Društvo i ekonomija

[ Izvor: Nova ekonomija ]

06. 08. 2025. 09:58 6

Upozorenje inženjera: Prokop HITNO zatvoriti, stanica nebezbedna

Inženjer Edin Drljo, koji inače radi u Austriji, izjavio je da je lično pogledao naprsle grede i stubove na železničkoj stanici Prokop, i da bi je trebalo "hitno zatvoriti“, jer kako kaže, ona jednostavno nije bezbedna.

- Koliko sam čuo oni bi da urade stubove na sredini raspona, što je radikalan rez i zahteva bušenje šipova i druge radove. Ako je malo falilo armature oni su mogli da urade obloge, ali očigledno to nije bilo dovoljno. To je veliki problem. Ono što meni smeta je što oni dozvoljavaju da 550 ljudi boravi u zgradi koja je direktno iznad toga. Zgrada praktično stoji na ta dva stuba i ako oni otkažu, zgrada će pasti. Dali su i jednu kontradiktornu izjavu da bezbednost nije ugrožena, ali da moraju da saniraju. Objekat ili zadovoljava zakonske propisane standarde ili ne. Ako ne, zašto? Jer ovo je radikalan zahvat - izjavio je Drljo za Novu ekonomiju.

Drljo je prethodno na društvenim mrežama objavio svoje fotografije radova na Prokopu, na kojima se vidi kako radnici "zamazuju" pukotine, odnosno popunjavaju ih malterom ili lepkom, tako da ih putnici spolja neće primećivati, ali će problem i dalje postojati, iako će biti „sakriven“ od prolaznika.

Gradiće se novi stubovi u sredinama raspona

Čelnici iz struke, a i državni zvaničnici i vodeći ljudi Infrastrukture železnice Srbije, koja je nadležna za ovu stanicu, s druge strane, ćute o prepravkama koje se izvode na projektu koji je od "nacionalnog značaja“.

Ipak, iz dokumenata objavljenih na portalu javnih nabavki, određena saznanja o veličini problema, a i namere nadležnih kako da ga reše, ipak se mogu nazreti.

"Na peronskim gredama stanice Prokop na sredinama raspona uočeno je da je došlo do pojave prslina u donjoj zoni. Na osnovu ispitivanja koje uradio institut ”IMS” (Institut za ispitivanje materijala) iz Beograda, zaključeno je da je armatura u tim gredama manja od prethodnim projektom dostavljene. Posle toga, urađene su naknadne računske analize i zaključeno je da je u cilju obezbeđenja trajnosti, neophodno uraditi ojačanje izvedenih peronskih greda. Da bi se smanjili statički uticaji u njima predloženo je da se ispod greda u sredinama raspona izvedu novi stubovi“, navodi se u tehničkoj dokumentaciji za tender.

Tender koji se odnosi na ojačanje peronskih greda biće otvoren do 14. avgusta, a dodatno, Infrastruktura je još u aprilu dobila odobrenje i za radove na sanaciji dva stuba, koji se nalaze u okviru podzemnog dela Prokopa, kako je ranije objavio Forbes Srbija.

Utiskivanje mega šipova

Tenderska dokumentacija precizira koji su stubovi tačno naprsli, kao i to da su usvojeni takozvani ”MEGA” šipovi Ø 219 milimetara, čije su dužine oko 10 metara, „s tim što minimalne dužine šipova ne bi trebalo da budu manje od četiri metra, kako se opterećenje sa šipova ne bi prenosilo na postojeće kolektore“.

U narednom delu daje se kratak opis izvođenja radova. Na početku potrebno je izvršiti demontažu kamene podne obloge dimenzija u osnovi jedan puta pet metara. Zatim se ispod vrši razbijanje betona debljine 15-20 centimetara. Posle toga, vrši se ručni iskop temeljnih jama za stope temelja iznad šipova. Dimenzije jama su 4,4 puta 0,6 puta 1,8 metara. Kada su završeni ovi radovi montira se kula sa hidrauličkom presom za utiskivanje mega šipova.

"Kao balast za utiskivanje šipova koristi se greda koja se ojačava. Pošto je ona na visini od 4,75 metara, potrebno je izvesti dodatnu čeličnu konstrukciju od kule do grede. Mega šipovi se izvode od elemenata čeličnih cevi koji se hidrauličkim presama utiskuju u tlo. Dužine ovih elemenata su od jedan do dva metra. Usvojeni su šipovi manjeg prečnika – 219 milimetara sa debljinom zida od 7,1 milimetar. Manji prečnici šipova su usvojeni da bi oni mogli da se utiskuju i u relativno čvrstom tlu. Šipovi se utiskuju u tlo do postizanja sile utiskivanja od 1.500 kilonjutna. Ukoliko su slojevi tla suviše čvrsti, pa sa šipovima nije moguće dostići minimalnu dubinu koja je na koti dna postojećih kolektora, tada će se izvršiti predhodno bušenje i utiskivanje cevi manjeg prečnika. Na svakom stubnom mestu potrebno je izvesti po četiri mega šipa. Iznad šipova izvodi se armiranobetonska stopa, a iznad nje izvodi se čelični stub do betonske grede“, prema opisu iz tenderske dokumentacije.

Radovi značajno poskupljuju projekat

Ovo su ozbiljni radovi, a budući da je tender za njih još uvek otvoren, postavlja se pitanje kako se već sada odvijaju radovi na ovoj stanici koje je video Drljo i ko ih izvodi.

Prema rečima Drlja, svi ovi radovi značajno i poskupljuju sam projekat. A potvrđuje nam ono što su i drugi iz struke ranije upozoravali, da je opterećenje veliko i da toliko objekata nije predviđeno da se nađe na ploči koja nosi sve te zgrade. Upotrebna dozvola u junu ove godine izdata je za tri objekta C1, C2, D1 i parking sa 257 mesta, dok za objekat D2 koji se pominje u drugim dokumentima za sada izgleda nema upotrebnu dozvolu.

Kako Drljo navodi statički proračun očigledno nije dobro urađen. On upozorava da statički proračun ovog javnog objekta mora pod hitno biti stavljen stručnoj javnosti na uvid, "radi nezavisne provere“.

Na pitanja vezana za ovaj slučaj, ni CIP ni Infrastruktura železnice Srbije nisu dostavili odgovore.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 6

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Pronadji premijera

Zoran Živković [01.08.2025.]




Video dana

Manekeni u parku

Anketa

Da li će Aleksandar Vučić ispuniti zahtev studenata i raspisati vanredne izbore?

Rezultati