Društvo i ekonomija
13. 06. 2025. 08:19 13
Uskoro novi zakon o saobraćaju: Uvode se NAJSTROŽE KAZNE, a jedan predlog izaziva ŽESTOKE POLEMIKE
Novi zakon o bezbednosti saobraćaja trebalo bi da dočeka vozače u Srbiji do kraja 2025. godine. Stručnjaci kažu da će on ujedno biti i najstroži dosad, a neke od novina mogle bi da budu nulta tolerancija na alkohol, alko-brave, trajno oduzimanje vozila, ali i visina kazne naspram primanja.
Dok novi Zakon o bezbednosti saobraćaja ne stigne u Skupštinu, građani Srbije imaju mogućnost da šalju svoje predloge na mejl adresu zobs.predlozi@abs.gov.rs.
Do sada je na adresu Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) stiglo više od 150 predloga, a svaki od njih razmatra radna grupa koju čine predstavnici MUP-a, ministarstva, akademskih i naučnih institucija, nevladinih organizacija, kao i pravosuđa.
Ono što je najviše zapalo za oko, kako vozačima, tako i stručnjacima jeste predlog da se kazne za saobraćajne prekršaje prilagode primanjima vozača.
- To znači da ako neko ima platu milion dinara i napravi saobraćajni prekršaj, da njegova kazna bude značajno veća u odnosu na nekog ko ima platu 50.000 dinara - objasnio je ranije Milan Ilić, savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS).
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja za Blic kaže da ovakva praksa postoji u pojedinim zemljama oko nas. Ipak, smatra da u Srbiji postoji jedan problem kada je u pitanju određivanje primanja kod pojedinih građana.
- Zamislite da policija zaustavi jednu od poznatih bahatih vozačica sa estrade koja upravlja vozilom od 100.000 evra, a prijavljena je na minimalac. Ovakva praksa postoji u nekim državama, ali to su države gde je vrlo strogo uređen poreski sistem i gde ne možete sresti ličnost koja je prijavljena na minimalac, dok mu je stvarna imovina je daleko iznad proseka - pojašnjava Okanović.
Građani imaju dobre predloge
On dodaje da nije dovoljno da novi zakon bude strog samo prema vozačima i pešacima, već i prema onima koji održavaju puteve.
- Zakon mora da bude strog i prema putarima koji u zimskom periodu ne očiste sneg i led i ne bave se održavanjem puteva, popravkama rupa i zamenom saobraćajnih znakova, jer su to i te kako faktori koji dovode do saobraćajnih nesreća - dodaje Okanović.
Kako kaže, predlozi građana su od velikog značaja za menjanje zakona, a mnoge stavke u zakonu iz 2009. godine bile su zapravo ideje "običnih" građana.
- Svaki dan nam stižu predlozi. Ima veoma dobrih predloga. Sećam se da u zakonu iz 2009. godine ima najmanje 20 predloga koji su stigli od strane građana - pojašnjava sagovornik Blica.
Postoji čak 18 izmena o kojima se govori i koje bi trebalo da budu deo novog Zakona o bezbednosti saobraćaja.
Ovo su neke od najstrožih koje bi trebalo da stupe na snagu:
Trajno oduzimanje vozila
Jedna od najozbiljnijih novina odnosi se na mogućnost trajnog oduzimanja vozila vozačima koji učestalo čine teške saobraćajne prekršaje.
- U praksi se dešavalo da isti vozači, nakon skraćenih postupaka, vrlo brzo ponovo dobiju vozilo koje im je prethodno oduzeto, i da nastave sa rizičnim ponašanjem. Novi zakon predviđa oštriju reakciju sistema", kaže Ilić.
Po novom ZOBS-u za ponovno činjenje tih prekršaja i posle dve pravosnažne osude, vozači bi, umesto privremeno na dve godine, sada trajno ostajali bez svojih automobila.
- Vozači koji su izvršili teške prekršaje u kratkom vremenskom roku veoma su rizični. Praksa ja pokazala sledeće: Da je svako to vozilo bilo odmah vraćeno jer je postupak bio rađen po skraćenom postupku. Kako je postupak završen skraćeno, tako je za skraćeno vreme i vraćeno to vozilo. Imali smo slučaj da je nekoliko lica više puta bilo oduzeto vozilo i više puta vraćeno", objašnjava Milan Ilić.
Uvođenje alko-brava u vozila
Takođe, ono što je izazvalo veliku pažnju u javnosti jesu alko-brave.
Podaci Agencije pokazuju da je alkohol prisutan kod vozača u oko 11 odsto saobraćajnih nezgoda sa nastradalim licima. Predlog je da se uvedu takozvane alko-brave koje onemogućavaju pokretanje vozila dok vozač ne dokaže da nema alkohola u organizmu.
Posebno se razmatra obavezna ugradnja ovih uređaja za višestruke prekršioce.
Promena forme probne vozačke dozvole
Mladi vozači više neće imati probnu vozačku u dosadašnjem obliku. Umesto toga, dobijali bi standardnu vozačku dozvolu sa posebnim kodom koji označava ograničenja koja važe na teritoriji Srbije.
- Na taj način, mladi vozači će moći da voze i u inostranstvu, što do sada nije bilo moguće. Ova izmena je rezultat brojnih zahteva mladih i njihovih roditelja - navodi Ilić.
Strože kazne za nevezivanje pojasa
Prema istraživanju ABS-a, postoji značajan potencijal za povećanje upotrebe sigurnosnog pojasa uvođenjem strožih kazni - ne samo za putnike, već i za vozače ako putnici nisu vezani.
- Planira se da i vozači u putničkim vozilima snose odgovornost ukoliko lica u njihovom vozilu nisu vezana - otkriva Ilić.
- Moramo biti hrabri i pragmatični sa novim rešenjima, ako to može spasiti i jedan jedini život u saobraćaju - naglašava Ilić.
Tako da, prema rečima, Milana Ilić, postoji mogućnost uvođenja ove izmene u novi Zakon o bezbednosti saobraćaja.
Komentari 13
ostavi komentar