Slobodno vreme
15. 07. 2025. 16:55 3
"Milka" proglašena NAJDRSKIJOM reklamnom prevarom
Svake godine organizacija Fudvoč dodeljuje priznanje za najdrskiju marketinšku zabludu, a ove godine dobitnik Zlatne obmane je čokolada „Milka“. Kompanija „Mondelez“, koja stoji iza ovog brenda, kritikovana je zbog primene taktike poznate kao „šrinkflacija“, iako tvrdi da za to ima opravdane razloge.
Milka je ove godine dobila „Zlatnu obmanu“ (Goldener Windbeutel). Od 2009. godine organizacija Fudvoč (Foodwatch) dodeljuje ovu nagradu za, po mišljenju potrošača, najdrskiju marketinšku laž godine. U finalnom krugu internet ankete našlo se pet kandidata, a više od 34 odsto od preko 58.000 učesnika glasalo je za brend čokolade Milka, u vlasništvu kompanije „Mondelez“, piše RTS.rs.
Razlog je značajno povećanje cene uz istovremeno smanjenje količine proizvoda. Tako klasična tabla čokolade Milka od alpskog mleka (Milka Alpenmilch) poslednjih meseci teži samo 90 grama umesto dosadašnjih 100 grama, iako je veličina pakovanja ostala ista. Istovremeno je redovna cena porasla sa 1,49 na 1,99 evra.
To znači da Milka efektivno košta skoro 50 odsto više. „Mondelez smanjuje tablu, a naduvava cenu“, ističu iz Fudvoča, dodajući da Milka predstavlja klasičan primer „šrinkflacije“.
Termin je skovan od engleskih reči „shrink“ (smanjiti) i „inflation“ (inflacija), i opisuje praksu u kojoj se količina ili veličina proizvoda smanjuje, a cena ostaje ista ili čak raste.
Zaštitnici potrošača već godinama kritikuju ovu sve češću pojavu u prehrambenoj industriji. Njihova glavna primedba je da je smanjenje količine proizvoda često teško uočljivo na prvi pogled, pa se na taj način prikriva stvarno povećanje cene.
I zaista, većina potrošača u supermarketima ili diskontima nikada, retko ili samo povremeno obraća pažnju na stvarnu količinu proizvoda u pakovanju, pokazala je YouGov anketa sa skoro 4.200 ispitanika starijih od 18 godina. Samo 12 odsto njih tvrdi da uvek proverava količinu pre kupovine, kako bi uočili potencijalno „prevarantsko“ pakovanje i odlučili da li će ga ipak kupiti.
Kompanija „Mondelez“ odbacuje optužbe da obmanjuje potrošače. Ističu da je nova gramaža jasno naznačena na samom proizvodu, kao i da zvanični sajt nudi detaljan pregled svih dostupnih formata, vrsta i gramaža čokolade.
Fudvoč pak uzvraća da je ta oznaka često prekrivena kartonskim preklopom na polici u prodavnici. Što se tiče povećane cene, „Mondelez“ u svom saopštenju kao opravdanje navodi rast troškova.
„Na primer, cena kakaoa se u poslednjih 12 meseci skoro utrostručila i dostigla rekordne nivoe“, poručuju iz kompanije, prenosi Danas.
Komentari 3
ostavi komentar