Društvo i ekonomija
15. 03. 2024. 19:06 36
EU blokirala Vučićev i Orbanov projekat: Razlog Kinezi
Brzi vozovi koji već prevoze građane Srbije iz Beograda u Novi Sad, izgleda da ipak još dugo za svoje odredište neće imati Budimpeštu, bez obzira na ranije najave čelnih ljudi Srbije i Mađarske da će se za koju godinu iz jedne u drugu prestonicu stizati za dva i po sata. Dok se kroz našu zemlju uveliko gradi na ovoj deonici, kod severnih suseda, kako kaže sagovornik "Nove", radovi su zaustavljeni zbog problema kineskih izvođača da ispoštuju evropske standarde gradnje.
Naznake da postoje problemi u radovima na mađarskom delu pruge pojavile su se u jesen 2023. kada su mađarski mediji objavili da kineski izvođači imaju problem da po evropskim standardima naprave sistem osiguranja i kontrole vozova, da bi u februaru ove godine stigle informacije da je deo radova kod Budimpešte obustavljen.
Novinar iz Mađarske Gabor Bodiš objašnjava za Nova.rs da je u tamošnjoj javnosti već izvesno vreme više nego jasno da postoje ozbiljni problemi u izgradnji mađarskog dela pruge.
Mađarski zvaničnici se, kako navodi, o tome retko izjašnjavaju, ali problem s vremena na vreme otvore ekonomski portali.
Stali radovi u predgrađu Budimpešte
Tako je u februaru ove godine portal “Divani” objavio da su prekinuti radovi na pruzi u blizini Budimpešte i to zbog nedostatka dozvola za rad. Ovaj medij prenosi čak i reči radnika na gradilištu da će možda morati i da demontiraju ono što su do sada izgradili, pošto su dobili zvaničan nalog da odmah obustave gradnju.
"Divani" navodi i odgovor koji su dobili iz Mađarskih železnica. Potvrđuju da su pomenuti radovi obustavljeni na neko vreme, ali dodaju da se "generalno radovi na ovom projektu odvijaju u kontinuitetu".
Iz Mađarskih železnica je ovom mediju takođe saopšeno da “izvođači mogu da izvedu radove pod postojećim i efektivnim zakonskim uslovima”, ali nije odgovoreno na pitanja kako je moguće da su radovi uopšte počeli bez dozvola, koliko će trajati trenutna obustava i da li će to uticati na završetak radova na vreme.
Gabor Bodiš pojašnjava da su u suštini radovi na mađarskom delu pruge jedino i počeli u predgrađu Budimpešte, gde su sada obustavljeni. Prenosi da se u mađarskoj javnosti već duže vreme zna da kineski izvođači ne znaju da naprave bezbednosni sistem železničkih signala po evropskim standardima.
- Mogu Mađari da izgrade sa kineskim kreditom i kineskom firmom prugu bez evropskih standarda, ali ta pruga ne može da se uključi u evropski železnički saobraćaj i time investicija gubi svrhu svoju svrhu - ističe Bodiš.
Šta to Kinezi ne znaju
Problem je, prema ocenama mađarskih stručnjaka za saobraćaj, što je sistem kontrole vozova u Kini jednostavniji nego u Evropi, što se pokazalo kao prepreka za građevinare sa Dalekog istoka.
Mreža pruga i osiguranje kineskih železničkih stanica, kako je tada navedeno, skoro su potpuno isti za svaku kategoriju, pa se oprema proizvodi serijski. Nasuprot tome, u Evropi je svaka stanica drugačija, pa su kolosečne veze i druga tehnička rešenja svuda različita.
Zbog toga, prema evropskim standardima, sva sigurnosna oprema je jedinstven proizvod koji mora biti dizajniran, licenciran i proizveden posebno za svaku stanicu. Sve to je, kako su ocenili mađarski mediji, nepremostiva prepreka za kineske izvođače radova.
Kao jedno od rešenja pominjala se mogućnost da se dodatno angažuje neka evropska firma koja bi ugradila pomenute bezbednosne standarde. Ovaj predlog je, kako se nezvanično moglo čuti u Budimpešti tih dana, bio jedna od tema razgovora tokom posete mađarskog premijera Viktora Orbana Pekingu prošle godine, ali su Kinezi izgleda odbacili tu ideju.
Komentari 36
ostavi komentar