Društvo i ekonomija

[ Izvor: Nova ekonomija ]

24. 07. 2024. 21:55 10

Srpska "panda“ samo kao IGRAČKA za bogate

Svečano najavljena proizvodnja od jeseni EV modela Fiat "Grande Panda“ u Kragujevcu će nesumnjivo uticati na statistiku domaće industrijske proizvodnje. Dobra vest za jednu od najstarijih kompanija u Srbiji, s obzirom na to da je Fiat u istoj fabrici ugasio proizvodnju 2022. godine, posle više godina postepenog smanjenja obima posla. I ovaj model, isto kao i ostala EV, relativno je skup za džep prosečnog Srbina, pa će se ovi automobili uglavnom izvoziti, verovatno u Evropsku uniju.

Iste godine, 2022. krenulo se sa novom idejom i pomenutom električnom "pandom“ i novim ugovorom koji je bio je vredan ukupno 190 miliona evra, od čega je Srbija iz budžeta trebalo da izdvoji 48 miliona evra, a ostatak investitor. Iako su subvencije odobrene odavno, Fijat Krajsler Automobils (FCA) Srbija je teku novembru prošle godine dobila prvu tranšu subvencije, vrednu 15,5 miliona evra, za unapređenje lokalnog pogona u Kragujevcu.Iako je Ministarstvo privrede u ugovoru potpisanom u aprilu prošle godine najavilo da će podsticaj od 48,04 miliona evra kragujevačkoj fabrici, postupak je u međuvremenu bio zamrznut.Komisija za kontrolu državne pomoći je tada izrekla upravnu meru zabrane dodele sredstava do donošenja odluke, odnosno naložila ministarstvu obustavljanje dodele državne pomoći dok se ne oceni usklađenost državne pomoći sa važećim propisima.Resorno ministarstvo nije isplatilo sredstva privrednom društvu „FCA Srbija d.o.o. Kragujevac“ do donošenja novog rešenja, navela je Komisija za kontrolu državne pomoći u odgovoru Novoj ekonomiji . Prema najavama, prodaja ovog modela bi trebalo da bude subvencionisana u Srbiji i tada bi cena bila 18.000 evra, a bez subvencija 25.000 evra. Prema rečima Bogdana Petrovića, ekonomskog analitičara, dve stavke su nejasne - da li možemo da damo prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju subvencije samo za domaću proizvodnju i zašto subvencionišemo nešto što može da bude dostupno samo najbogatijima?

- Raniji Fijatovi modeli koji su se prodavali u Srbiji su takođe bili subvencionisani, pa je zato i prodaja išla dobro. Za ove subvencije sada najavljene, prvo moramo da vidimo da li može uopšte, prema Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju, da se daju subvencije samo za ovaj model - kaže Petrović.

Na pitanje da li očekuje da će zaista kupci u Srbiji iskazati interesovanje, s obzirom na cenu i visinu prosečne plate, Petrović ukazuje na dva nedostatka.

- Električni automobile su pre svega igračka za bogate ljude kojima treba drugi automobil. Imaju problem sa dometom, a i nemate nikakvu infrastrukturu za punjenje tih automobila - znači da njih mogu da priušte samo ljudi koji imaju garažu i žive u zasebnoj kući - kaže Petrović.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 10

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Doručak na travi

Zoran Živković [02.09.2024.]




Video dana

Progutao žeton

Anketa

Da li će lista "nepodobnih" za ulazak u Srbiju ostati na snazi?

Rezultati