Društvo i ekonomija

[ Izvor: Forbes Srbija ]

13. 01. 2025. 07:32 5

Loši radovi na pruzi do Mađarske: Kinezi napravili niz nepravilnosti

U junu i oktobru 2023. bivša pomoćnica ministra građevinarstva Anita Dimoski, koja se nalazi u kućnom pritvoru i na optužnici za rušenje nadstrešnice u Novom Sadu, uputila je dva dopisa kineskim izvođačima oštro ih kritikujući za pristup radovima na rekonstrukciji pruge.

Kritika je bila usmerena na kompaniju Šandong, koja je podizvođač glavnog izvođača, konzorcijuma kineskih kompanija CRIC-CCCC. Ovi dopisi pokazuju kako se radilo na realizaciji projekta, a deo su dokumentacije koju je pribavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu.

Neće postići rokove
U prvom dopisu na pune tri strane, ona navodi da svakim danom raste zabrinutost Ministarstva za dinamiku izvođenja radova "jer se na gradilištu ne izvode radovi, na način i sa tehnologijom koja potvrđuje da ćemo zacrtani rok i ostvariti, što se posebno odnosi na radove u subotičkom čvoru i na deonici od Lovćenca do državne granice".

Ona navodi da Šandong "ne pokazuje spremnost, ne pokazuje odgovornost za preuzete obaveze za ubrzanjem realizacije izgradnje brze pruge, posebno na izgradnji objekata u Subotici - podvožnjaka, nadvožnjaka, mostova, galerija, čiji završetak izgradnje direktno utiče na rokove za završetak brze pruge".

Dimoski podseća da su analizirana dešavanja u poslednjih nekoliko meseci i da nema ni dovoljno radne snage, ni dovoljno angažovanih inženjera sa kineske strane niti inženjera sa licencom sa srpske strane, mehanizacije i dr. Ona posebno ističe dva podvožnjaka, u Bajnatskoj i Ulici Maksima Gorkog.

- Najnoviji primer neorganizovanosti podizvođača Šandonga je obećanje da će polaganje privremenog koloseka na delu konstrukcije na podvožnjaku u Bajnatskoj ulici početi krajem maja, a do 5. juna radovi nisu ni započeti - stoji u dopisu.

Prekinuli saobraćaj s Banatom
Štaviše, dopis otkriva da su Kinezi bez saglasnosti Nadzornog organa demontirali provizorijum preko kog se odvijao železnički saobraćaj.

- Na taj način prekinuo je železničku vezu na banatskoj pruzi i onemogućio robni i putnički saobraćaj u ovom delu Republike Srbije, a da pri tome nije završio izgradnju novog koloseka za preusmeravanje železničkog saobraćaja. Sporan je način prekida železničkog saobraćaja, bez potrebne pripreme i saglasnosti Nadzornog organa, što je proizvelo neplanirano produženje zatvora železničkog saobraćaja do 8. juna 2023 - ističe Dimoski.

Nepoštovanje države
Bivša pomoćnica piše i da je "izražen problem potpunog nepoštovanja preporuka Nadzornog organa". U ovom delu navodi da je Šandong samovoljno nastavio da radi na ugradnji materijala nezadovoljavajućeg kvaliteta u zoni konstrukcije na podvožnjaku u Bajnatskoj ulici, bez obzira na upozorenje da će snositi posledice za kašnjenje na izgradnji objekta.

- Ovakvo ponašanje dovodi do potpune neusaglašenosti u gradnji, do nekvalitetno izvedenih radova, do kršenja i najosnovnijih pravila građevinske struke i gradnje, a kao krajnji čin pokazuje i ignorisanje pristojnog ponašanja podizvođača prema državi u kojoj se izvode radovi - navodi oštro Dimoski.

Gledanje kroz prste?
Ona čak pominje i da su na zahtev Šandonga, bez obzira na vidne nedostatke, prihvatili dinamički plan za gradnju objekata u subotičkom čvoru, "iako nije ni izdaleka u skladu sa potrebnim elementima iz komercijalnog ugovora".

