Društvo i ekonomija
29. 05. 2025. 08:20 30
Vučić insistira na otvaranju pruge i pored opasnosti po bezbednost
Ni to što su pre samo nešto više od mesec dana stručnjaci zaduženi za nadzor nove pruge od Novog Sada do Kelebije uočili niz nepravilnosti, nije sprečilo predsednika Aleksandra Vučića da po ko zna koji put najavi da će ona u saobraćaj biti puštena već u prvoj polovini jula. Za samo mesec i po dana, kao da je sve u najboljem redu, a baš i nije. Daleko od toga.
Na to ukazuje i najnoviji, aprilski izveštaj Projekt biroa Utiber, vođe konzorcijuma, kojem je država poverila nadzor nad radovima na deonici od Novog Sada do granice sa Mađarskom. Taj izveštaj, u koji je Radar imao uvid, Utiber je dostavio investitoru, Infrastrukturi železnice Srbije i u njemu se konstatuju brojni nedostaci. Mnogi su vidljivi i golim okom, o čemu svedoče i fotografije, kao deo zvaničnog izveštaja o nadzoru. Neke od njih Radar ekskluzivno objavljuje da bi se i javnost uverila u kvalitet radova, koji su poreske obveznike koštali više od milijardu evra.
U izveštaju Utibera konstatuje se da je na oko 15 mesta "erodiran deo kosine pruge", što znači da je ugrožena stabilnost "trupa pruge", preko koga su postavljene šine. Sagovornik Radara, vrstan poznavalac železničke infrastrukture, naglašava da su nedostaci takvi da praktično ugrožavaju bezbednost saobraćaja na pruzi. Do takvih nedostataka, objašnjava, dolazi zbog lošeg kvaliteta izvedenih radova, za koje su angažovane dve kineske kompanije, CCCC i CRIC, sa brojnim podizvođačima, a mogu nastati i zbog neadekvatnog održavanja pruge. U svakom slučaju, sa takvim manama, kategoričan je sagovornik Radara, pruga ne bi smela biti puštena u saobraćaj. Još neverovatnije su mu, kaže, tvrdnje zvaničnika da će takvom prugom vozovi voziti brzinom od 200 kilometara na sat.
Umesto da otvori četvore oči, vlast zažmurila na oba
I umesto da zbog uočenih nedostataka, naročito posle pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu i pogibije 16 ljudi, vlast otvori četvore oči, ona je izgleda zažmurila na oba, kao da ne vidi nijednu primedbu na koje ukazuju mnogo veći stručnjaci za brze pruge od šefa države. Usput je 22. maja Vlada razrešila dužnosti dotadašnjeg v. d. direktora Infrastrukture železnice Vladimira Maksimovića i na to mesto imenovala njegovog zamenika Zorana Jevtića.
Poznavaoci odnosa u vrhu vlasti, koja ne voli da im neko kvari planove, navode tri moguća razloga za smenu Maksimovića, koji je za v. d. direktora postavljen 6. decembra 2024, nakon što su njegovi prethodnici, Jelena Tanasković i Nebojša Šurlan, optuženi za pad nadstrešnice. Prvi je što je upoznat sa primedbama Utibera na još neotvorenu deonicu pruge, koje bi vlast, ako je ikako moguće, da sakrije od očiju javnosti. Drugi je dopis, koji je Infrastruktura 14. februara poslala kineskim izvođačima i nadzornom organu za deonicu do Subotice.
Taj dokument na 17 strana, čije je delove Radar prvi objavio, potpisala je menadžerka za razvoj i investicije Infrastrukture Sanja Danilović, a dostavljen je i Maksimoviću. Treći razlog za smenu je još opširniji izveštaj na 135 strana i prateći dopis, koje je on 6. marta poslao resornom ministarstvu, nadzornom organu i izvođačima. U tom dokumentu on upozorava da su i na deonici od Beograda do Novog Sada, koju Vučićeva vlast hvali na sva zvona, uočeni brojni nedostaci, od kojih je neke „potrebno hitno ukloniti, jer ugrožavaju živote putnika“. I umesto da ukloni sve falinke, Vladi je očito bilo mnogo lakše da "ukloni" Maksimovića. Kao da će time rešiti sve probleme.
Ne hajući ni na kasnija upozorenja Utibera, koji je država angažovala da nadzire kvalitet nove pruge, Vučić je 24. maja, gostujući na Pinku, izjavio da će već za mesec i po ona biti puštena u saobraćaj.
