Društvo i ekonomija

[ Izvor: Radar ]

23. 01. 2025. 08:33 7

Državni projekat: Niče nova kulčina, gradi je firma povezana sa Startingom

Firma Gupiks NBG zidaće kulu visoku sto metara u budućem kompleksu autobuske i železničke stanice na Novom Beogradu, na koji će, prema najavama, biti potrošeno oko 190 miliona evra. Reč je o kompaniji koja je na misteriozan način došla do vlasništva nad parcelom, planiranom za realizaciju važnog državnog projekta. Gupiks je, inače, vlasnički povezan sa firmom Starting, glavnim podizvođačem radova na rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu, koji nekim čudnim spletom okolnosti nije obuhvaćen zvaničnim istražnim postupkom koji se vodi zbog pada nadstrešnice te stanice, koja je 1. novembra prošle godine usmrtila 15 osoba.

Nekoliko nedelja pre velike tragedije u Novom Sadu, 14. oktobra, Goran Vesić, sada već bivši ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, koji je u međuvremenu, zbog pada nadstrešnice uhapšen, a nedugo potom pušten da se brani sa slobode, obavestio je građane da je potpisan ugovor o izgradnji kompleksa železničke stanice na Novom Beogradu sa rekonstrukcijom mostovske konstrukcije.

Paraf na taj dokument, osim njega, stavio je i direktor kineske kompanije Šandong za Evropu Vei Jiming, a kako je tada rečeno, ceo projekat vredan je 138 miliona evra. Od tog iznosa 70 miliona predviđeno je za izgradnju nove stanice, a blizu 40 miliona za rekonstrukciju mostovske konstrukcije, za koju je većina građana, vođena onim što se vidi na terenu, mislila da je završena.

Ispostavilo se, međutim, da je država posao sklopila sa još jednim od podizvođača radova na rekonstrukciji pruge od Beograda do Subotice. U međuvremenu portal Forbs Srbija je otkrio da je upravo kineskom Šandongu bivša pomoćnica ministra građevinarstva Anita Dimoski, koja je u kućnom pritvoru jer je obuhvaćena optužnicom za rušenje nadstrešnice, još u junu i oktobru 2023. uputila dva dopisa u kojima ih oštro kritikuje za pristup radovima na rekonstrukciji pruge. U tim dopisima, koje je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu, Dimoski upozorava da Šandong "ne pokazuje spremnost i odgovornost za preuzete obaveze" i da njihovo kašnjenje "direktno utiče na rokove za završetak brze pruge" do Subotice. To očito nije bila smetnja da njen pretpostavljeni, Goran Vesić, godinu dana kasnije Šandong angažuje za još jedan važan državni projekat.

Veliki zalogaj mikrofirme
Posebna je priča što je u okviru tog budućeg kompleksa u Bloku 42 planirana i izgradnja sto metara visoke kule, sa 30 spratova, ali njen investitor neće biti država. Naime, jedno "parče" zemljišta površine od 7.831 kvadratnog metra pripada privatnoj firmi Gupiks Nbg, koja je dobila i lokacijske uslove za taj projekat. U tom dokumentu piše da je reč o stambeno-poslovnom objektu sa četiri podzemna nivoa, prizemljem, 29 spratova i jednim povučenim. Kako su mediji objavili, kula će imati 390 stanova, bazen, teretanu, vrtić, razne komercijalne sadržaje… Objekat će se nalaziti između konstrukcije železničkog mosta i Ulice Milutina Milankovića, uz Ulicu antifašističke borbe.

Neobično je, međutim, što je Gupiks ili bilo koja druga privatna kompanija vlasnik parcele koja se nalazi u Bloku 42, a koja je okružena gradskim i državnim građevinskim zemljištem. Tim pre što se do 2015, pune tri godine, na toj lokaciji nalazila replika Terazija iz 1930, koja je zamišljena kao turistička atrakcija Novog Beograda, a ispostavila se kao potpuni promašaj na koji je potrošeno 60 miliona dinara javnog novca.

