Slobodno vreme
10. 09. 2025. 09:30 0
Nemci u Minhenu nude odgovor na kineske elektro-automobile
Kina svim silama pokušava da osvoji evropsko tržište automobila. Na sajmu u Minhenu videćemo kako na to reaguju Nemci?
Minhenski sajam u idućim danima nije samo dom najnovijih modela automobila iz čitavog sveta - od sajma IAA mnogo toga se očekuje. Pogotovo nemački proizvođači automobila s velikim nadama "ulaze" u sajamske dane. Recimo, biće predstavljeni novi, cenom pristupačniji električni modeli nemačkih proizvođača. To je nekakva nada u teškim vremenima, u kojima se ravnoteža snaga u globalnoj automobilskoj industriji promenila u korist - Kine.
Konkurencija s Dalekog istoka vrši pritisak na nemačke proizvođače automobila i to se vidi i u sajamskim halama. Nijedna druga zemlja - osim Nemačke - ne dovodi ni približno toliko izlagača na sajam automobila kao Kina.
"Privatni kupci iznenađujuće konzervativni"
- Novi električni automobili kineskih proizvođača pokrivaju gotovo svaki segment tržišta, od veoma malih i pristupačnih, do egzotičnih visokoefikasnih limuzina - kaže automobilski stručnjak Kristof Štirmer.
- Privatni kupci u Evropi, međutim, iznenađujuće su konzervativni.
Zato bi Kinezi mogli da "uđu" na evropsko tržište u velikom stilu, dakle s velikim brojem vozila, samo ako najpre "osvoje" tržište voznih parkova - tj. tržište službenih automobila - a zatim uspeju da (ras)prodaju i polovna vozila koja poslovne mušterije vrate, kaže Štirmer.
Veći doseg, digitalni dodaci
Ali, nemački proizvođači automobila žele da se suprotstave Kinezima. Folksvagen, na primer, želi da uskoro isporuči četiri nova povoljnija modela - počevši od sledeće godine - za nešto manje od 25.000 evra. Premijum marke Mercedes i BMW takođe dolaze s novim modelima električnih automobila. Novi dizajn, veći doseg i digitalni dodaci - sve to je namenjeno privlačenju kupaca iz Kine.
Kristof Štirmer to vidi kao važno strateško pozicioniranje Evropljana.
- Mislim da će reorganizovati tržište. Svi ostali će se morati tome da se prilagode.
Ponovo rasprava o kraju motora s unutrašnjim sagorevanjem
Nemački proizvođači i dalje su lideri na domaćem tržištu, ali podaci Savezne uprave za motorna vozila o broju novih registracija pokazuju da se procenat kineskih automobila otprilike udvostručio u poređenju s istim periodom prošle godine. Još uvek je to na veoma niskom nivou – ali se ipak udvostručilo. Na tržištu se uočava određena dinamika, kineske marke takođe postaju jače i širom Evrope.
U međuvremenu, najavljeni kraj ere motora s unutrašnjim sagorevanjem, odnosno automobila koji koriste fosilna goriva od 2035. godine na području Evropske unije, ponovo izaziva rasprave u politici i industriji. Bavarski premijer Markus Zeder (CSU) želi da podrži automobilsku industriju i cilj mu je ukidanje te zabranu na nivou čitave EU. „Inženjeri bi o tome trebalo da odluče, a ne birokrate“, kaže šef bavarske vlade. Pod birokrate on misli na – političare. A te „birokrate“ su ranije odlučile da na tržište od 2035. više ne smeju da se plasiraju novi benzinci ili dizelaši.
Vladajuće socijaldemokrate (SPD) ipak ne žele da odustanu od tog koraka najavljenog za 2035. – kako bi se, između ostalog, obezbedio veći nivo sigurnosti planiranja automobilskoj industriji po pitanju buduće tehnologije. Predstavnici ekoloških organizacija kritikuju rasplamsavanje diskusije oko planiranog kraja dizelaša i benzinaca. Filip Prajn iz organizacije Agora Verkehrswende zahteva više podrške od strane politike po pitanju ostvarenja klimatskih ciljeva: „Na primer programima subvencija za manje električne automobile, podsticajima za elektrifikaciju flota službenih vozila u firmama i po pitanju cene struje.“
Električni automobili i za Afriku?
Ipak, proizvođači automobila „usporavaju“ s realizacijom svojih planove što se tiče električnih automobila. Elektro mobilnost još nije ekonomski isplativa – proizvodnja je i dalje znatno skuplja, prvenstveno zbog baterija. Dakle, proizvođači automobila još uvek se drže motora s unutrašnjim sagorevanjem. Da li je to onda korak unazad?
Martin Brikner iz baze podataka o sirovinama Matflixx sagledava taj razvoj iz dve perspektive. Iako je električni motor čija se baterija puni električnom energijom iz obnovljivih izvora zaista najprihvatljivija vrsta pogona, energetski stručnjak kaže da s druge strane „postoji čitav jedan veliki svet, postoji Afrika, gde u doglednoj budućnosti neće doći do elektrifikacije.“
Zato će efikasni, ekonomični motori s unutrašnjim sagorevanjem i dalje biti potrebni u budućnosti, smatra on. Gledajući globalna tržišta, to je ispravna ekonomska odluka – i za nemačku automobilsku industriju, kaže Brikner. Odluka koja bi, međutim, mogla da dovede i do toga da motori s unutrašnjim sagorevanjem ipak ostanu na tržištu duže nego što se to možda očekivalo.
Komentari 0
ostavi komentar