Društvo i ekonomija

Direktno.rs

19. 06. 2020. 07:04 3

Koliko Srbiju košta Er Srbija?

Pola milijarde dolara je do sada bačeno u bunar zvani Er Srbija! I tu nije kraj. Sprema se dokapitalizacija, odnosno pokrivanje gubitaka prouzrokovanih koronom u vrednosti većoj od sto miliona evra. Svima je jasno da je model dokapitalizacije osmišljen jer Etihadu, koji je vlasnik 49%, ne pada na pamet da da nijedan evro. A i odakle bi dao kad je u gubicima od skoro pet milijardi dolara!?

Korona jeste više sila i kroz poslovanje u ovim mesecima se ne može gledati uspešnost srpsko-arapske avio kompanije. Ali ova situacija je ponukala mnoge da pokušaju da proniknu u jednu od najvećih državnih tajni - koliko Srbiju košta Er Srbija!

Počelo je ogromnim obećanjima i promotivnim letom velike delegacije na čelu sa tadašnjim potpredsednikom vlade Aleksandrom Vučićem. Obećanja su pljuštala na sve strane. Od toga da će svi putnici imati da biraju između dva obroka u ekonomskoj klasi, do tvrdnje da će im se nuditi samo tradicionalna srpska jela. Neki stručni ljudi su pokušali da objasne da najveće svetske kompanije poput Lufthanse daju samo sendvič i sok, ali nije vredelo.

Obećana je skroz nova flota i avans Erbasu koji je uplaćen pred rat u bivšoj Jugoslaviji, prosleđen je Etihadu jer su avioni kupovani kao deo zajednicke nabavke.

Opet su neki stručni ljudi rekli da su cene preko Etihada veće od onih koje je drzava ispregovarala još dok je JAT postojao. Na žalost niko ih nije slušao.

Uskoro se ispostavilo da je i avion odabran za prvi let duplo stariji od onoga što je saopšteno. Sve je to bio samo početak priče koja ne može imati srećan kraj.

Za direktora kompanije, Etihad je postavio Daneta Kondića, Australijanca srpskog porekla. Uz njega je na mesto komercijalnog direktora doveden iz Lufthanse Slobodan Stamenković. Posle manje od šest meseci Stamenković je obavestio čelnike Etihada da Dane Kondić donosi čudne poslovne odluke i da je sa njim saradnja nemoguća. Da bi sprečili javni skandal Etihad je Stamenkovića povukao u Abu Dabi.

U međuvremenu je Er Srbija od Etihada uzela dugoročne kredite od 120 miliona dolara opterećene troškovima odobravanja kredita od 6,55% (niko ne zna kojim) i kamatom od 7,65%, kao i kratkoročni kredit od 40 miliona dolara sa kamatom od 3%!

Od Etihada se iznajmljuju avioni, posade, slotovi, menadžmentu se isplaćuju ogromne zarade... Samo po osnovu poslovne saradnje, Er Srbija odnosno Etihad koji njom upravlja, prebacuje sam sebi skoro 100 miliona dolara.

Iz budžeta su stigle subvencije od minimum 200 miliona evra. Stručnjaci kažu i mnogo više. Iz Fonda za razvoj još 14 miliona evra kredita Fonda za razvoj. Aerodrom Beograd je prvo drastično spustio cene, a onda i otpisao skoro celo to umanjeno potraživanje. Vrednost ovog poklona Er Srbiji je preko sto miliona evra. Aaerodrom je uz to pretrpeo štetu jer su zbog dampinga učinjenog Er Srbiji otkazane mnoge linije koje su držali low costeri.

Kakav je aranžman sklopljen sa NIS-om je državna tajna. Ono što je poznato je da država posredno subvencioniše cenu kerozina.

I na kraju, na svetlo dana je isplivala informacija da država pokriva dugove JAT-a u vrednosti više stotina miliona evra!? Počelo se sa 200, stiglo se na 380 miliona. Obaveza drzave je bila da do kraja 2015 plati stare Jatove dugove, ali je iznos bio manji. I pored svih zahteva medija nikad nije saopšteno kome se tačno dugovalo, ni kako je dug uvećan u odnosu na početnu procenu bar pet puta, ni kome su te pare zaista uplaćene. Sa velikom sigurnošću može da se kaže da je u pitanju laž Siniše Malog, koji je saopštio te podatke, da su dugovi JAT-a bili mnogo manji i da su ovako u stvari prebacivane pare za pokriće gubitaka Er Srbije. Jer po evropskom pravilima, država nije smela da daje subvencije i zbog toga je slovenačka Adria ervejz prijavila Er Srbiju nadležnim organima EU.

Sve u svemu, moŽe se reći da je Etihad uložio u Er Srbiju 36 miliona evra koji su mu vraćeni samo kroz kamate na kredit koji je odobrio Er Srbiji. A da se davanje Srbije približava cifri od milijardu evra!

Za tih milijardu, plus za sve što je JAT uneo, Srbija je dobila 51% vlasništva. Etihad, s obzirom da mu je 36 miliona vraćeno, nije dao ni evro, a dobio je 49% vlasništva!?

Loš menadžment, uplitanje države kroz Sinišu Malog kao predsednika UO, porodica Malović koja je na rukovodećim pozicijama, pogrešno pozicionirana kompanija u skladu sa megalomanstvom Aleksandra Vučića... doveli su do potpunog kraha. Preveliki broj destinacija, otvaranje linije za Njujork, preveliki troškovi, doveli su do finansijskog kolapsa.

I pored toga, dvojac Vučič&Mali nastavlja dalje istim tempom. Dokapitalizacijom će se sipati nove pare u bunar, koji je očigledno bez dna. I tako će biti do pada vlasti ili dok bude imalo odakle da se sipa.

A počelo je da presušuje...

Dragi čitaoci, da biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

Komentari 3

ostavi komentar

Ostavi komentar

Da biste komentarisali vesti pod Vašim imenom

Ulogujte se
Pravila komentarisanja
Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici i kvalitetniji komentari.
Direktno.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Komentari koji sadrže govor mržnje i psovke, takodje neće biti objavljeni.
Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije, već samo autora komentara.


Izbor(i)

Zoran Živković [23.04.2024.]




Video dana

U čemu je problem?

Anketa

Gde ćete provesti predstojeće praznike?

Rezultati