Kada je počelo uklanjanje objekata koji su se tu nalazili, rečeno je da je to zemljište namenjeno za projekat buduće autobuske i železničke stanice na Novom Beogradu, a pojedini mediji su pisali da će tu biti sagrađena stanica prevoznika Lasta. U međuvremenu, autobuska stanica delom je izgrađena sa druge strane železničkog mosta, raspisan je tender i za izgradnju stanične zgrade, za koju će biti izdvojeno 48 miliona evra, a potpisan je i ugovor za železničku stanicu.

Kako se u tom velikom projektu kao investitor i vlasnik parcele našla i privatna firma, bez ijednog zaposlenog, koja se u APR-u vodi kao mikropreduzeće, nije do kraja poznato. Oglas o prodaji dela tog zemljišta, koje je, čini se, nekad bilo svojina grada Beograda, nismo uspeli da nađemo.

Vlasničke i druge veze sa Startingom
Gupiks je široj javnosti potpuno nepoznata firmu i za nju se čulo tek nedavno, nakon što je otkriveno da je Starting bio glavni podizvođač radova na rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu. Tada je otkriveno da se kao vlasnici Startinga u APR-u vode Ljiljana Tripković, koja ima udeo od 70 odsto i Nikola Trivić sa udelom od 30 odsto, s tim što je on i direktor i jedini zakonski zastupnik firme.

U Centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika APR-a navodi se da upravo Ljiljana Tripković, većinska vlasnica Startinga poseduje i četvrtinu udela u Gupiksu, dok ostatak pripada Đurađu Švraki. Osnovnom pretragom na sajtu APR-a, međutim, dolazi se do podatka da je jedini njen vlasnik Waystar Properties, čiji su „stvarni vlasnici“ Đurađ Švraka i Miloš Trivić. Indikativno je, takođe, da po jedan suvlasnik Startinga i Gupiksa imaju isto prezime, Trivić. Slučajno ili ne, nismo uspeli da saznamo, jer iz Gupiksa do zaključenja ovog broja nismo dobili odgovore ni na pitanje zašto se ne podudaraju podaci iz baze stvarnih vlasnika i osnovne pretrage na APR-u.

Ta firma osnovana je još 2016, a formalno je u više navrata menjala vlasništvo, ali i naziv. Njeno prvo ime bilo je Merin Nbg, a kao vlasnici su se do novembra 2017. vodili Merin Holdings Limited, ofšor firma sa Kipra i Veles Holding AG iz Švajcarske. Kiparska firma potom preuzima stopostotno vlasništvo, da bi Gupiks u septembru 2022. preuzeo Waystar Properties i to tako što je nevraćene tri pozajmice od 33 miliona dinara ili oko 280.000 evra pretvorio u osnovni kapital društva. Poslednji put firma je ime promenila u januaru 2021.

Formalno se bavi inženjerskim delatnostima i savetovanjem i ostvaruje prihode, ali poslednjih godina je uglavnom u minusu. Na kraju 2021. ostvarila je neto dobit od 3,87 miliona dinara, ali je poslednje dve godine zabeležila neto gubitak u ukupnom iznosu od oko 8,1 milion dinara.

Da li će i u kom momentu krenuti da zida kulu na Novom Beogradu, čini se, pod velikim je znakom pitanja. Neizvesno je i kada će početi radovi na kompleksu železničke i autobuske stanice, koji su najavljeni za početak ove godine. Baš krajem 2024. stopiran je tender za izgradnju stanične zgrade Beogradske autobuske stanice, jer je neko od zainteresovanih za taj posao podneo zahtev za zaštitu prava ponuđača.

S druge strane, 10. decembra državna kompanija Infrastruktura železnice Srbije podnela je Ministarstvu zaštite životne sredine zahtev za odlučivanje o potrebi izrade Studije o proceni uticaja na životnu sredinu projekta "Fazna izgradnja II faze kompleksa železničke stanice Novi Beograd", a za sada nije poznato da je po tom pitanju doneta bilo kakva odluka. Zapravo, čini se da su gotovo svi projekti, izuzev Ekspa i Beograda na vodi, stali od pada nadstrešnice u Novom Sadu i hapšenja tadašnjeg ministra građevinarstva Gorana Vesića.

