Beograd
12. 06. 2025. 07:08 25
Platili tramvaje NAJSKUPLJE IKAD, a ne mogu da skrenu iz Nemanjine u Resavsku
Nakon što je Grad Beograd nabavio najskuplje tramvaje do sada, od turske firme "Bozankaja", koji su koštali više od 3 miliona evra, stručnjaci su zaključili da ova šinska vozila nisu prilagođena prestoničkim ulicama, jer su - preširoka. Paradoks je što je na tenderu u konkursnoj dokumentaciji bila jasno navedena širina koloseka, kao i dimenzije tramvaja. Prema rečima sagovornika Nova.rs, problem je što je tender bio crtan za tursku firmu koja ih je nabavljala, a tehničke specifikacije bile prepisane iz njenog kataloga.
Krajem maja ove godine isporučen je prvi turski tramvaj Bozankaja, od ukupno 25, koliko treba da stigne u našu prestonicu. Naravno, ovaj vizantijskoplavi tramvaj bilo je neophodno testirati pre nego što ga puste u saobraćaj, što, međutim, nije ispunilo očekivanja.
Testiranja turskog tramvaja, naručenog za beogradski saobraćaj, prema saznanjima eKapije, pokazala su da je širi u odnosu na druge koji voze po gradskim šinama, što bi pravilo ozbiljne probleme u svakodnevnom saobraćaju, koji je i bez ovih vozila u neprestanom kolapsu.
- Tokom testiranja turskog tramvaja u Beogradu stradala je jedna kamera i migavac. Tramvaj je preširok, a modifikacija za uzani kolesek loše urađena. Tramvaj takođe ne može da skrene iz Nemanjine u Resavsku zbog konfiguracije koloseka, tačnije zbog širine ne može da se u krivini mimoiđe sa drugim tramvajem. Turski tramvaj Bozankaja širi je od svih postojećih tramvaja u Beogradu i nije idealan za naš grad. Širina tramvaja jeste bila navedena u tenderu (2.4m), zato što je tender bio crtan za Bozankaju, pa su tehničke specifikacije bukvalno prepisane iz njihovog kataloga - kaže za Nova.rs Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu.
CLS je mesecima unapred upozoravao da je tender fingiran i da se unapred zna da će Turci pobediti, dodaje on.
- Očigledno kod nadležnih organa nije bilo dovoljno svesti da se ovo istraži. Takođe, budžet koji je potrošen u Beogradu za nabavku prvih 25 novih tramvaja, koji tek pristižu, mogli smo dobiti čak 10 tramvaja više. To je pokazala analiza Centra za lokalnu samoupravu, jer je Grad Beograd dolazećih 25 novih tramvaja turske marke Bozankaja platio 67,3 miliona evra bez PDV-a - naglašava Jovanović.
Sa PDV-om jedan turski tramvaj koštao nas je 3,2 miliona evra po komadu, a u isto vreme, kako kaže sagovornik Nove, rumunski Temišvar je platio 17 sličnih tramvaja iste marke 33 miliona evra, odnosno 1,9 miliona evra po komadu.
Novi tramvaj širi je nego bilo koji drugi u Beogradu. Primera radi, širina CAF tramvaja je 2,2 metra, Divag tramvaja 2,3, a turskog je 2,4 metra.
Tačnije, prema dokumentaciji o tehničkim specifikacijama, standardna širina koloseka od 1000 mm se koristi na celoj pruzi i u depou (trenutne linije i planirana proširenja), dužina turskog tramvaja (bez spojnica) iznosi 29 - 32 metara, a najveća širina na najširem delu tramvaja je u opsegu od 2,20 - 2,40 metara sa retrovizorima i žmigavacima. Konačnu širinu, dužinu, međutim, kako stoji u ovom dokumentu, predlaže isporučilac, koji treba da potvrdi da je ponuđeni tramvaj kompatibilan sa postojećom infrastrukturom naručioca i da ispuni zahtevani kapacitet koji se odnosi na broj putnika po metru kvadratnom, a koji je naveden u Tehničkim specifikacijama.
Podsetimo, još sredinom 2024. Gradsko saobraćajno preduzeće "Beograd" dodelilo je ugovor turskoj firmi "Bozankaja" iz Ankare o nabavci 25 tramvaja, a vrednost nabavke je 7.887.375.651 dinara bez PDV, što je oko 67 miliona evra. Sa PDV-om taj iznos prelazi 80 miliona.
Turska firma bila je, inače i jedini ponuđač na tenderu, koji je više puta stopiran zbog žalbi Republičkoj komisiji za zaštitu prava ponuđača. Iako je bilo više zainteresovanih firmi, na javnoj nabavci učestvovala je samo "Bozankaja".
Prema ranije izvednoj računici, jedan tramvaj koštaće Beograđane oko 3,2 miliona evra, što znači da će Beograđani ta vozila plaćati možda i najviše u Evropi. Ta ista turska fabrika isporučila Temišvaru u Rumuniji tramvaje za 1,9 miliona evra po komadu.
Beograđani su, međutim, mogli i gore da prođu, budući da je gradska vlast ovu nabavku procenila na gotovo 140 miliona evra, preciznije na 5,5 miliona evra po vozilu, i to bez PDV-a. Da je cena previsoka, čak i sa ponudom koju je iznela turska firma, najbolje se vidi na osnovu primera iz drugih država.
U Sarajevu su tramvaji nabavljeni za po 2,26 miliona evra po komadu, u Osjeku je prošle godine 10 vozila plaćeno 25 miliona, odnosno 2,5 miliona evra po jednom, a od "naših tramvaja" skuplji su jedino oni u Gracu - ovaj austrijski grad nabavio je 15 tramvaja za ukupno 64,8 miliona evra.
Podsećamo da su KAF tramvaji iz Španije, popularni "Španci" 2011. godine, kada smo ih nabavljali, bili takođe veoma skupi, prema rečima pojedinih, plaćeni su čak 12 miliona više od realne cene. Grad Beograd je platio 2,2 miliona evra po tramvaju, a zbog ovih vozila promenjena je i infrastruktura.
Komentari 25
ostavi komentar