Društvo i ekonomija
13. 11. 2024. 19:03 3
Za metro sada - 11 puta manje para: Šta bi od Malovog "vozićemo se već 2022."
Posle prethodnog osmostrukog umanjenja, prema nedavno usvojenoj, revidiranoj Fiskalnoj strategiji predviđeno je 11 puta manje novca za izgradnju beogradskog metroa.
Da se beogradskim metroom ne vozimo od 2022. godine kako su najavljivali čelnici Srpske napredne stranke na izborima – jasno je svima.
Da metro neće ni uskoro, jasno je iako je grad Beograd nedavno usvojio „Akcioni plan raseljavanja za prvu fazu prve linije Beogradskog metroa„. Sa planiranim radovima se uveliko kasni, a sudeći prema predloženom budžetu i nedavno usvojenoj revidiranoj Fiskalnoj strategiji za 2025. sa projekcijama za 2026. i 2027. godinu za izgradnju metroa je obezbeđeno 11 puta manje novca od pređviđenog.
Umesto nešto više od 141 milijarde dinara – odnosno kako je prethodno planirano 31,1 milijarda u 2025. i 110 milijardi dinara u 2026, predviđeno je ukupno 13 milijardi dinara – što znači po 6,5 godišnje.
Ovo nije prvo značajno umanjivanje sredstava. Podsetimo, prema rebalansu budžeta Republike Srbije za 2023. godinu izdvajanja za izgradnju metroa u Beogradu umanjena su za oko osam puta. Tada je umesto očekivanih 30 milijardi, septembra 2023. godine predviđeno izdvajanje svega četiri milijarde dinara. Prošlogodišnji rebalans prema analizi Fiskalnog saveta nije nudio nikakvo obrazloženje za ovako drastično smanjenje izdvajanja za metro u Beogradu. Dve godine ranije, na metro je potrošeno ukupno blizu 10 milijardi dinara.
Ko se seća Aje Jung i krtica
Metro je zvanično počeo sa izgradnjom 22. novembra 2021. godine, ali „metro priča“ vlasti Srpske napredne stranke započela je u predizbornoj kampanji 2018. godine, kada je balerina Aja Jung delila flajere/karte za beogradski metro. Godina važenja bila je 2022. U istoj kampanji tadašnji gradonačelnik Siniša Mali najavio je početak kopanja za 2020. godinu i obećao:
„Godine 2022. će se Beograđani voziti metroom“, izjavio je Mali.
Od tada do danas bilo je dosta promena rokova, a prema još aktuelnom planu prva linija bi trebalo da bude gotova 2028. godine, što je najavio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, a druga linija 2030. godine kako je najavljivao gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić.
- Beograd će 2028. imati metro i biti među najmodernijim gradovima. Važno je da završimo i obilaznicu oko Beograda, jer je u gradu ne samo sve veći broj ljudi već i automobila i moramo da tražimo alternativna rešenja u prevozu - kazao je svojevremeno Vučić.
Prilikom potpisivanja Memoranduma o razumevanju za projekat izgradnje beogradskog metroa januara 2022. godine posao bušenja tunela je, prema planovima, trebalo da bude poveren mašinama „krticima“ kineske proizvodnje.
U pitanju su složene mašine, kako je rekao ministar finansija Siniša Mali prilikom potpisivanja tog memoranduma, za koje je potrebno 13 meseci da se takva jedna mašina izradi i još tri meseca da se sastavi.
Za Beograd su planirane dve, a tom prilikom prikazana je maketa jedne krtice. I to je do danas sve što je viđeno od krtica, pošto zvaničnih informacija o tome dokle se stiglo sa pravljenjem delova za njih – nema.
- Do kraja 2023. godine imaćemo obe krtice u funkciji. Očekujem da će tada izgradnja prve linije metroa biti u punom jeku i da će već krenuti izgradnja druge linije, tako da ćemo paralelno graditi obe - najavio je tada Mali.
Ministar finansija Siniša Mali je krajem jula 2023. godine najavio je da će do kraja godine ili početkom naredne krenuti da se - buše prve četiri stanice beogradskog metroa – na Savskom trgu, u Požeškoj ulici, Sajmu i još jedna ulica blizu Makiškog polja.
-Mašine koje kopaju, krtice, biće položene na dva mesta – Bele vode i Pančevački most. „One će krenuti jedna ka drugoj i negde kod Sajma bi trebalo da se susretnu pri kraju 2027. godine - izjavio je direktor „Beogradskog metroa i voza“ Andrija Mladenović za Radio televiziju Srbije septembra 2023. godine.
Dupli kredit za Makiš?
Iako projekat kasni, stižu nova zaduženja, a za neka se i po dva puta uzimaju krediti.
Srbija, tačnije Ministarstvo finansija je septembra 2023. godine potpisalo „Sporazum o projektovanju i izgradnji Depoa Makiš za metro u Beogradu„, u vrednosti 200 miliona evra, sa kineskom kompanijom Pauer Čajna (Power China).
- Iz Depoa Makiš upravljaće se celokupnim sistemom metroa. Tu će biti glavno mesto za održavanje svih kompozicija metroa. Projektovanja i izgradnja tog objekta trajaće 60 meseci - rekao je ministra finansija Siniša Mali.
Oktobra 2024. godine “Nova ekonomija” je najavila da će Srbija uzeti kredit u visini od 178.382.740 evra kod filijale Dojče banke u Hong Kongu, i to ponovo, za izgradnju depoa Beogradskog metroa na Makiškom polju.
Depo je deo prve faze izgradnje metroa, vredan ukupno 209,9 miliona evra, a kreditom će se finansirati 85 odsto vrednosti radova, piše ovaj medij. Ministarstvo finansija i Beogradski metro i voz nisu odgovorili na pitanja u vezi sa kreditom.
Komentari 3
ostavi komentar