Beograd
29. 03. 2025. 21:42 0
Sve manje posla, sve manje i ljudi: Za dobrovoljni odlazak iz GSP-a prijavilo se 5 odsto zaposlenih
Deo zaposlenih na pratećim i sporednim delatnostima u Gradskom saobraćajnom preduzeću (GSP) Beograd, konkretno njih 261, odlučilo je da dobrovoljno, uz otpremninu, napusti ovu firmu.
O sprovođenju neke vrste programa dobrovoljnog odlaska iz ovog preduzeća govori se već neko vreme. Nedavno je u Službenom listu Beograda zvanično objavljen i Sporazum o merilima, kriterijumima i visini otpremnine za smanjenje broja zaposlenih u GSP-u usled tehnoloških, ekonomskih i organizacionih promena.
Prema tom dokumentu, mogućnost da se prijave za odlazak, uz otpremninu, data je zaposlenima u pratećim i sporednim delatnostima ove firme.
S obzirom na to da je prevoz putnika osnovna delatnost GSP-a i to da postoji dugogodišnji nedostatak vozača, ova mogućnost za dobrovoljni odlazak se nije odnosila na vozače.
Zaposlenima kojima je data opcija da uz otpremninu napuste posao u GSP-u, mogli su za to da se prijave do 18. marta. Do kraja meseca biće im uručena i rešenja o prekidu radnog odnosa. Broj zaposlenih koji se prijavio da na ovaj način ode iz preduzeća je 261. Reč je najvećim delom o zaposlenima iz sektora održavanja i administracije. Pored njih prijavilo se i 30 otpravnika, podaci su do kojih je došao Forbes Srbija.
Sagovornici sa kojima je razgovarao Forbes naglašavaju da se radi o dobrovoljnom odlasku (uz otpremninu), da nije bilo otpuštanja ili prinudnog odlaska.
Sporazum
Sporazum koji reguliše pitanje odlaska zaposlenih potpisali su v. d. direktora GSP, i reprezentativni sindikati u preduzeću. To su Savez samostalnih sindikata Srbije (Sindikalna organizacija GSP "Beograd") i Zajednica sindikata Srbije - Sindikat radnika zaposlenih u GSP.
Rešenje kojim se daje saglasnost na sporazum doneo je 11. marta gradonačelnik Aleksandar Šapić.
- Zaposlenima u pratećim i sporednim delatnostima radni odnos u preduzeću, prestaje na osnovu dobrovoljno izraženog opredeljenja, davanjem pisane saglasnosti za proglašenje viškom zaposlenih uz isplatu otpremnine - piše u tom dokumentu.
Naglašava se i da pravo na ovakav prekid radnog odnosa, imaju oni koji imaju više od godinu dana do navršenih 65 godina života.
Razlozi za smanjenje radne snage
Uz podatak da će viškom biti proglašen 261 zaposleni, iz Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) za Forbes Srbija navode da su razlozi za smanjenje broja zaposlenih, to što je došlo do smanjenja broja linija autobuskog podsistema kojim saobraćaju vozila GSP-a. Razlog je i obnavljanje voznog parka novim autobusima koji su u garantnom roku pa održavanje istih rade ovlašćeni servisi.
Smanjenje broja zaposlenih je najvećim delom na poslovima održavanja i administracije. Zaposleni su se već prijavili i u toku je postupak sprovođenja procedure proglašenja viška zaposlenih, navode iz GSP-a.
Visina otpremnine
Visina otpremnine ne može biti niža od zbira trećine zarade zaposlenog za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu u preduzeću. Pod zaradom se smatra prosečna mesečna zarada zaposlenog isplaćena za poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kojem se isplaćuje otpremina, predviđa sporazum.
Ukoliko je zbir trećine zarade zaposlenog za svaku godinu rada u radnom odnosu u preduzeću manja od 47.000 dinara, preduzeće je dužno da zaposlenom isplati najmanje 47.000 dinara za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu.
Oni koji odu na ovaj način imaju mogućnost i da se prijave na biro za zapošljavajne. Tako mogu da ostvare pravo na novčanu naknadu. Kao i pravo na penzijsko, invalidsko i zdravstveno osiguranje.
Banković: Smanjuje se obim posla
Predsednik Sindikata Centar GSP Ivan Banković ukazuje u razgovoru za Forbes Srbija da je ovo dobrovoljni odlazak. Zaposleni daju pisanu saglasnost da budu proglašeni tehnološkim viškom uz otpremninu.
Banković navodi da niko nije otpušten, niti prinudno odlazi. Ipak, ono što on vidi kao loše u ovakvom načinu rešavanja viška zaposlenih je to što se ne targetira tačno određena struktura.
- Suština je u tome da se smanjuje broj zaposlenih u GSP-u, jer je opao obim posla, pre svega kod osnovne delatnosti - navodi on.
To je, kako kaže, posledica preuzimanja velikog broja autobuskih linija od strane privatnih prevoznika.
Prema njegovim informacijama, do 31. marta zaposleni će potpisati rešenja o prestanku radnog odnosa.
