Društvo i ekonomija

[ Izvor: Forbs Srbija ]

22. 05. 2025. 17:07 0

Koliko su zaradili Kinezi na rekonstrukciji pruge do Mađarske?

Anketna komisija za ispitivanje odgovornosti za urušavanje nadstrešnice na stanici u Novom Sadu objavila je juče analizu Infrastrukture železnice Srbije odnosno procenu mogućeg smanjenja troškova izgradnje deonice Novi Sad – granica s Mađarskom. U tabeli ove analize može se pročitati da je kineski izvođač inicijalno ponudio cene koje su podrazumevale da će na ovom poslu zaraditi 43,6 miliona evra.

Iz samog dokumenta, ali i iz prateće prepiske uz ovaj dokument može se videti da je ovu procenu pripremio tehnički tim Infrastrukture železnice Srbije. Dostavljena je dostavila tadašnjem direktoru Miroljubu Jevtiću. Prepiska i analiza su iz februara 2018.

Ušteda na skraćenju rokova

U prepisci koju je objavila Anketna komisija vidi se mejl državnog sekretara Ministarstva građevinarstva Imre Kerna. On u aprilu 2018. obaveštava resornu ministarku Zoranu Mihajlović da je u pregovorima s kineskim konzorcijumom CRIC-CCCC dogovorena cena od 943 miliona evra i rok izvođenja radova od 33 meseca. Ministarku informiše da je u odnosu na originalnu ponudu, cena niža za 147 miliona evra. Rok rekonstrukcije je kraći tri meseca, piše Forbs Srbija.

Analiza koja je dostavljena nekoliko meseci ranije, uštede prikazuje pre svega kroz skraćenje rokova. I to skraćenja od šest meseci i 12 meseci.

Kern u mejlu šefu kabineta predsednika Ivici Kojiću ukazuje da se za manju cenu dobija više objekata (pre svega tri nove stanice i vijadukt). U analizi IŽS se računalo na uštede kroz skraćenje rokova, kao i smanjenje viših cena koje je predvideo izvođač zbog rizika ako ne bude obustavljen saobraćaj u potpunosti.

Ukalkulisano je i odustajanje od nekih radova koji nisu potrebni ako se saobraćaj obustavi (montaža zaštitnih konstrukcija, izgradnja privremenih koloseka, upola manje potrebnih pristupnih saobraćajnica…).

Kako se može videti iz dostupne dokumentacije, u realizaciji ovog projekta išlo se na totalnu obustavu saobraćaja. Vozovi nisu išli direktno od Novog Sada do Subotice starom trasom već primarno preko Sombora (rezervna varijanta preko Zrenjanina).

Smanjenje profita

Analiza IŽS polazi od inicijalnog roka za izvođenje radova od 36 meseci. Ukazuje da bi u varijanti sa skraćenjem tog roka za šest meseci profit izvođača pao na 35,5 miliona evra.

U varijanti sa skraćenjem roka od godinu dana, profit bi se dodatno spustio na 33,96 miliona evra.

"Zbog smanjenja ukupne vrednosti, smanjuje se i vrednost profita koji iznosi 43.600.000. Ušteda na ime profita za skraćenje od šest meseci iznosi 8.062.104 evra dok za skraćenje od 12 meseci iznosi 9.638.620 evra“, navodi se u analizi.

Tabela otkriva da je inicijalna ponuda kineskog konzorcijuma iznosila nešto više od milijardu dolara – tačnije 1.090.000.322 evra.

Pri skraćenju rokova od šest meseci ona bi pala na 993.284.201 evro, a sa rokom kraćim za 12 meseci na 949.220.577 evra. Prevedeno u uštedu, nešto duži rok bi doneo uštedu od 96,7 miliona evra, a kraći 140,7 miliona.

Plate za 1.300 radnika

Analiza otkriva još nekoliko zanimljivih detalja iz ponude izvođača. Tako se može pročitati da je konzorcijum planirao angažovanje oko 1.300 radnika.

Za njih su bile predviđene plate od 1.600 evra mesečno u bruto iznosu. Skraćenjem rokova uštedelo bi se dva miliona evra mesečno na ovom trošku. U toj računici nisu uzeti u obzir i troškovi smeštaja, ishrane i prevoza.

Računalo se i da će mesečna potrošnja goriva na ovom projektu biti oko 1.000 tona. Pri ceni od 1,2 evra po litru.

U varijanti bez obustave saobraćaja je bilo planirano i postavljanje 43 kontejnera po ceni od oko 25.000 evra po komadu.

Ušteda od 4,65 miliona evra bila bi ostvarena i time što ne bi bila napravljena i postavljena zaštitna ograda koja razdvaja gradilište od koloseka u saobraćaju. Za tu ogradu se u analizi navodi da je – skupa.

Kada je reč o eksproprijaciji zemljišta računalo se da bi IŽS morala da je otkupljuje po ceni od dva evra po kvadratu. U varijanti totalne obustave saobraćaja bilo bi manje potrebe za eksproprijacijom pa bi tu državno preduzeće uštedelo 1,2 miliona evra.

Pruga najveći trošak

Analiza pokazuje ono što je kasnije pokazala i projektna dokumentacija, a to je da je najveći trošak bila izgradnja same pruge odnosno nasipa na kojem stoje koloseci, kao i postavljanje šina.

Najviše bi koštali radovi na tzv. donjem stroju (nasip) – 252 miliona evra u inicijalnoj ponudi. Slede radovi na gornjem stroju (šine) – 189,9 miliona, mostovi i objekti – 118,7 miliona i kontaktna mreža – 105,5 miliona.

Velika stavka su i "ostali troškovi“ – 95,9 miliona evra, ali se ne precizira o kojim troškovima je reč.

Kada je reč o povećanju cena zbog rizika, to se može videti na primeru izgradnje gornjeg stroja pruge gde analiza otkriva da je izvođač ukalkulisao veće cene za 120 evra po metru koloseka (ukupna dužina deonice je 108 kilometara odnosno nešto više od 210 kada se uračuna da su postavljena dva koloseka).

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 0

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Prateća scenografija

Zoran Živković [19.05.2025.]




Video dana

Gde nestade?

Anketa

Da li će Aleksandar Vučić na zahtev studenata raspisati izbore?

Rezultati