Beograd
22. 06. 2024. 10:59 2
Vlast u BG bi da privatizuje još 84 autobuske linije
Beograd planira da još 84 linije javnog gradskog prevoza putnika poveri privatniku. Većinu su i u prethodnim godinama održavali privatnici, dok na 33 linije prevoz (trenutno) obavlja Gradsko saobraćajno preduzeće GSP Beograd. Nakon što i ove linije budu predate privatniku, GSP-u će u celom gradu ostati samo oko 30 autobuskih linija, odnosno jedna četvrtina postojećih pravaca.
Predstavnici sindikata u ovom preduzeću za Novu ekonomiju navode da njihova "gruba računica" ukazuje da bi prihodi GSP-a od linijskog prevoza usled toga mogli biti prepolovljeni, ali napominju da će precizniju računicu imati u predstojećim danima.
Podsetimo, Grad je nedavno sproveo postupak u kojem je 34 linije gradskog prevoza u Beogradu poverio privatniku - od kojih su 27 bile linije GSP-a.
Posao vredan 54,1 milijardu dinara (oko 460 miliona evra) dobile su firme Strela Ub i Strela Obrenovac.
Nedugo nakon toga, Privremeni organ Grada Beograda juče usvojio i Predlog odluke o usvajanju predloga projekta javno-privatnog partnerstva za poveravanje javnog autobuskog prevoza putnika na delu linija na teritoriji opština Grocka i Zvezdara, potez 300, Voždovac, potez 400 i Čukarica i Rakovica, potez 500 i delu linija sa pretežnom dužinom trase na tim opštinama uključujući i gradsku opštinu Savski venac.
Prema novom projektu, koji je u četvrtak odobrio Privremeni organ, ugovor između Grada i budućeg privatnog partnera bio bi zaključen na deset godina, dok je vrednost projekta oko 146,4 milijarde dinara bez PDV-a (odnosno 1,25 milijardi evra).
Konkretno, privatnom prevozniku planira se poveravanje još 84 linije gradskog prevoza: 20, 25P, 26L, 30, 33 , 34, 39 , 42 , 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 56L, 57, 59, 64, 66,70,79,88, 89, 91, 91a, 91, 94, 302,302a, 302b, 303, 304, 305, 305a, 306, 306a, 306b, 306v, 307, 308, 309, 309l, 310, 311, 312, 401, 401a, 402, 403, 404, 405, 405L, 406, 406 l, 407 , 407 L, 408, 409, 501, 502, 503, 504, 505, 506, 507, 511 ,512, 513, 521, 522, 521a, 522, 531, 532, 532a, 533, 534, 551, 553.
- Od ove 84 linije, 33 linije su linije GSP-a, dok na nekim linijama već rade privatni prevoznici u okviru konzorcijuma "MobiLitas" i "Avala bus 500", dok na 33 linije saobraća GSP Beograd - kaže za Novu ekonomiju Ivan Banković, predsednik sindikata Centar GSP.
Banković navodi da je argumentacija za ovaj projekat vrlo tanka i da ne može da zaključi ništa drugo sem da se radi o poslovima koji su "unapred dogovoreni".
- Navodi se kako Grad Beograd ne može da nabavi potreban broj autobusa za GSP, a kako bi svi bili starosti do pet godina - ali sa druge strane će imati ovolika sredstva da plati privatnog prevoznika da obavlja uslugu prevoza - poručuje Banković.
On navodi da se novcem koji će Grad Beograd dati privatniku, može obnoviti čitav vozni park GSP-a i da ostane novca za dva nova saobraćajna pogona.
Banković postavlja pitanje i da li Privremeni organ ima ovlašćenja da donosi ovakve odluke, jer prema zakonu on bi trebalo da obavlja tekuće i neodložne poslove.
- Mi smo u petak imali konstitutivnu sednicu Skupštinu grada. Zašto to nije moglo da sačeka, i da se izađe pred Skupštinu sa ovim projektom. Zašto se donose odluke na telefonskim sednicama? - navodi on.
Smanjenje prihoda za GSP, a šta će biti sa zaposlenima?
Poveravanje linija privatnicima, pre svega će se odraziti na smanjenje prihoda GSP-a, jer je prevoz putnika osnovna delatnost ovog preduzeća, smatra Banković.
- Prihodi će biti drastično manji, gruba računica je da će biti 50 odsto manje prihoda u odnosu na prihode koje sada GSP ostvaruje od linijskog prevoza putnika - rekao je Banković, dodajući da će precizniju kalkulaciju imati u narednim danima.
Banković ukazuje i da su linije koje se daju privatnicima veoma profitabilne, a da je namera gradskih vlasti da GSP vozi samo u centru grada.
- Nije isto da GSP-u date (na primer) da vozi pet kilometara na liniji 26, od Braće Jerkovića do Trga Republike, i da date liniju 405 od Voždovca do Ralje gde je kilometraža mnogo veća, vozila se mnogo više upošljavaju, pa su samim tim i prihodi i profit mnogo veći - zato su te linije interesantne privatnim prevoznicima, a GSP-u će biti dato ono što se nalazi u centru grada - kaže Banković.
On navodi i da predsednik Privremenog organa grada Beograda Aleksandar Šapić uverava da niko od zaposlenih GSP-a neće biti otpušten, da neće dolaziti do smanjenja zaposlenih.
- Ako će GSP-u biti oduzet ovoliki broj linija, biće nam drastično smanjen broj autobusa sa kojima GSP radi - da li je onda logično da će GSP stvarno zadržati toliki broj zaposlenih. Imaćemo situaciju da će GPS biti katastrofalno neefikasan. Nije logično da, ako sada radimo sa 700 autobusa, a radićemo sa 380, vi kažete "ne, ne nećemo nikog da otpustimo" - šta će onda svi ti ljudi da rade ako se smanji osnovna delatnost za 50 odsto - rekao je on.
Komentari 2
ostavi komentar