Društvo i ekonomija
24. 08. 2025. 12:02 9
Vučić na primeru hleba objasnio kako se "zidaju" cene u maloprodaji
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je na primeru rezanog hleba objasnio kako nastaje velika razlika između veleprodajne i maloprodajne cene, koju građani plaćaju. On je istakao da će ograničenjem marži i rabata koji se stavljaju na teret proizvođača i dobavljača na kraju potrošači jeftinije plaćati hleb.
Kako se "zidaju" cene u maloprodaji Vučić je objasnio na, kako je istakao, stvarnom primeru rezanog hleba.
Veleprodajna (VP) cena rezanog hleba je 83,69 dinara. Međutim, neto fakturna cena po kojoj dobavljač taj hleb prodaje trgovinskom lancu je 66,95 dinara pošto je od VP cene oduzeto 20 odsto na ime on rabata. On rabat predstavlja cenu koju je trgovac spreman da plati dobavljaču i koju on određuje. Na cenu od 66,95 odsto dodaje se trgovačka marža, koja u jednom lancu iznosi 42 odsto, pa cena hleba raste na 95,07 odsto. Na tu cenu se dodaje 10 odsto za PDV na hleb, tako da konačna maloprodajna cena rezanog hleba iznosi 104, 58 dinara.
Međutim, dobavljač ne dobija svojih 66,95 dinara po hlebu. Njemu se taj iznos umanjuje za takozvani of rabat, koji predstavlja plasiranje proizvoda na određenim policama, u vidnom polju kupca, stavljanje na liflete za akcije. U slučaju ovog primera i konkretnog lanca of rabat iznosi 30 odsto, pa trgovinski lanac dobavljaču hleb plaća 46,87, a potrošaču ga prodaje za 104,58 dinara.
Najavljujući da će trgovinske marže biti ograničene na maksimalno 20 odsto, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je rekao da najveći lanac u Srbiji posluje s maržom od 45,2 odsto.
Kako je kazao, četiri najveća lanca: Delez, Merkator, Lidl i Univereksport generišu 51 odsto ukupne trgovine na malo koja se odnosi na prehrambene proizvode, kućnu hemiju i proizvode za ličnu higijenu.
Merama su obuhvaćena 24 trgovca na malo, među kojima su i ova četiri najveća trgovinska lanca, ali i Aman, Gomex, Domaća trgovina, Štampa sistem, Mikromarket i drugi.
Vučić je objasnio da će i oni lanci čija prosečna marža je ispod 20 odsto morati da spuštaju cene pojedinačnih proizvoda kod kojih je marža preko 20 odsto.
Mere se ne odnose na male markete u selima ili prigradskim naseljima, kako bi mogli da izdrže konkurenciju sa velikim trgovinama, kazao je Vučić.
- Nemoguće je u igri velikih brojeva da izdrže, a ne želimo da sela i mala mesta ostavimo bez radnji. Ali će i oni morati da smanjuju svoje cene ako ne žele da građani idu u veća mesta u neki od lanaca i tamo pokupuju sve za nedeljni ili dvonedeljni nivo - kazao je.
Pored ograničavanja trgovinskih marži, Vučić je najavio i ograničavanje rabata na 10 odsto. Kako je istakao, cilj ovih mera je da se poveća standard građana i smanji inflacija.
Najavio je o donošenja Zakona o sprečavanju nepoštene trgovačke prakse, koji postoji u nekim zemljama EU.
- Ali odmah idemo na smanjenje, na maksimalno smanjenje of rabata na 10 posto. Time štitimo našeg proizvođača i dobavljača. To je za nas od suštinskog značaja - kazao je.
Napomenuo je da veletrgovina može da se obavlja u više ruku, ali da kumulativno marža ne može da bude veća od 20 odsto. Tom merom će biti obuhvaćene 44 kompanije.
- Ovde ne može da bude nikakvih prevara, ničega, jer je sve obezbeđeno kroz uredbu, tržišnu inspekciju, poresku inspekciju. Kazne će biti izuzetno stroge - najavio je Vučić.
Komentari 9
ostavi komentar