Društvo i ekonomija
04. 02. 2024. 07:00 7
Plata 200.000, a interesovanje malo... Zašto?
Potraga za automehaničarima u Srbiji je velika, zarade idu i do 200.000 dinara, a ponuda je minimalna.
Srbija, prema nezvaničnim procenama, ima više od 5.000 automehaničara, čija zarada zvanično može da premaši i 200.000 dinara mesečno. Aleksandra Đurišić iz Udruženja "Auto-servisi Srbije" (UASS) kaže za RTS da majstori zarađuju bolje nego ranije, ali i objašnjava da je reč o jednostavnim zakonima ponude i potražnje.
- Kad nečega nema, cene rastu. Činjenica je da jesu dobro plaćeni, ali je činjenica i da potraga za zanatom automehaničara nikada nije bila manja. Deca, generalno, sve manje upisuju zanatske škole - ističe Đurišićeva.
Navodi da deo problema postoji i zbog neuređenosti same branše, jer polovina auto-servisa posluje potpuno nelegalno, a situacija se nije mnogo izmenila u poslednjih 20 godina.
- To je mnoge automehaničare nateralo da odu iz zemlje i potraže bolje uslove i pozicije na kojima će imati bolje plate. Korak po korak, došli smo do trenutnog stanja - naglašava sagovornica RTS-a.
Marko Vučetić sa sajta "Start" potvrđuje da je ponuda poslova za automehaničare na tržištu zaista velika, a da je aktivnost kandidata minimalna.
- Mladi se često odlučuju za poslove softverskih inženjera, više nego za zanate. To je problem koji se prelio na tržište rada. Možda se u narednom stanju stvari poprave, jer je činjenica da mladi vole i da čuju zarade, a kad saznaju da može da se zaradi i do 2.000 evra kao automehaničar, to će im zvučati lepo - kaže Vučetić.
"Posao automehaničara više nije zanatski, porast cena nužan"
Đurišićeva, ipak, naglašava da se opseg poslova automehaničara promenio i da je potreban širi spektar znanja zbog razvoja automobilske industrije.
- Zato, posao automehaničara i ne može da se nove zanatskim. Auto-industrija se menja na dnevnom nivou. Više je elektronike, dijagnostike i servisiranja vozila. Nije više reč samo o automehanici - navodi sagovornica, koja poskupljenje cena usluga u industriji vidi kao nužnost.
Ukazuje i da se puno ulaže u opremu i specijalne alate - mora da se ima posebna vrsta alata za određeno vozilo, model ili godište automobila.
- Puno se ulaže u dijagnostiku, proces rada je zahtevan i potrebno je dosta vremena. Treba utvrditi kvar, zameniti delove. Sve je to uticalo i na cenu rada. Serviseri smatraju da i dalje nisu dovoljno plaćeni za ono što rade - rekla je Đurišićeva.
Komentari 7
ostavi komentar