- Imam jednu veliku novost za sve. Nadam se da ćemo u prvoj polovini jula otvoriti brzu prugu do Subotice i nadam se da će biti završena sva papirologija. Uništili su nas ovi koji su prethodnih šest meseci razarali Srbiju, desetine miliona evra smo izgubili samo zato što nismo otvarali završenu prugu. Ali je takvo stanje u zemlji, takva hajka i takav strah je kod ljudi zavladao da u jednom trenutku niko nije smeo da daje nikakve dozvole, niko nije smeo da se bavi svojim poslom. Sad se to menja i verujem da ćemo će ponovo podignuti kao Feniks iz pepela - poručio je.
Na stranu što on nije nadležan, još veći problem je što se od tada nije oglasio niko od nadležnih, pa ni novi v. d. direktora Infrastrukture železnice Zoran Jevtić, koji bi trebalo da je upoznat sa nedostacima na toj pruzi, koji su pre samo mesec dana uočeni prilikom nadzora sprovedenih radova.
Niko, doduše, od nadležnih nije reagovao ni nakon 23. aprila, kada je Vučić, takođe na Pinku, rekao da bi pruga do Subotice mogla biti svečano otvorena već do 7. jula.
- Ja verujem da bismo do 7. jula mogli da otvorimo prugu od Beograda do Subotice, posle svega što su nam radili… Stvarno divno, idealno i to može za dva meseca - poručio je tada.
Tom izjavom pokušao je da sačuva uveliko srozani propagandni imidž "najvećeg graditelja u istoriji Srbije". Problem je, međutim, što kvalitet nekih od infrastrukturnih projekata u pitanje dovodi i najnoviji, aprilski izveštaj Utibera o rezultatima nadzora brze pruge, a pre toga, u februaru i martu, na slične probleme ukazali su i iz Infrastrukture železnice. To očito nije bilo dovoljno da predsednik odustane od nauma da i tu deonicu što pre pusti u saobraćaj, iako je potpuno neizvesno kada će i da li će uopšte više moći da se koristi stanica u Novom Sadu.
Infrastruktura je 14. januara angažovala Fakultet tehničkih nauka iz Novog Sada da za nepunih 30 miliona dinara izradi Elaborat o oceni stanja konstrukcije stanične zgrade. Iako je prvobitno objavljeno da će taj posao biti završen za četiri meseca, Forbs je 9. maja, pozivajući se na izjavu veštaka FPN-a Andrije Rašete pred višim javnim tužiocem u Novom Sadu, objavio da stručnjaci tog fakulteta još nisu dobili dozvolu da uđu u staničnu zgradu i obave ugovoreni posao.
Izveštaj državnog preduzeća Infrastruktura železnice demantuje predsednika države
Šef države i ranije je "ubrzavao" vozove na brzoj pruzi. Četiri nedelje pre pada nadstrešnice u Novom Sadu, 3. oktobra 2024, tokom test vožnje od Beograda do Subotice, tvrdio je da je "sve rađeno po najvišim standardima" i da će "novoizgrađena deonica brze pruge od Novog Sada do Subotice biti otvorena 24. novembra, godinu dana pre predviđenog roka".
Ni nakon pada nadstrešnice, predsednik nije prestajao da dodaje gas. Tako je 19. novembra rekao da će prvi voz za Suboticu krenuti 24. novembra, s tim što će "naravno, zbog događaja u Novom Sadu, to biti bez pompe", da bi, kada je i taj rok prošao, za TV Informer izjavio da "nije realno da prvi soko krene pre februara 2025".
Sa ove vremenske distance posebno bodu oči njegove reči iz oktobra 2024, da su na toj deonici "završene moderne železničke stanice". Nadstrešnica na jednoj od njih srušila se četiri nedelje kasnije, a naknadno su i iz Infrastrukture železnice uočili brojne falinke i na mnogim drugim usputnim stanicama, koliko god vlast za njih tvrdila da su "moderne". Zbog toga je to državno preduzeće, kao investitor, od izvođača i nadzora 14. februara zahtevalo da se svi propusti što pre otklone. U tom izveštaju konkretno se nabrajaju nedostaci na staničnim objektima u Sajlovu, Rumenki, Kisaču, Cokli, Zmajevu i Bačkom Dobrom Polju.
Svojevrsni kuriozitet je da je troje od šestoro visokih funkcionera, koji su Vučiću i njegovoj supruzi Tamari pravili društvo na test vožnji do Subotice, ostalo bez funkcija. Goran Vesić, tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Jelena Tanasković, u to vreme v. d. direktora Infrastrukture železnice su na optužnici i terete se za smrt 16 ljudi, pod teretom srušene nadstrešnice, a Milan Đurić je podneo ostavku na mesto gradonačelnika Novog Sada.
Ceo tekst možete pročitati na sajtu Radara.
Komentari 30
ostavi komentar