Istraga za pad nadstrešnice zaobilazi glavnog podizvođača
Osim Vesića uhapšeno je još 12 osoba i protiv svih njih predata je optužnica Višem sudu u Novom Sadu. Zanimljivo je, međutim, da među njima nema nikog iz Startinga, koji ne samo što je bio glavni podizvođač, nego je bio zadužen i za bezbednost gradnje na projektu rekonstrukcije Železničke stanice.

Među dokumentima koje je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu o postupku istrage o padu nadstrešnice, našao se, naime, i ugovor između kineske kompanije China Civil Engineering Construction Corporation, koja je bila izvođač, i Startinga. Ta dokumenta, kako je objavio Forbs Srbija, otkrivaju koliko je novca domaći podizvođač dobio za rekonstrukciju stanične zgrade u Novom Sadu. I za šta je bio zadužen. Iz dokumenata se može videti da su dve strane sporazum potpisale u novembru 2021, dok na podizvođačkom ugovoru stoji jul 2022. Pri tome je sporazumom dogovoreno da Starting za svoj deo posla dobije 1,9 miliona, a podizvođačkim ugovorom je ta cifra uvećana čak dva i po puta, na 5,1 milion evra.

- Strana B (Starting) je u potpunosti odgovorna za kvalitet projekta, opreme i materijala, bezbednost izgradnje i završetak projekta na vreme - piše između ostalog u odredbama koje se tiču obaveza Startinga. Kako se dalje navodi, kineskoj kompaniji je ostavljeno pravo da otkaže ugovor ako srpska ne može da ispuni rokove iz ugovora i u tom slučaju može da izabere drugu kompaniju. Ako je potrebno otklanjanje nedostataka, trošak će pasti na Starting.

O ulozi Startinga prvi je javno progovorio Zoran Đajić, inženjer geologije, koji je do juna 2023. radio kao konsultant za kamenorezačke radove na rekonstrukciji Železničke stanice. Dok su državni zvaničnici na čelu sa Vučićem govorili da nije rađena rekonstrukcija nadstrešnice, Đajić je tvrdio da su na njoj izvođeni radovi i da na njegove dopise upozorenja niko nije reagovao. On je u ranijoj izjavi za Radar direktno prozvao firmu Starting.

- Kada smo proveravali u kakvom je stanju mermer na fasadi i došli do krovnog dela, tražio sam da se skine pročelje i očisti od đubreta, tog lošeg betona i da se stave nove ploče, ali oni to nisu hteli. Firma Starting, prvi podizvođač, nije to htela da uradi, iako sam to nekoliko puta zahtevao, videvši kakvo je stanje betona ispod mermernih ploča sa strane. Rekao sam istažiteljima da je beton iza skinutih mermernih ploča sa pročelja propao. Da smo to skinuli, možda bismo videli da su sajle korodirale. Nažalost, umesto da taj mermer skinu, oni su ga samo prefarbali - rekao je Đajić.

On je naveo i da se Starting povremeno ponašao kao da je investitor, da je ta firma ignorisala sve što im je on tražio, kao i sve ono što im je tražio nadzor.

- Starting se ponašao bahato i neprofesionalno, ali im je to tolerisano. Ne znam ko je iza njih stajao da bi mogli tako da se ponašaju. Bilo ko drugi ne bi mogao sebi to da dozvoli, jer bi izgubio posao. Iako su bili glavni podizvođač, u hijerarhiji odmah ispod kineskih firmi koje su dobile posao, za njih nisu znali ni istražitelji kojima sam dao iskaz - istakao je Đajić.

Opširnije pročitajte na Radara.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 7

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Srbija u dve kolone

Zoran Živković [22.01.2025.]




Video dana

Ne igraj fudbal sa rukama u džepovima

Anketa

Da li ćete kupiti akcije NIS-a?

Rezultati