Društvo i ekonomija
09. 07. 2023. 07:00 2
Šta proveriti na automobilu pred put na odmor?
Odlazak na godišnji odmor u sopstvenoj režiji umesto organizovanim prevozom ima svoje prednosti, ali i mane.
Kvarovi na automobilu mogu pokvariti odmor. Međutim, stručnjaci imaju savete kako da svog četvorotočkaša pripremite za duga putovanja i da se obezbedite da vam odmor ništa ne pokvari.S početka leta prošli smo kroz jedan talas vrućina, a u takvim uslovima češće dolazi do kvarova, odnosno do pregrevanja motora. Po pravilu je reč o automobilima starije generacije, koji nisu retkost na putevima u Srbiji.
Prošlogodišnji slučaj kada su se za samo nekoliko dana na novootvorenom auto-putu u Crnoj Gori zapalila četiri automobila, dok je 40 prokuvalo, upozorenje je da se na put ne kreće bez detaljne provere vozila.
Stručnjaci naglašavaju da automobili koji su tehnički ispravni, bez obzira na temperaturu po kojoj se vozi i uslove puta, neće "prokuvati", a na put se, kako ističu, ne kreće bez provere svih komponenata rashladnog sistema motora. - Treba da se proveri da li ima dovoljno tečnosti, da li temperaturno zadovoljava sve što treba i da li sve komponente u tom sistemu rade. Kada dođete do neke ekstremne situacije, ukoliko sve te komponente ne rade na odgovarajući način onda može da dođe do pregrevanja motora, ali u normalnim uslovima, ukoliko je to sve ispravno, bez obzira na uslove u kojima vozite, jednostavno moralo bi sve da radi - rekao je ranije za Euronews Srbija profesor Mašinskog fakulteta sa katedre za motorna vozila Saša R. Mitić.
Automehaničar Darko Radovanović kaže da što je automobil stariji potrebna je detaljnija provera pred put.- Tehnički pregledi vozila koji se rade jednom godišnje pred registraciju dovoljni su za vozila koja su stara 4-5 godina, ali za vozila koja su stara 10-15 godina to nije dovoljno - objašnjava i dodaje da je važna kontrola svega - rashladne tečnosti, akumulatora, trapa, kočnice, ulja u motoru.
- Auto mora da ima antifriz, a ne vodu. Voda ključa na 90 stepeni, antifriz na 110. Druga stvar tu su termodavači, instalacije i svi što ostanu pored puta su automobili koji su zbog godišta davno trebali da budu van puteva - kaže Radovanović.
Kako navodi, većina ljudi nema naviku da redovno kontroliše auto, već to čine pred neko veće putovanje. Dodaje i da je praksa pokazala da se mnogo kvarova dešava jer vozači ne obraćaju pažnju na alternatore.- To je stvar koju takođe treba pregledati. Oni prave mnogo struje zato što ceo put radi klima, rade ventilatori jer se greju motori pri radu u leru tokom čekanja na granicama, svetla su nam uključena. Sve to iziskuje mnogo struje i alternator hoće tada da se pokvari - objašnjava.
Prema sagovornicima Euronewsa, sigurnost automobila zavisi prvenstveno do komponenata, ali i od stila vožnje.
- Ono što mogu vozači da urade je da kad je malo veća temperatura malo smanje gas, da se ne opterećuje vozilo, da ga ne drže u velikim obrtajima - savetuje automehaničar.Slično preporučuje i profesor Mitić: "Savet je da ne voze pod punim opterećenjem u takvim uslovima, da malo rasterećeno voze ne gas do daske".
Komentari 2
ostavi komentar