Društvo i ekonomija
05. 05. 2021. 18:14 3
Za 48 km auto-puta 606 miliona evra: Šta tačno košta toliko?
Izgradnja Fruškogorskog koridora koja je počela prvog maja, koštaće 606 miliona evra. Iz opozicije tvrde da je ta cena dvostruko veća od realne, a novinari koji prate projekat izgradnje auto-puta koji je najavljen pre 17 godina, kažu da problem nije samo predimenzionirana cena, nego i netransparentnost ugovora sa kineskom kompanijom koja je izvođač radova.
- Baš na praznik rada, počelo se sa radovima na Fruškogorskom koridoru. Tri dana kasnije, na istoj lokaciji zatekli smo ugašene mašine. Ali tema ove priče nije dinamika radova - nego njihova cena - 606 miliona evra za 48 kilometara puta. To je za oko 400 miliona više u odnosu na procene koje je 2014. iznela tada vladajuća Demokratska stranka - podseća predsednik njenog Pokrajinskog odbora Nebojša Novaković, prenosi N1.
- Vrednost radova je procenjena na 150 miliona evra, doduše ti radovi nisu uključivali most koji će se graditi kod Kovilja preko Dunava, ali i dalje ne postoji razlog zašto se povećava za više od 400 miliona evra, čak i kad uključite most - kaže Novaković.
Na trasi puta, kroz Frušku Goru biće probijen i dvocevni tunel dužine 3,5 kilometara. BIće to najduži tunel u zemlji, ipak ne dovoljno dug da opravda projektovanu cenu, tvrdi Novaković.
- Ja moram da kažem da ovde postoji jedan tunel i jedan most. Imate u Grčkoj primer kada je građen autoput koji je bio najveći građevinski izazov u Evropi, kada ste imali smenu vijadukta, mostova, tunela, pa nije prešao 10 miliona evra. Imali ste primer u Vardarskoj klisuri u Makedoniji taj put je oko 8,7 miliona evra. Imali ste u Hrvatskoj primer dakle auto-put Dalmatina koji povezuje Zagreb-Split koji je koštao 6,7 miliona evra. Cene su, pa evo vidite i sami, od 30-50 posto jeftinije u odnosu na ono što se trenutno gradi kod nas - kaže Novaković.
Cena od 12,7 miliona evra po kilometru, postignuta je direktnom pogodbom Vlade Srbije i kineske kompanije CRBC, u oktobru 2020. godine. Šta tačno košta 606 miliona, pita se i novinar Nedim Sejdinović koji je istraživao tu temu.
- Nije samo to pitanje činjenice da je po ceni ovog kilometra auto-puta ovo višestruko veća ili značajno veća cena od najzahtevnijih auto-puteva koji se grade po Evropi, nego je probem u tome što kako sam rekao čitav proces potpuno netransparentan, što se preskače zakon o javnim nabavkama i tako se zapravo suspenduje pravni poredak u ovoj zemlji i treća važna stvar da generalno kineski krediti i kineske investicije, nije to samo naše iskustvo nego iskustvo mnogih zemalja u sebi sadrži neki prostor za neke korumptivne radnje i moguće neke zemlje, a vidimo sada slučaj Crne Gore, uvode u neku vrstu dužničkog ropstva - kaže Sejdinović.
Cena projekta, smatra Sejdinović, tokom izgradnje mogla bi i da se menja, i to sigurno ne naniže. Radovi će, prema planovima, biti završeni za četiri godine.
Komentari 3
ostavi komentar