Društvo i ekonomija
08. 06. 2024. 07:01 5
Evropljani mogu da IZVEZU KRNTIJE samo u Srbiju
Mediji svake godine pišu da će Srbija zabraniti uvoz automobila sa Euro 3 i Euro 4 motorima, ali se to, ipak, ne dešava. U Srbiji i dalje dominiraju gotovo punoletni automobili sa Euro 3 motorom i jedina je zemlja u Evropi koja i dalje dozvoljava uvoz takvih automobila.
Nakon odluke Crne Gore da od 1. jula zabrani uvoz automobila sa Euro 3 i 4 motorima, Srbija je postala poslednje evropsko utočište za takva vozila. Bosna i Hercegovina je uvoz polovnih vozila sa ovakvim standardom motora zabranila još 2019. godine. U međuvremenu, EU se priprema za novi iskorak jer uvodi obavezan Euro 7 standard emisije izduvnih gasova od novembra 2026. godine.
Za to vreme, prodaja polovnjaka starijih od 15 godina u Srbiji cveta. svega 17 odsto ukupno prodatih vozila su nova. U Srbiju je tokom 2023. godine uvezeno 131.905 polovnih vozila, što je 610 manje nego godinu dana ranije. Kako navode, uočljiv je trend smanjenja ako se pogledaju i brojevi iz 2021. kada je u Srbiju uvezeno 152.803 korišćenih vozila. Od ukupnog broja uvezenih vozila čak 55,4 odsto je onih sa motorima koji ispunjavaju Euro 3, odnosno Euro 4 ekološke norme - ukupno 73.051 vozilo.
Iako je Vlada Srbije u novembru 2022. usvojila program za zaštitu vazduha kojim je predviđeno da se od 1. januara ove godine zabrani uvoz vozila sa Euro 3 i 4 motorima, to je ostalo samo mrtvo slovo na papiru. Stručnjaci su uvereni da se Srbija kao ni druge siromašne zemlje Balkana, Afrike ili centralne Azije - još dugo neće izbaviti od sudbine da vozi evropske krševe. Sredinom prošle godine Evropska komisija (EK) predložila je da se stariji, dotrajali automobili, popularni "polovnjaci" više ne prodaju i ne izvoze van EU. Ali za sada je sve ostalo na predlogu.
- Zapad hoće da bude čist i održiv, odgovoran za sebe, ali ne za druge, izvozi prljavu tehnologiju da zagađuje do kraja roka trajanja. Isto radi i Kina - ovde kod nas ne poštuje ni minimalne standarde - rekao je ranije za "Vreme” Marko Vujić, docent na Fakultetu političkih nauka koji se bavi pitanjima ekologije.
Prema podacima Asocijacije, prosečna starost automobila u Srbiji je 17 godina.
Komentari 5
ostavi komentar