- Zadatak je da se smanji kumulativan broj zaposlenih GSP-a, na način da kao menadžment i kao Grad Beograd ne utičete na to koja će se zanimanja prijaviti - navodi on. Daje primer da je veće interesovanje za odlazak među zaposlenima održavanja, nego u administraciji.
Zbog toga, on smatra da će GSP imati problem viška zaposlenih u određenim organizacionim jedinicama.
- A slobodno mogu da kažem da će u određenim organizacionim jedinicama imati problem manjka zaposlenih - rekao je on.
Nestabilnost i želja za većom zaradom
Govoreći o potencijalnim razlozima za dobrovoljni odlazak iz firme, Banković navodi da deo ljudi sebe ne vidi u tom sistemu - "pogotovo kada imamo situaciju da je vrlo nestabilno".
- Videli smo da je za poslednje dve godine GSP postao praktično manjinski prevoznik kada je u pitanju autobuski podsistem. Osnivač preduzeća, Grad Beograd, ponaša se tako da favorizuje privatne firme, nauštrb GSP-a - rekao je on.
Razlozi za odlazak tiču se i same zarade, "ako se zaposlite na primer u auto servisu, ili kompaniji koja se bavi održavanjem vozila, imaćete značajno veću platu i bolje uslove rada, bolju tehniku, alate, prostor za rad". Za neke je razlog odlaska i blizina penzije, pa ovo vide kao priliku da dobiju novčanu naknadu, a već imaju neki svoj privatni biznis ili mogućnost negde drugo da se zaposle.
Kako posluje GSP
GSP je komunalno preduzeće čiji je osnivač Grad Beograd. Njegova osnovna delatnost je obavljanje javnog gradskog i prigradskog prevoza. Postoje tri podsistema javnog prevoza: tramvajski, trolejbuski i autobuski.
U rebalansu programa poslovanja za 2025, procenjuje se da je preduzeće u 2024. godini imalo poslovne prihode od 23,25 milijardi dinara. Najveće učešće u prihodu je po osnovu ugovora sa Sekretarijatom za javni prevoz - 18,72 milijarde dinara. Slede prihodi od dotacija. Dotacije obuhvataju tekuće subvencije od 2,65 milijardi dinara i prihod od kapitalnih subvencija od 822 miliona dinara.
Sa druge strane, procenjuje se da će poslovni rashodi za 2024. iznositi 23,63 milijardi dinara. Očekuje se i da će biti zabeležen neto gubitak u iznosu od 1,79 milijardi dinara. U odnosu na 2023. očekivani gubitak je veći za 974,8 miliona dinara.
U programu poslovanja se navodi i da preduzeće i dalje nije u mogućnosti da redovno servisira sve dospele obaveze. Razlog su zaostale obaveze prema dobavljačima, komunalnim preduzećima, i po osnovu nagrada za jubilarni broj godina stažа.
U cilju prevazilaženja navedenih problema, GSP sprovodi racionalizaciju u pogledu smanjenja troškova poslovanja, koristi postojeće kratkoročne kredite i pozajmice od komunalnih preduzeća.
Značajnu podršku u obezbeđivanju finansijskih sredstava i nalaženju rešenja za poboljšanje finansijske situacije ima i od osnivača (Grad Beograd) koji obezbeđuje sredstva po osnovu tekućih subvencija, kao i kapitalnih subvencija za nabavku novih vozila, navodi se u programu poslovanja.
Opada broj zaposlenih
Prošle godine GSP je napustilo 534 zaposlena, dok je zaposleno 330 lica. Tako je na kraju 2024. ukupan broj zaposlenih u preduzeću iznosio 5.407. Od toga je 2.974 zaposlenih na poslovima vozača.
Takođe, preduzeće je prošle godine imalo 104 lica angažovanih na održavanju higijene vozila po osnovu Ugovora o obavljanju privremeno i povremenih poslova. Oni ne ulaze u ukupan broj zaposlenih.
Razlozi za prestanak radnog odnosa prošle godune bili su različiti.
Starosna penzija bila je razlog za napuštanje ovog preduzeća za 142 lica, dok je 35 lica otišlo u invalidsku penziju. Kao osnov za prestanak radnog odnosa 17 lica naveden je „prirodan odliv“.
Devetnaest lica je otišlo iz firme usled povrede radne obaveze. Usled isteka roka na koji je zasnovan radni odnos otišlo je 137 njih. Dalje, 171 zaposleni je dao otkaz, dok je osnov za prestanak radnog odnosa za njih 13 „mirovanje/neplaćeno“.
Na kraju 2023. preduzeće je imalo 5.611 zaposlenih. Na kraju 2022. godine 5.803. Na kraju 2021. godine GSP je imao 5.868 zaposlenih.
Tržište podeljeno sa privatnicima
Tržište usluge javnog prevoza u Beogradu podeljeno je između JKP GSP Beograd (čiji je osnivač Beograd) i privatnih prevoznika. Tokom 2024. izvršena je preraspodela rada na linijama javnog prevoza između prevoznika.
Osim što je ovim umanjen problem sa manjkom izvršilaca na poslovima vozača u GSP, preraspodela je za posledicu imala i smanjenje planiranih kilometara GSP za oko 20 odsto.
Komentari 0
ostavi komentar