrata jednostavno nije stiglo jasno objašnjenje problema.
- Nije problem u Evropskoj uniji, nego u birokratama koji ne razumeju šta će se desiti. Lenji činovnici primaju naše dopise, ali ih ne prosleđuju političarima. Ne shvataju kakav haos može da nastane ako balkanski vozači stanu - kaže on.
Dodaje i da nema smisla tretirati profesionalne vozače kao obične građane trećih zemalja i ističe da profesionalni vozač nije civil, nije običan državljanin Balkana, već neko ko obavlja ključnu funkciju u evropskom lancu snabdevanja.
- Ako već nemaju veštačku inteligenciju koja može da vozi kamion, moraju da priznaju da bez profesionalnog vozača nema transporta. A taj vozač ne bi trebalo da ima naciju - poručuje Mandić.
Ukazuje i da je pogrešno razmišljanje sa njihove strane da će roba stići "nekako", dodajući da je do sada stizala jer su je naši vozači dovozili.
- Kada mi ne budemo dovozili, niko je neće dovoziti. Nemački ili francuski vozači neće voziti robu ka Srbiji, njima se to ne isplati. To može samo vozač sa Balkana, jer ima drugačije uslove rada i niže cene - zaključuje Mandić.
Šta je EES?
Evropska komisija je odredila 12. oktobar 2025. kao datum početka rada novog Sistema za ulazak/izlazak (EES).
EES podrazumeva digitalnu registraciju ulazaka i izlazaka državljana zemalja koje nisu članice EU i koji putuju u neku od 29 zemalja Šengenske zone na kraći boravak, do 90 dana u bilo kom periodu od 180 dana.
Kada počne primena sistema EES, ti putnici će morati da kada prvi put budu prelazili granicu daju svoje lične podatke, da skeniraju otiske prstiju ili fotografišu lice, čime će potpuno biti zamenjen sadašnji sistem pečatiranja pasoša.
Članice EU će od 12. oktobra početi da postepeno uvode sistem tokom narednih šest meseci.
Službenici na granicama će evidentirati podatke državljana trećih zemalja, a na kraju perioda od šest meseci EES će biti u potpunosti primenjen na svim graničnim prelazima.
Novi sistem omogućiće efikasnije upravljanje spoljnim granicama EU, otkrivanje prekoračenja dozvoljenog boravka, kao i slučajeve zloupotrebe identiteta i dokumenata.
Komentari 3
ostavi komentar