Društvo i ekonomija

[ Izvor: Danas ]

24. 11. 2023. 13:23 9

"Crni petak" u Srbiji - zabluda ili ušteda?

Još jedan "Crni petak" dešava se danas širom sveta, kada trgovci nude brojne popuste za potrošače, međutim ovaj dan nije svuda isto prihvaćen. Tako, kako smatraju sagovornici Danasa, "Crni petak" u Srbiji više služi kao akcija za trgovce, a potrošači uz svakodnevno pomno praćenje cena, mogu da "ulove" i po neki popust.

"Crni petak" u našoj zemlji postao je popularan tek pre deceniju, iako nikada nije zaživeo u pravom smislu kao u Sjedinjenim Američkim Državama.

Ipak, interesovanje potrošača u Srbiji postoji, posebno jer su svakodnevno "bombardovani" brojnim akcijskim ponudama sa ekrana, izloga i ostalog.

"Crni petak" karakterišu brojni popusti trgovaca i tog dana potrošači bi trebalo da dobiju priliku da stvari kupe po sniženim cenama. Međutim, u praksi to često ne bude baš tako.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović za Danas kaže je nama svaki petak "crni petak" ako nemamo šta da kupimo za onu količinu novca koju imamo u novčaniku.

- Ovaj "Crni petak" je uvezen iz Amerike i postao je popularan, ali mi to već imamo ovde u vidu akcija koje se maltene svake nedelje dešavaju. Svakog vikenda neki trgovinski lanac proglašava akcije. A kolike su to zaista akcije najbolje pokazuje prelepljivanje cena koje smo imali prethodnih godina, zatim to da se dan ili dva pred "Crni petak" podigne cena, pa se onda navodno spusti za taj dan. Obično stara cena traje samo jedan dan - objašnjava sagovornik.

Ukazuje i na slučaj da mnogi potrošači na rafu vide jednu cenu, a onda odu na kasu i tamo bude druga cena.

- Niža cena bude na rafovima, a na kasi bude skuplje. Pravo svakog potrošača je da onoliko koliko piše, da im toliko i naplate - naglašava Papović.

On se osvrće i na slučaj manipulacije akcijama.

- Imate akcije od 50 ili 70 odsto, a to uglavnom bude za jedan ili dva artikla i to nešto što je odavno već za rasprodaju ili su mali brojevi i slično - ukazuje Papović.

Smatra da je problem što nedostaje ozbiljan tržišni nadzor.

- Nemamo dovoljan broj inspektora, a posebno nema dovoljno inspektora sa dobrim platama koji bi to redovno kontrolisali.

Njegov savet potrošačima je da budu obazrivi.

- Ukoliko želite da kupite nešto, ispratite taj artikal unazad pet, 10 ili 15 dana, pa vidite da li je ta cena bila i tada, pa da su u međuvremenu podigli cenu, a onda je za "Crni petak" vratili na tu početnu - kaže Papović.

On objašnjava koja je razlika ovog dana kod nas i u Americi.

- U Americi nemaju svaki vikend akcije kao kod nas i onda kod njih kad dođe "crni petak", on stvarno to i bude i građani mogu da kupe povoljno proizvode. Kod nas je teško ispratiti kolika sniženja nude trgovci zbog stalnih akcija i zato nama to nije toliko interesantno kao Amerikancima - smatra Papović.

Trgovci kod nas, kako dodaje, prolaze odlično za "Crni petak".

- Snimljeno je ranije kod jednog trgovca gde je bila i stara i nova cena, a stara cena je bila niža od nove, a pisalo da je akcija. Samo nisu rekli da li je to akcija za potrošače ili za trgovce - navodi on.

Tako bi, kako objašnjava, mogao da se definiše i "Crni petak" kod nas, više kao akcija za trgovce nego za potrošače.

Predsednik Udruženja potrošača Efektiva Dejan Gavrilović za Danas objašnjava da brojni primeri pokazuju da "Crni petak" u Srbiji služi više za manipulaciju trgovaca potrošačima.

- Kada se uporede cene koje većina trgovaca u Srbiji promoviše za "Crni petak" sa cenama istih proizvoda u inostranstvu, može da se vidi da su te cene ili više ili jednake kao regularne cene u inostranstvu - ističe Gavrilović.

On se takođe osvrnuo i na problem prelepljivanja cena.

- Dešavalo se da, kada se odlepi cena na sniženju, pa se vidi regularna cena ispod, ona ispadne niža od ove koja je ponuđena za "Crni petak" - podseća i Gavrilović.

Ističe da, ipak, postoji zainteresovanost potrošača kod nas za ovaj dan.

- Ljudi gledaju proizvode, prate sajtove, porede cene, kupuju… ne može da se kaže da je sve prevara, ima i onih koji zaista nude popuste. Ima jeftinih stvari, ali to nije kao u Americi. Ipak, interesovanje je sve veće iz godine u godinu jer trgovci sve više promovišu "Crni petak". Međutim, ne kupuje se toliko, jer često tamo i gde budu gužve u radnjama tog dana, većina potrošača na kraju izađe praznih ruku - objašnjava Gavrilović.

On podseća da je najbitnije da potrošači porede cene.

- Ako neki trgovac oglašava proizvod kao akcijski, treba proveriti po kojoj ceni drugi trgovci prodaju taj proizvod, a zatim i koliko on košta u regionu. Često se nudi 30 odsto popusta, a ta cena sa popustom bude ista kao kod nekih drugih prodavaca bez popusta. Takođe, savet je da se ne kupuje ono što nam nije potrebno samo zato što je na popustima - dodaje sagovornik.

Suština je, kako objašnjava, da "Crni petak" kod nas nije kao onaj na Zapadu i da potrošači ne mogu da uštede kao tamo, pa se samim tim ne isplate guranja i "stampeda" koja tako vidimo.

Gavrilović smatra da ni sami trgovci kod nas tokom "Crnog petka" ne prolaze pretarano dobro, kao jedan od razloga za to on navodi to što se "Crni petak" razvlači i produžio se na "crni novembar" i slično.

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 9

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Namirivanje

Zoran Živković [03.05.2024.]




Video dana

Fitnes oprema

Anketa

Kojim rečima čestitate Uskrs?

Rezultati