Beograd
15. 10. 2021. 06:00 25
Odbijene sve primedbe Građevinskog fakulteta na Nacrt plana metroa
Građevinski fakultet Univerziteta u Beogradu podneo je primedbe koje su Predstavnici Urbanističkog zavoda Grada Beograda odbili kao neosnovane i ostali pri rešenju predloženom u Nacrtu plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu. Predstavnici Fakulteta na sednici bili su: prof. dr Vladan Kuzmanović, dekan, v. prof. Dejan Gavran i doc. dr Sanja Fric, sa Katedre za puteve, železnice i aerodrome.
Dekan Kuzmanović je istakao da je namera Građevinskog fakulteta da ukaže na brojne nedostatke predloženog rešenja, sa jedinim ciljem da građani Beograda i svi budući korisnici metroa dobiju sistem koji će imati smisla i koji će rešiti što veći deo nagomilanih saobraćajnih problema.
- Povodom pitanja nedobronamernih članova Komisije za planove (Otkad se Građevinski fakultet bavi metroom?) podsetio je da su profesori ove institucije aktivno učestvovali u svim studijama još od prvih ideja o Beogradskom metrou. Pomenuo je profesore Savu Janjića, Jovana Katanića, Mihaila Maletina, Voja Anđusa i mnoge druge, koji su bili ključni eksperti u svim studijama i projektima tokom proteklih 50 i više godina. Zbog toga Građevinski fakultet ima kompletnu biblioteku tehničke dokumentacije od početka razvoja ideje o beogradskom metrou i novu generaciju nastavnika koja nastavlja tradiciju čuvenih prethodnika – ističe se u saopštenju Fakulteta.
Ključ problema nastao je još prilikom definisanja projektnog zadatka, odnosno ulaznih podataka za Smartplan.
- Za one koji ne znaju, projektni zadatak je dokument koji sastavlja investitor (u ovom slučaju taj posao je vodio Grad Beograd), u kome se definiše posao projektanata i planera. U ulaznim parametrima za izradu Smartplana, Grad je zacrtao delove grada koje treba razvijati (Makiško polje, Hipodrom, Luka Beograd, Ada Huja, Blok 18 i Blok 26) i tako direktno predefinisao koridor prve linije metroa, uzimajući u obzir prognozirani broj potencijalnih stanovnika grada Beograda i prognozirani broj potencijalnih radnih mesta. Zbog toga se firma „WSP“ u Smartplanu ovim pitanjem suštinski nije ni bavila, već je trasu usvojila u skladu sa ulaznim podacima koje je Grad dostavio! Takođe, netačni su i navodi da je francuska firma „Ežis reil“ u Generalnom projektu potvrdila takvo rešenje, jer se ni oni nisu bavili validnošću ulaznih podataka. Dokaz je prezentacija predstavnika Ežisa, u kojoj su istakli da je osnova za izradu Generalnog projekta bio Smartplan – piše u saopštenju.
U navedenoj dokumentaciji je potvrđeno da je prioritetnu liniju usvojila Komisija za metro. Upravo je ta Komisija potvrdila i listu glavnih urbanističkih projekata koje projektanti, citiramo „moraju da uzmu u obzir“ prilikom studije o metrou.
- Rezultat je rešenje metro sistema u kojem se kao jedan od osnovnih načela ističe odblokiranje kapitalne vrednosti zemljišta u vlasništvu grada, odnosno zarada od novonastale vrednosti zemljišta u budućnosti, dok načela koja se odnose na postojeće saobraćajne probleme nisu ni pomenuta!? – ističe se u saopštenju Fakulteta.
Dalje se dodaje da je gradska uprava kao ulazne podatke za Smartplan definisala kriterijume: smanjenje saobraćajnih problema, prelazak sa individualnih putovanja automobilima na metro ili skraćenje prosečne dužine putovanja - rešenje metroa bi sigurno bilo suštinski drugačije.
Nakon Smartplana i Generalnog projekta sledila je izrada Elaborata za rani javni uvid na plan generalne regulacije gradskih šinskih sistema u Beogradu sa elementima detaljne razrade za prvu fazu prve linije metro sistema, koji je izradio Urbanistički zavod grada Beograda. U toku ranog javnog uvida, Građevinski fakultet je izneo primedbe na Elaborat, na koje je dobio odgovor da su primedbe neosnovane i neopravdane, jer se opet odnose na ulazne podatke koji nisu predmet nacrta plana.
Usledila je izrada Nacrta plana generalne regulacije koji je predmet ove sednice. Sem elimisanja ključnih tekstualnih delova i slika koje su bile prikazane u Elaboratu, a na kojima se nedvosmileno uočava saobraćajna kičma grada Beograda (stari deo grada – Novi Beograd), suštinska razlika u odnosu na Elaborat – praktično ne postoji. Dakle, i Nacrt plana urađen je na osnovu Smartplana i Generalnog projekta, bez kritičkog preispitivanja ova dva dokumenta.
Na kraju, dekan Kuzmanović je istakao da Grad Beograd uopšte i nije nadležan za objekte poput metroa, odnosno da je prekršen član 133. Zakona o planiranju i izgradnji, po kome posao projektovanja i izgradnje metroa (već od nivoa Generalnog projekta sa prethodnom studijom opravdanosti) mora da vodi Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Svoje izlaganje prof. Kuzmanović zaključio je rečenicom: „Ako sednete u progrešno projektovan metro, sve linije i stanice biće vam pogrešne“.
Fakultet smatra da treba zaustaviti ishitrenu realizaciju projekta, ažurirati sve ulazne podatke i pristupiti izradi inoviranovog Generalnog projekta i Nacrta plana, u koji će biti uključene sve domaće relevantne naučne i stručne institucije. Građevinski fakultet će uvek nastojati da svojim stručnim kapacitetima, pomogne u unapređenju metro sistema.
Imajući u vidu značaj ovog projekta za grad Beograd i republiku Srbiju, kao i vrednost same investicije, Građevinski fakultet je sa primedbama upoznao i najviše državne organe, zaključuje se u saopštenju Građevinskog fakulteta u Beogradu.
Komentari 25
ostavi komentar