Magazin
23. 01. 2025. 21:28 0
Ovako Buking diže cene: Sprema se odgovor iz Srbije
Sajt "Buking" sprečava hotele da sobe oglašavaju po nižim cenama, žale se ugostitelji u Evropi. Ako je 100 evra noćenje, onda 20 evra ide "Bukingu" – mašini koju ne vidimo, kaže za RTS Georgi Genov, direktor Poslovnog udruženja hotelsko-ugostiteljske privrede Srbije HORES, i dodaje da Srbija na provizije plaća 15 miliona evra. Pomoćnica resornog ministra Dunja Đenić objasnila je da "Buking" određuje cenu smeštaja u dogovoru sa hotelijerima, a na osnovu te sporne klauzule ne dozvoljava da se cena snizi na bilo kom drugom mestu gde bi hotel ponudio smeštaj.
Pomoćnica ministra turizma i omladine Dunja Đenić rekla je da prvo mora da se razgovara o spornoj klauzuli, odnosno o ugovornom odnosu i ugovoru koji hotelijeri imaju sa platformama na kojima se oglašava smeštaj.
Njih je mnogo i to se ne odnosi samo na 'Buking'. Oni su svakako dužni da posluju u skladu sa zakonima Republike Srbije. Druga činjenica, kada govorimo iz naših cipela kao Ministarstva turizma i omladine i sektora turističke inspekcije, jeste da mi nemamo nadležnost kada govorimo o kompanijama koje nisu registrovane u Srbiji. 'Buking', koji uzimamo kao primer, registrovan je u Amsterdamu i mi jednostavno nemamo mogućnost postupanja kada govorimo o bilo kakvim vrstama sankcija“, navela je Đenićeva.
Objasnila je da je odnos između kupca i hotelijera proizvoljan ugovor dve strane na način na koji se oni dogovore.
Georgi Genov, direktor Poslovnog udruženja hotelsko-ugostiteljske privrede Srbije HORES, kaže da je u pitanje njihova parola o garanciji najnižih cena, tako da hotelijeri nisu u mogućnosti da drugim kanalima prodaju smeštaj po nižoj ceni, već moraju da drže tu cenu o kojoj su se dogovorili sa "Bukingom".
"Naravno da je Buking veoma velika platforma i mnogo doprinosi uopšte popuni smeštajnih kapaciteta, ali ako bismo sabrali koliko mi dajemo provizije, po mojoj prostoj računici to je između 10 i 15 miliona evra. Srbija toliko daje za Buking i druge platforme“, napominje Genov.
Smatra da je neophodna promena Zakona o zaštiti konkurencije Republike Srbije, s obzirom na to da ima elemenata ugrožavanja konkurentnosti.
Naveo je primere Španije u kojoj je ukinuta klauzula garancije najbolje cene, Nemačke u kojoj je 2021. godine doneta odluka o ukidanju, kao i u Austriji i Italiji.
Genov je naglasio da je u toku priprema dokumentacije i da će se razgovarati o ovom pitanju kako bi se nešto promenilo.
Niže cene samo u direktnoj komunikaciji sa hotelijerima
Pomoćnica ministra turizma i omladine je pojasnila da "Buking" određuje cenu smeštaja koja je rezultat dogovora sa hotelijerima, a ono što ne dozvoljava na osnovu te sporne klauzule, jeste da se cena snizi na bilo kom drugom mestu gde bi hotel ponudio smeštaj.
Kako kaže, to ne sprečava bilo kog hotelijera ili ugostitelja da u direktnoj komunikaciji sa potencijalnim gostom ponudi nižu cenu.
Međutim, Genov dodaje da član deset Zakona o zaštiti konkurencije Republike Srbije zabranjuje sporazumne prakse koje imaju za cilj ili posledicu značajno ograničavanje konkurencije na tržištu i ističe da je cilj da se prikupljena dokumentacija dostavi Ministarstvu trgovine.
Ukazao je da zemlje koje su preispitale spornu klauzulu imaju mnogo veće smeštajne kapacitete od Srbije, pa im je iz te pozicije lakše da pregovaraju.
- Ako je 100 evra noćenje, onda je to 20 evra 'Bukingu' – mašini koju ne vidimo - istakao je Genov i dodao da se visina provizije ugovara individualno sa svakim smeštajem.
Dunja Đenić kaže da se i provizija, odnosno visina provizije, uslovljena načinom, odnosno stepenom vidljivosti određenog objekta.
- Ukoliko određeni ugostiteljski objekat želi da bude vidljiviji na listi prepoznatljivosti, odnosno gostu koji potencijalno želi da rezerviše, ukoliko želi da bude prvi u smislu vidljivosti, svakako će provizija biti veća. I to je nešto što se dogovara sa 'Bukingom' i bilo kojom drugom platformom - ukazala je Đenićeva.
Komentari 0
ostavi komentar