Dimoski poteže i argument ekonomskog uticaja.

- Želimo da ukažemo i na činjenicu da zbog neadekvatnog napredovanja radova nemamo ni adekvatno povlačenje sredstava, što utiče na naš BDP, a samim tim i na pad privrednih aktivnosti u zemlji - navela je.

Bivša pomoćnica ministra traži poštovanje ugovora i primedbi nadzora.

- Ovom prilikom upućujemo najoštrije kritike na način rada i ponašanje sa kojim smo se susreli i molimo vas da ozbiljno shvatite ovo pismo kao vid upozorenja sa ciljem da u vrlo kratkom periodu koji je ispred nas učinite korenite promene u organizaciji rada, broju osoblja, kao i kvalitetu planiranih, ali i kvalitetu izvedenih radova. U protivnom bićemo primorani da koristimo negativne mere koje su predviđene komercijalnim ugovorom u situacijama koje nisu povoljne ni za jednu ugovornu stranu - stoji u dopisu.

Novi dopis
Po svemu sudeći, dopis iz juna nije urodio plodom pa je 10. oktobra sastavila novo pismo, ali dosta kraće. Kao razlog za novo obraćanje ona ističe da radovi kod Subotice ne idu planiranom dinamikom.

- Problemi u radu, izostanak koordinacije, nepostupanje po nalozima Nadzornog organa, odstupanje od usvojene metodologije izvođenja radova, improvizacija realizacije projekta, samo su deo neprofesionalnog rada kompanije Šandong - navodi se već u drugom pasusu dopisa.

Ugrožavanje ljudi i imovine
Dimoski kao primer navodi radove na podvožnjaku u Kosovskoj ulici gde je, kako kaže, "zbog neprofesionalnog rada došlo do ugrožavanja ljudi i imovine što je i uslovilo zabranu rada na delu gradilišta".

- Iz svega gore iznetog, zahtevamo da u što kraćem roku preduzmete odgovarajuće mere i izvršite izmene u rukovodećem timu čiji su postupci doveli do izraženog kašnjenja u izgradnji objekata, što u ovom trenutku ugrožava završetak celokupnog projekta brze pruge - zaključuje Dimoski.

Drugo pismo tadašnje v.d. pomoćnice ministra stalo je na manje od strane. A na samom kraju ponovo upozorava da će srpska strana biti primorana da koristi negativne mere predviđene ugovorom.

Mejl u koji su stavljena oba dopisa poslat je 11. oktobra 2023. na sedam adresa kineskih primalaca. U cc mejla stavljeni su ljudi iz Infrastrukture železnice Srbije, kompanije CRIC, kao i kompanija Utiber i Ežis koji su bili zaduženi za nadzor.

Nalog za obustavu radova - ugrožen stambeni objekat
Osim njena dva dopisa, u mejl je dodat i nalog nadzora da se obustave radovi. Taj nalog je datiran 10. oktobra 2023. što može da sugeriše da je inicirao izradu drugog dopisa Dimoski.

U ovom nalogu za obustavu radova, nadzor navodi da su u redovnom obilasku gradilišta podvožnjaka "primećene brojne nepravilnosti prilikom izvođenja radova".

- Izvođač radova ne izvodi radove prema odobrenoj metodologiji radova pri čemu je ugrozio stabilnost stambenog objekta u neposrednoj blizini - stoji u odluci. Dodaje se da je naloženo da izvođač opasna mesta označi upozoravajućim trakama i vidljivim oznakama "da su radovi stopirani".

Naloženo je i da u što kraćem roku izveste nadzor o daljim koracima na preduzimanju mera zaštite i osiguranju iskopa, piše Forbes Srbija.

Inače, Šandong je bio pominjan i u mesečnim izveštajima nadzora o realizaciji radova, u delu koji se odnosi na bezbednost i zdravlje na radu.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 5

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Božićna čarapa

Zoran Živković [07.01.2025.]




Video dana

Njam njam

Anketa

Da li će SAD zaista uvesti sankcije NIS-u?

Rezultati